2015-12-28, 13:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Just nu är det väl alla som köper BR, annars skulle dom ju inte ha någonstans att bo.

om man får tro vissa.

Jag har inte sett någon här som påstår att alla Stockholmare bor i BR. Det finns många invandrare i Stockholms kommun och som har låga eller inga inkomster alls. De drar ner snittet rejält men även med dem inräknade är medianen högre än 22 som trilske påstod.

Det är ständigt återkommande det här att ni slänger fram falska påståenden utan att skämmas det minsta. Allt för att er världsbild ska kunna gå ihop, åtminstone i era egna huvuden.
2015-12-28, 14:05
Medlem
Greta

Nej nu jävlar får det hända något.
Kommer marknaden att stå still, stiga eller sjunka, vill skiten krascha får det göra det detta året då jag tänkt köpa mig något året därefter!

Är så förbannat trött på skiten😡
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-28 kl. 14:09. Anledning: Rumpa
2015-12-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Och i Stockholm vadå, 22?

Utvecklare är dem jag syftar på. Där är standard ingång $10k. Dvs vanlig arbetarklass.

Sure, kanske var svagt formulerat, men självklart pressas bostadspriser av inflyttande befolkning. I det här fallet en uppsjö utvecklare.

Nej, det var inte svagt formulerat. Det var ännu en i raden av grova överdrifter som är så typiska för en viss kategori skribenter i denna tråd. För övrigt är medellönen för "software engineers" i SF $8.6k/mån enligt glassdoor. Tvivlar på att ingångslönerna ligger över det, men du kanske menade ingångslöner för PhD:s på google?
Senast redigerad av voodoodaddy 2015-12-28 kl. 14:52.
2015-12-28, 14:53
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Ok, om nu enorma mängder migranter plötsligt vänder sig om och flyttar till andra länder, och helst från storstäder som Malmö och Stockholm, då finns det en risk att priserna påverkas. Men du kan inte med säkerhet säga priser kommer krascha, det kanske stagnerar.
Jag tycker inte i en diskussion blanda in osannolika scenarior, kanske blir det en ny finanskris nästa år, kanske blir det tredje världkrig, kanske flyktingar flytta till Polen... Kanske inte troligt.
Varför inte? Det är ett högst troligt senario och det här är ett forum för diskussion.
2015-12-28, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Älskar att denna tråd är från 2010.. Om alla snillen som kommenterade att vi är i en bubbla eller ytterst nära köpt en lägenhet samtidigt som dom skrev detta och sålt idag hade man kunnat göra en 80% vinst eller mer (Stockholm)..

Bubblan kommer men så länge vi har träsktrollet Ingves i spetsen och fega politiker kommer det dröja lång tid innan det sker, men det kommer då knappast bli en pysbubbla. Det tåget har gått är jag rädd. I och med detta kastas Sverige in i en ny lågkonjunktur med en stor uppgift vad gäller integrering av alla flyktingar som vill in, sämre skola och sämre konkurrenskraft internationellt.

Jag är total amatör inom området men är lite bekymrad över hur högt belånade svenskarna är. Jag själv bor i hyresrätt och kommer aldrig köpa en bostad i närtid även om jag tveklöst skulle ha råd med en i innerstan idag.

Träsktrollen har skapat och underhåller bubblan. Men den har inte pyst. Framförallt har det satt ungdomarna i skiten. De känner av hur lite de tjänar på sina arbeten i förhållande till vad mindre, beskedliga bostäder kostar. Det vore på sin plats att ungdomar, och pensionärer i hyresrätter, får känna att de inte blir blåsta utan att de tvärtom befinner sig i ett bra läge.
2015-12-28, 15:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
Varför inte? Det är ett högst troligt senario och det här är ett forum för diskussion.

Nej det är inte det minsta troligt. Bara för att vissa personer här vill att priserna ska rasa så rättar sig inte marknaden efter den viljan. Det är inte realistiskt att tro att invandrare plötsligt skulle börja flytta ut i massor när det aldrig skett tidigare.

Ett vanligt misstag är att låta sin vilja påverka sin tro och då börjar man lura sig själv så att man blir övertygad om något som inte är realistiskt. Det skapar till slut bara allt mer frustration då man inte kan fatta att det man är så övertygad om aldrig inträffar. Ett exempel på det ser vi här:

Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Nej nu jävlar får det hända något.
Kommer marknaden att stå still, stiga eller sjunka, vill skiten krascha får det göra det detta året då jag tänkt köpa mig något året därefter!

Är så förbannat trött på skiten😡
2015-12-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Jämför med en motsvarande hyreslägenhet och dra av 10% för

Nja om du skall renovera eller byte en trasig diskmaskin så betalar du enormt mycket mer än en hyresfastighetsägare som dels har bra rabatter på grund av många köp plus att han får göra avdrag på moms osv..
Så just därför kan en bostadsrätt bli ganska dyr.
Om du tex fixar ditt kök i din BR och betalar 50k för detta och köket behåller du i 10 år så har du ju ökat din månadshyra med 400 spänn i månaden, tror du hyresfastighetsägaren höjer 400 spänn var gång han byter kök eller något annat?
2015-12-28, 15:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nja om du skall renovera eller byte en trasig diskmaskin så betalar du enormt mycket mer än en hyresfastighetsägare som dels har bra rabatter på grund av många köp plus att han får göra avdrag på moms osv..
Så just därför kan en bostadsrätt bli ganska dyr.
Om du tex fixar ditt kök i din BR och betalar 50k för detta och köket behåller du i 10 år så har du ju ökat din månadshyra med 400 spänn i månaden, tror du hyresfastighetsägaren höjer 400 spänn var gång han byter kök eller något annat?

Det där har vi ju pratat om förut och slagit fast att det är väldigt få som byter kök var tionde år.
2015-12-28, 15:28
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är inte det minsta troligt. Bara för att vissa personer här vill att priserna ska rasa så rättar sig inte marknaden efter den viljan. Det är inte realistiskt att tro att invandrare plötsligt skulle börja flytta ut i massor när det aldrig skett tidigare.

Ett vanligt misstag är att låta sin vilja påverka sin tro och då börjar man lura sig själv så att man blir övertygad om något som inte är realistiskt. Det skapar till slut bara allt mer frustration då man inte kan fatta att det man är så övertygad om aldrig inträffar. Ett exempel på det ser vi här:
Vad får dig att tro att det är min önskan?
Jag målar upp ett inte omöjligt scenario för en bostadsbubbla på sveriges största forum i en tråd som heter "bostadsbubbla i sverige?", jag ser inte problemet.
Nej det har aldrig skett tidigare, men välfärden har aldrig fallit samman i Sverige heller. Varför är det då inte det minsta troligt?
2015-12-28, 15:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad får dig att tro att det är min önskan?
Jag målar upp ett inte omöjligt scenario för en bostadsbubbla på sveriges största forum i en tråd som heter "bostadsbubbla i sverige?", jag ser inte problemet.
Nej det har aldrig skett tidigare, men välfärden har aldrig fallit samman i Sverige heller. Varför är det då inte det minsta troligt?

Vad får dig att tro att jag tror att det är din önskan?
Möjligen är svaret detsamma på den frågan som på din fråga.

Men nej det är inte omöjligt, väldigt få saker är helt omöjliga, inklusive ett tredje världskrig. Men det är mycket osannolikt att det ska ske inom överskådlig framtid då en kollaps av bidragssystemen tar tid.
2015-12-28, 15:45
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad får dig att tro att jag tror att det är din önskan?
Möjligen är svaret detsamma på den frågan som på din fråga.

Men nej det är inte omöjligt, väldigt få saker är helt omöjliga, inklusive ett tredje världskrig. Men det är mycket osannolikt att det ska ske inom överskådlig framtid då en kollaps av bidragssystemen tar tid.
Efter som du skrev det i ett inlägg citerat av mig.
Det tror jag du förstår, men vill du göra dig lustig över mig så bjuder jag dig på den.

Du tror man planerar en systemkollaps?
2015-12-28, 15:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Efter som du skrev det i ett inlägg citerat av mig.
Det tror jag du förstår, men vill du göra dig lustig över mig så bjuder jag dig på den.

Du tror man planerar en systemkollaps?

Jag ville inte göra mig lustig över det men syftet var att påpeka att du hade lika mycket anledning att tro det som jag hade. Samma grunder.

Jag har inte sagt att man planerar en systemkollaps, bara att en sådan tar tid och därför inte kommer ske inom överskådlig tid. Sedan tar det ytterligare tid innan bidragstagare verkligen flyttar.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-12-28 kl. 15:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in