Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-07, 22:33
  #2665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag tror det helt enkelt är så att det är allt färre som köper saker på Tradera därav färre bud och lägre slutpris.
Verkar inte bättre,, men har vissa saker ute som ligger på 2500:- nytt och lägger utgångspris 599:- inte ett bud på 3 veckor då är det typ saker som elektronik mm,som normalt alltid funkar
jaja lägre går jag inte får vänta in hösten då
Tackar för svar förresten
Citera
2016-05-10, 20:55
  #2666
Medlem
Paddberts avatar
Hej,

Är det någon som är kunnig med säkra betalningar? Jag funderar på att lägga bud på en dyrare vara, samtidigt som jag inte vill bli lurad.

Säljaren har satt som betalning att antingen man sätter in pengar på hans bankkonto eller att man möter upp honom och ger pengarna kontant. Saken är det att jag har inte möjligheten att möta upp honom, så varan måste skickas.

Jag vill inte riktigt sätta in pengarna direkt, så finns det några alternativ att välja?

Och en annan mindre fråga är om man på något sett kan se vem personen bakom kontot är.

Svar uppskattas.
Citera
2016-05-14, 18:56
  #2667
Medlem
sebbsis avatar
Jag försöker lägga upp en annons på Ebay.co.uk men fraktalternativen är helt omöjliga att få till. Jag kryssar i att jag kan skicka till hela europa, men ebay antar att jag kommer skicka från England och kräver att jag fyller i en inrikesfraktkostnad på max 9.5 pund. Fyller i det för att sedan skriva i annonsen att varan skickas från Sverige. (Min användare är såklart reggad med sverige som bas.) Gör en preview av annonsen men det står att min annons inte ens kan skicka till sverige trots att jag fyllt i att jag skickar worldwide. Någon som har erfaranhet av detta? (Ebay.com) var ännu värre.

Antar att det har att göra med att vi har tradera, men det bör ändå vara möjligt att lägga upp annonser på ebay för att få en bredare marknad.
Citera
2016-05-28, 22:17
  #2668
Avstängd
hur använder man ebay giftcode? verar includera paypal iaf
Citera
2016-05-31, 11:23
  #2669
Medlem
Någon som säljer utomlands på tradera här?

Jag tänkte sälja inom norden.
Vad ska man tänka på? Norge är utom EU.

Skickar mest små saker i brev typ DVD-filer och tv-spel.
Är det bara och trycka på rätt antal frimärken och ner i lådan som vanligt?
Citera
2016-06-01, 07:03
  #2670
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Nej - det behöver inte förhålla sig så..( fetstilat)
De som köper är normala människor..och ett speciellt negativt omdöme där resten är positivt och grönt gör ingen skillnad om man verkligen vill buda in varan..alla vet att det alltid finns ngn knepig jävel som närmast är tradera-haverist i sina omdömen. Det skalas lätt bort. Däremot om det finns 3-4 st röda omdömen i den närmsta omdömesperioden - då vet man - att här kan man bli blåst. Att ge hämnd omdömen är kapitalt misslyckat - däremot en annan riktigt najs strategi. Låt oss anta att vederbörande INTE skickat varan fastän du betalt in. Det hjälper föga med omdömes-kritik..du får bara ett skitsvar om postens slarv,,köpt i befintligt skicka osv. Man får ingen återbetalning.

Själv lägger jag i sådana fall INGA omdömen - just för att inte bli " blockerad" som köpare..
Nu kommer det fina i kråksången...

Jag addar då säljaren som ovanstående - som favorit. Följer denna tills hen lägger ut en massa varor som folk budar mkt på..och överbudar då alla auktioner så högt så ingen kan ta vinna dom, samtliga.. Nu undrar man..varför ?

PAYBACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Finns inget i lagen som tvingar mig att betala en spänn från nån av dessa auktioner
not; Tradera kommer mer största sannolikhet INTE att avkräva ngt från köparen, det är inte deras roll helt enkelt - om du har dina egna omdömen på grön kvist

Ingen bra ide! De som inte betalt mina auktioner har alla blivit anmälda och samtliga har faktiskt blivit avstängda.
Citera
2016-06-02, 01:16
  #2671
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Ingen bra ide! De som inte betalt mina auktioner har alla blivit anmälda och samtliga har faktiskt blivit avstängda.

Har aldrig hänt - att de säljare som har flertal röda omdömen fått köpare som inte betalt avstängda. Däremot de köpare som återupprepat inte avslutar auktionen efter de regler som gäller kan bli avstängda.

Sedan rent juridiskt så omfattas inte begagnatmarknaden ( loppis/nätauktioner) under konsumentlagen, det är bara ebay och liknande som har en inofficiell policy som medlemmarna måste beakta, och vad de då kan iaktta som åtgärd. Som i vilken nätcommunity som helst.
Citera
2016-06-08, 10:29
  #2672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Har aldrig hänt - att de säljare som har flertal röda omdömen fått köpare som inte betalt avstängda. Däremot de köpare som återupprepat inte avslutar auktionen efter de regler som gäller kan bli avstängda.

Sedan rent juridiskt så omfattas inte begagnatmarknaden ( loppis/nätauktioner) under konsumentlagen, det är bara ebay och liknande som har en inofficiell policy som medlemmarna måste beakta, och vad de då kan iaktta som åtgärd. Som i vilken nätcommunity som helst.

Nu har jag inte ett flertal röda omdömen så det kan jag inte uttala mig om , för övrigt så gäller köplagen för Traderas auktioner.
Citera
2016-06-08, 14:11
  #2673
Medlem
Tjena!

Jag ska lägga upp mitt gamla grafikkort (770) på tradera. Jag har lite frågor om detta:

Vad ska jag välja, Klarna eller Paypal?

Ska man vänta tills man fått pengarna från köparen innan man fraktar varan?

Sedan antar jag att när budgivningen är klar så bokar man Schenker från traderas sida, skriver ut, gå ner och lämnar in till ombudet. Eller har tradera ett annat sätt?

Ska utropspriset vara 1KR? Läst att man får fler bud då.

Ursäkta alla 'noobiga' frågor. Har aldrig använt Tradera innan.

Tack på förhand!
Citera
2016-06-08, 15:59
  #2674
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodaztream
Tjena!

Jag ska lägga upp mitt gamla grafikkort (770) på tradera. Jag har lite frågor om detta:

1. Vad ska jag välja, Klarna eller Paypal?

2. Ska man vänta tills man fått pengarna från köparen innan man fraktar varan?

3. Sedan antar jag att när budgivningen är klar så bokar man Schenker från traderas sida, skriver ut, gå ner och lämnar in till ombudet. Eller har tradera ett annat sätt?

4. Ska utropspriset vara 1KR? Läst att man får fler bud då.

Ursäkta alla 'noobiga' frågor. Har aldrig använt Tradera innan.

Tack på förhand!

1. Så många alternativ som möjligt. Själv föredrar jag få betalt via swish
2. JA
3. Frakten blir något billigare då än att du bara bokar själv
4. Behöver inte betyda att det genererar mest pengar i slutändan. Worst case blir att du kommer få släppa den för just 1 krona om du bara får 1 bud.

Så länge du inte fått något bud kan du ta bort annonsen själv. Efter det gäller andra regler för borttagning. Jag brukar lägga ett förstabud bara därför om jag är intresserad. Men det är inte alla gånger jag är intresserad av saken så jag budar fler gånger.
Citera
2016-06-08, 20:01
  #2675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
1. Så många alternativ som möjligt. Själv föredrar jag få betalt via swish
2. JA
3. Frakten blir något billigare då än att du bara bokar själv
4. Behöver inte betyda att det genererar mest pengar i slutändan. Worst case blir att du kommer få släppa den för just 1 krona om du bara får 1 bud.

Så länge du inte fått något bud kan du ta bort annonsen själv. Efter det gäller andra regler för borttagning. Jag brukar lägga ett förstabud bara därför om jag är intresserad. Men det är inte alla gånger jag är intresserad av saken så jag budar fler gånger.

Okej. Men eftersom jag inte har några som helst omdömen på Tradera, kanske det är säkrast att sätta ett högre utropspris? Kanske 475 - 500 kr. Jag förvänta mig att det ligger runt 1000 i slutpris (jag har tittat på andras bud med likadana grafikkort). De jag har tittat på har de allra flesta satt ett utropspris till 1kr.
Citera
2016-06-08, 20:14
  #2676
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodaztream
Okej. Men eftersom jag inte har några som helst omdömen på Tradera, kanske det är säkrast att sätta ett högre utropspris? Kanske 475 - 500 kr. Jag förvänta mig att det ligger runt 1000 i slutpris (jag har tittat på andras bud med likadana grafikkort). De jag har tittat på har de allra flesta satt ett utropspris till 1kr.

Du kan skriva ditt alias på en lapp och lägga bredvid objektet så det syns på kortet. Ger ett seriösare intryck om någon som säljer utan omdöme.
Du kan ju lägga ett startbud och även ha ett köp nu-pris samtidigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback