2015-12-30, 16:25
Medlem
Råkade visst få en säljare avstängd på Ebay, var väl iofs inte mitt fel direkt.
Köpte en licensnyckel till Windows 7 Ultimate för ca 125kr och fick denna levererad på någon minut efter betalning.
Dagen efter så skall man lämna ett omdöme till säljaren och ser att personen i fråga är avstängd från Ebay.

Personen har sen innan varit aktiv på Ebay sen 2012 och har sålt nycklar under ett bra tag och hade +1000 positiva omdömen men efter mitt köp så stängdes denna av så nycklarna kan väl inte ha varit direkt lagliga.

Nyckeln fungerar men kan jag i fråga åka på någon skit för detta?
Citera
2015-12-31, 10:12
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Råkade visst få en säljare avstängd på Ebay, var väl iofs inte mitt fel direkt.
Köpte en licensnyckel till Windows 7 Ultimate för ca 125kr och fick denna levererad på någon minut efter betalning.
Dagen efter så skall man lämna ett omdöme till säljaren och ser att personen i fråga är avstängd från Ebay.

Personen har sen innan varit aktiv på Ebay sen 2012 och har sålt nycklar under ett bra tag och hade +1000 positiva omdömen men efter mitt köp så stängdes denna av så nycklarna kan väl inte ha varit direkt lagliga.

Nyckeln fungerar men kan jag i fråga åka på någon skit för detta?

Nyckeln kan sluta fungera. Varför inte bara ladda ner Windows 7 gratis? Hur enkelt som helst. Jag hade kunnat skicka dig en skiva på posten så hade han sluppit och lura dig på 125kr. En ny licens är ALDRIG så billig.
Citera
2015-12-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Nyckeln kan sluta fungera. Varför inte bara ladda ner Windows 7 gratis? Hur enkelt som helst. Jag hade kunnat skicka dig en skiva på posten så hade han sluppit och lura dig på 125kr. En ny licens är ALDRIG så billig.
Nej jag vet att en ny licens inte är så billig då många utav de andra licenserna låg på +1000kr för samma version.
Har haft piratkopierat Win 7 förut men så en dag efter några år vart det problem med aktiveringen och diverse "cracks" fungerade inte längre så jag chansade och köpte en nyckel, får väl se hur länge denna håller.
Citera
2016-01-02, 01:16
Medlem
WhaleMales avatar
Hur fungerar tradera?

Hej!

Jag har aldrig köpt något på tradera. Kan någon ge en lättförståelig förklaring på hur det fungerar?
Vet bara att det är e-handel, men inte mycket mer.

Privatpersonen som vill sälja t ex sin mobil. Hen lägger ut den och när tiden gått ut är han skyldig att sälja till den som bjudit högst?
Men tänk om högsta budet är mycket lägre än han vill då?

Om mitt bud var det högsta är jag bunden att betala?

Kan man bli blåst? Måste jag som kund föra över pengar först?

Varför vill man som säljare ens använda tradera då man kanske får mindre än man fått om man
lagt ut en blocket-annons?

Tacksam för svar på frågorna.
Citera
2016-01-02, 01:34
Medlem
sommarlovs avatar
Du har förstått rätt ja.
Jag sålde nyss en vara, satte startpris 1 kr, endast en person budade och vann den för 1 kr...
Men sätt då ett större startpris om du garanterat vill tjäna en slant.

Blocket är för bilar och möbler.
Citera
2016-01-02, 01:36
Medlem
Har du läst vad tradera själva skriver? http://info.tradera.com/

Om man har ett lägsta pris man vill sälja en vara för så kan man ju sätta det som utropspris. Vill man ha ett lågt utropspris men ändå inte riskera att sälja för billigt så finns det möjlighet till Reservationspris.

Nackdelen med tradera är väl att de tar procent på försäljningsvärdet, priset kan man ju sätta som man vill.
Citera
2016-01-02, 01:36
Medlem
Utgångspriset kan vara till exempel en krona. Men säljaren kan ha reserverat ett minimipris, som ska uppnås för att säljaren vill acceptera budet ( syns oftast inte ). Vinner du måste du betala. Får du svar att du vunnit med "ditt bud", så måste säljaren acceptera det priset. Betala aldrig i förskott. Be att få skickat mot postförskott eller DHL, där du kan inspektera varan innan du slutbetalar. Frakten får köparen stå för. Betalar du inte för varan, så får du en påminnelse och blir spärrad. Vissa gånger driver de ärendet till inkasso.
Citera
2016-01-02, 16:07
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Utgångspriset kan vara till exempel en krona. Men säljaren kan ha reserverat ett minimipris, som ska uppnås för att säljaren vill acceptera budet ( syns oftast inte ). Vinner du måste du betala. Får du svar att du vunnit med "ditt bud", så måste säljaren acceptera det priset. Betala aldrig i förskott. Be att få skickat mot postförskott eller DHL, där du kan inspektera varan innan du slutbetalar. Frakten får köparen stå för. Betalar du inte för varan, så får du en påminnelse och blir spärrad. Vissa gånger driver de ärendet till inkasso.

Juste svar.

Kan man buda på en vara som man är den sista som budar på och därmed vinner och sedan komma
överens om att fysiskt träffas med säljaren för att ge hen kontanter i handen och få t. ex mobilen i handen samtidigt?

Känns tryggare med ett riktigt fysiskt möte.

"Be att få skickat mot postförskott eller DHL, där du kan inspektera varan innan du slutbetalar. "

Men med postförskott eller DHL kan man väl ändå inte inspektera. Om varan ligger inne i ett paket så kan man ju inte undersöka om t. ex telefonen startar, eller om det ens är en telefon och inte en träkloss?

Just det, om jag som köpare inte betalar kan de i värsta fall sätta inkasso på mig, men om säljaren får för sig att inte vilja sälja då? Vad kan köparen göra då?
Citera
2016-01-02, 18:51
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Har du läst vad tradera själva skriver? http://info.tradera.com/

Om man har ett lägsta pris man vill sälja en vara för så kan man ju sätta det som utropspris. Vill man ha ett lågt utropspris men ändå inte riskera att sälja för billigt så finns det möjlighet till Reservationspris.

Nackdelen med tradera är väl att de tar procent på försäljningsvärdet, priset kan man ju sätta som man vill.

Men om de tar procent på försäljningsvärdet är det mest säljaren som förlorar på det va? Inte köparen.
Citera
2016-01-07, 22:52
Medlem
Har någon email-adressen till Traderas kundtjänst?

Det verkar ju helt omöjligt att få fram den via deras hemsida?

Man måste visst vara medlem osv (vilket inte fungerar för mig?).

Om någon med ett konto kan gå in på http://gamla.tradera.com/help/ContactFormPage.aspx och se vad mailadressen är, blir jag tacksam.
Citera
2016-01-16, 01:24
Medlem
lurad på 3000 kr, är så jävla förbannad just nu!!!!!!!!!!!!!!!!!'
Kan jag polisanmäla nu kl 0130 eller måste jag vänta tills på måndag? har adressen, lust att döda han!
Citera
2016-01-16, 21:46
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
lurad på 3000 kr, är så jävla förbannad just nu!!!!!!!!!!!!!!!!!'
Kan jag polisanmäla nu kl 0130 eller måste jag vänta tills på måndag? har adressen, lust att döda han!

Tradera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in