2016-01-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Jag tror väldigt många helt enkelt kommer få så stora problem, när tiden väl är inne att få sålt deras bostad utan att gå back, då köparna kommer vara mindre sugna och helt enkelt välja att avvakta med husköpen med hopp att priserna sjunker medan en del av säljarna dessvärre desperata får gå ner i pris för att slippa konka..

Att dessa personer inte ser risken idag, då dom faktiskt kan göra en bra affär,och istället låtsas som ingenting är för mig en gåta..
Om dom säjer för att köpa nytt så har förmodligen även den nya bostaden sjunkit, en rungande majoritet bor inte i spekulativt syfte.
2016-01-01, 10:10
Medlem
Crysaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Den svenska hushållen har aldrig varit så här skuldsatt.
Riksbanken höjer räntan inom kort.

14 procent kommer vara tvungna att sälja då dom inte klarar av en ökad boendekostnad motsvarande 1000kr och
25 procent 3000kr.

Jag ringde mäklaren igår för att så fort som möjligt sälja av mina kåkar!

Rekommenderar er starkt att göra samma sak!

Ni kommer inte att ångra er!!

http://blogg.svenskfast.se/boende/stigande-bolanerantor/

Var tänker du härbärgera de pengar du får loss när du sålt av dina kåkar - bankkonto, obligationer, aktier, ...?
2016-01-01, 10:14
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En passiv fond ska däremot inte vara dyr. Är det dessutom en passiv sverigefond är den förmodligen väldigt lik Nordnets och Avanzas fonder som är helt gratis. De är därför säkert att föredra.
Givetvis. Jag drog fram den fonden för att det finns data för många år tillbaka. Dock finns det inga gratis breda indexfonder, de som finns följer storbolagsindex som inte är lika fördelaktigt. SEB Sverige Indexfond (av de jag hittar) är den billigaste av dessa breda fonder med uttalad strategi att följa SIX Return Index.
2016-01-01, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSchtekare
Och du läser tydligen TS som en efterbliven mupp då det du skriver är diffust snömos. Vad vill du ha sagt med detta som är av relevans för diskussionen här? Det du skriver ovan är väl uppenbart för vem som helst?

Uppenbarligen inte, eftersom TS drog alarmistiska slutsatser av en rapport vars poäng var den motsatta.
2016-01-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

20 papp räcker till en 2:a i city på andrahandsmarknaden.

Jo men då ska man kanske inte skriva att 20.000 är en vanlig hyra i Sverige, utan att det är en vanlig hyra i Stockholms City.....
2016-01-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crysalis
Var tänker du härbärgera de pengar du får loss när du sålt av dina kåkar - bankkonto, obligationer, aktier, ...?

Kan bli en flytt till Bahamas om jag nu inte hittar mig en konstgjord ö i Dubai..
2016-01-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Inte ovanligt med 20000 i månaden i hyra?
Tror vi lever i två helt olika världar.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jo men då ska man kanske inte skriva att 20.000 är en vanlig hyra i Sverige, utan att det är en vanlig hyra i Stockholms City.....
Nu är det ju förstås inte så att jag skrev att 20 000 är normalnivå för hyror i hela landet, utan att 20 000 inte är en ovanlig hyra i landet. Det är självklart vanligare i Stockholm än i Göteborg, och vanligare i Göteborg än i Malmö, och så vidare. Inte heller talar jag enbart om lägenheter, även t ex villor hyrs ut.

Men poängen var att det finns gott om folk som betalar de pengarna, och att ett hushåll med två inkomster som inte ligger särskilt långt över medianen skulle kunna betala det och samtidigt ha mer att röra sig med än ett hushåll bestående av en polis och en lärare har i nettoinkomst.

Detta som svar på det rent barocka påståendet att det skulle vara någon slags omöjlighet för ett hushåll att betala av ett lån på fem miljoner.
2016-01-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Nu är det ju förstås inte så att jag skrev att 20 000 är normalnivå för hyror i hela landet, utan att 20 000 inte är en ovanlig hyra i landet. Det är självklart vanligare i Stockholm än i Göteborg, och vanligare i Göteborg än i Malmö, och så vidare. Inte heller talar jag enbart om lägenheter, även t ex villor hyrs ut.

Men poängen var att det finns gott om folk som betalar de pengarna, och att ett hushåll med två inkomster som inte ligger särskilt långt över medianen skulle kunna betala det och samtidigt ha mer att röra sig med än ett hushåll bestående av en polis och en lärare har i nettoinkomst.

Detta som svar på det rent barocka påståendet att det skulle vara någon slags omöjlighet för ett hushåll att betala av ett lån på fem miljoner.

Samtidigt bör du reflektera över att personer som av olika skäl hyr en villa/radhus/flashig 1:a i stan för 20k i månaden kanske, bara kanske inte ser det som en permanent lösning, utan väljer en högre kostnad tillfälligt för att rörligheten anses värd premien i förhållande till att äga?

Vilket då indikerar att dessa personer som absolut har råd, kanske inte är så sugna att ha denna kostnad ett helt/halvt liv?
Senast redigerad av highbanker 2016-01-01 kl. 15:33.
2016-01-01, 15:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Samtidigt bör du reflektera över att personer som av olika skäl hyr en villa/radhus/flashig 1:a i stan för 20k i månaden kanske, bara kanske inte ser det som en permanent lösning, utan väljer en högre kostnad tillfälligt för att rörligheten anses värd premien i förhållande till att äga?

Vilket då indikerar att dessa personer som absolut har råd, kanske inte är så sugna att ha denna kostnad ett helt/halvt liv?

Varför kommer du med ständiga inlägg åt det hållet, är det ett problem för dig att låta folk betala vad de vill? Eller bör vi införa en regel att du ska godkänna alla kostnader som folk vill dra på dig?
2016-01-01, 16:23
Medlem
Citat:

Jag beskriver faktiska omständigheter för att poängtera att ett påstående som gjorts saknar verklighetsförankring.

Ensamhushåll i Sverige spenderar i snitt över 35 % av sin disponibla inkomst på boendekostnader, totalt i Sverige ligger snittet på över 22 % (Eurostat). Jag beskriver en situation där ett hushåll med två inkomster betalar som mest en tredjedel av sin disponibla inkomst i boendekostnader, vilket är i paritet med snittet för hela populationen i t ex Nederländerna och Danmark, och snittet för ensamhushåll med barn i Sverige.

Vad är det du tycker är så underligt med beskrivningen av ett hushåll med två inkomster som väljer att bo så att det blir billigare än det hade blivit i snitt om de bott var för sig det att du känner att det bara kan gälla temporära lösningar?
2016-01-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför kommer du med ständiga inlägg åt det hållet, är det ett problem för dig att låta folk betala vad de vill? Eller bör vi införa en regel att du ska godkänna alla kostnader som folk vill dra på dig?

Nej nej nej, däremot är det väl en fullt rimlig reflektion när man bemöter påståendet att folk gärna hostar upp 20k i evighet för sitt boende, att folk betalar 20k för att hyra betyder INTE att dom är intresserade av den kostnaden resten av sina arbetsliv.

Många hyr som tillfällig lösning under ett par år av olika skäl, att man då är beredd att betala mer och ibland mycket mer än motsvarande ägandeform säger ingenting alls om folks betalningsvilja långsiktigt och mer permanent.

Sedan att du går vid sidan av saken och ifrågasätter mig istället för mina argument är intressant.
2016-01-01, 16:40
Medlem
Citat:
Nej nej nej, däremot är det väl en fullt rimlig reflektion när man bemöter påståendet att folk gärna hostar upp 20k i evighet för sitt boende, att folk betalar 20k för att hyra betyder INTE att dom är intresserade av den kostnaden resten av sina arbetsliv.

Många hyr som tillfällig lösning under ett par år av olika skäl, att man då är beredd att betala mer och ibland mycket mer än motsvarande ägandeform säger ingenting alls om folks betalningsvilja långsiktigt och mer permanent.

Sedan att du går vid sidan av saken och ifrågasätter mig istället för mina argument är intressant.
Exemplet med paret med ett lån på fem miljoner betalar bara 20 000 per månad första året, efter det blir det mindre för varje år, och efter 30 år är det bara driftkostnader.

Även om du skulle vilja stödja ditt argument med fakta och visa hur ohyggligt ovanligt det är med hyror på den nivån bland folk som inte ser boendet som annat än temporärt så är det alltså fortfarande inte relevant för vad som diskuterades.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in