2015-07-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rautan
Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i men visa mig gärna i rätt riktning ifall jag kommit fel.

Jag beställde en grej på ebay för ett tag sedan. En knivslip för den som vill veta, ankomsttid för frakten skulle vara mellan den 19 juni - 9 juli. Det jag undrar är hur vet jag ifall den kommer till ett ombud så som posten eller hem i brevlådan? Och får jag reda på när den är framme vi typ mail eller sms när den kommit? Kan tillägga att detta är mitt första köp på ebay.
Om brevet är för stort för att läggas i din brevlåda får du ju en avi, precis som med alla andra för stora brev. Att du beställt den på eBay spelar ingen roll, det struntar brevbäraren i.
Citera
2015-07-13, 11:50
Medlem
Infinitiv86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Har frågat om frakt för en auktion på ebay.uk
Hur betalar jag frakten inkl priset på paypal?
Kan säljaren göra det efter auktionen?

Japp. Be säljaren att skicka det efter annonsen genom "request an invoice". Mer serviceminded säljare gör det automatiskt!
Citera
2015-07-16, 22:38
Medlem
Yoshi.crews avatar
Kan man lita på eBay eller ska man vara försiktig med att billiga köpa saker så man inte blir blåst?
Citera
2015-07-16, 22:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Kan man lita på eBay eller ska man vara försiktig med att billiga köpa saker så man inte blir blåst?
Ja, Nej, Kanske....jag har köpt mycket billigt på ebay och oftast har det varit som jag förväntat mig eller bättre ibland sämre.
Citera
2015-07-16, 23:48
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ja, Nej, Kanske....jag har köpt mycket billigt på ebay och oftast har det varit som jag förväntat mig eller bättre ibland sämre.
Ebay är betydligt bättre än idiotsiten Tradera som fullständigt skiter i kunder
sålänge dom får sina avgifter
Citera
2015-07-17, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Nej, blåst blir du inte men kvaliteten på mycket av det billiga är kanske inte den bästa. Jag har köpt oräkneliga endollarsprylar och vissa får man slänga direkt, vissa överraskar med sin prisvärdhet. Elektronik, typ iPhone-kablar och hörlurar och sånt köper jag aldrig mer. Allt av tyg brukar också kunna vara tveksamt. Betydligt plastigare än de ser ut på bild, märklig passform etc.

Man får prova sig fram.
Citera
2015-07-22, 11:57
Bannlyst
Hej,ny här och tänkte fråga lite saker om Ebay .

1:Om jag köper varor från USA så kan det tillkomma skatt och tull ,som jag förstått det !
Men om jag köper från Europa, tex Italien är det då alltid tull och skattfritt?

2:Om det finns köp nu eller "Best offer" erbjudande från säljaren,vad är normalt man ska erbjuda från ursprungspriset,vill ju inte ge ett jäkla skambud om man tänkt köpa mer från säljaren i framtiden,
Någon som har lite bättre koll,och kan svara på dessa frågor?
Tack,
Citera
2015-07-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XoXo1010
Hej,ny här och tänkte fråga lite saker om Ebay .

1:Om jag köper varor från USA så kan det tillkomma skatt och tull ,som jag förstått det !
Men om jag köper från Europa, tex Italien är det då alltid tull och skattfritt?
Alltid tull och momsfritt inom EU, ja. Osäker på om det inkluderar Schweiz och Norge dock. Värt att tänka på dock är att Italiens postgång inte är särskilt säker om det är dyrbara varor, de kan gå upp i rök under leveransen oftast innan de ens lämnat landet. Försäkrade paket hos DHL, FedEX osv. är att föredra.
Citat:
Ursprungligen postat av XoXo1010
2:Om det finns köp nu eller "Best offer" erbjudande från säljaren,vad är normalt man ska erbjuda från ursprungspriset,vill ju inte ge ett jäkla skambud om man tänkt köpa mer från säljaren i framtiden,
Någon som har lite bättre koll,och kan svara på dessa frågor?
Tack,
Omöjligt att säga, kika runt vad liknande varor går för och buda det du är villig att betala.
Citera
2015-07-22, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Alltid tull och momsfritt inom EU, ja. Osäker på om det inkluderar Schweiz och Norge dock. Värt att tänka på dock är att Italiens postgång inte är särskilt säker om det är dyrbara varor, de kan gå upp i rök under leveransen oftast innan de ens lämnat landet. Försäkrade paket hos DHL, FedEX osv. är att föredra.

OK Tack för det !

Omöjligt att säga, kika runt vad liknande varor går för och buda det du är villig att betala.

Ok,hans varor är ungefär lika med andra,dock är han en av de få som har "best offer" och har iallafall en vettig fraktkostnad gentemot andra säljare som ska ha $15-$20 för ett brev på ca 60-80gram,så i vilket fall så tjänar man väl på att köpa av han ändå,men ändå vill man ju göra ett litet klipp och spara en slant,så tänkte det fanns nått vedertaget vad man "borde" bjuda om en säljare har ett "best offer" erbjudande ,men får väl prova att gå ner från 450 till 350 och se vad han säger
Citera
2015-07-29, 01:06
Medlem
p0tatiss avatar
Hur avaktiverar man Klarna? Antar att det inte går.
Citera
2015-07-31, 19:08
Bannlyst
På Tradera kan man välja "köp nu" som säljare,
men den funktion försvinner så fort någon lagt ett bud tydligen

Om man då även väljer "reservationspris"
kommer då "köp nu" funktionen vara aktiv så länge reservationspriset inte uppnåtts?
Eller är det samma där, att det försvinner då man fått ett bud,även om det inte nått reservationspriset?
Nån som vet ?
Citera
2015-08-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0tatis
Hur avaktiverar man Klarna? Antar att det inte går.
Menar du på Tradera? Det kan jag tyvärr inte säga.
Nä, jag antar väl att du vill sälja något men vill helst inte att köparen ska kunna använda sig av Klarna trots att man inte kan komma undan med detta enligt Traderas ''kundservice''. Jag hatar Tradera och all deras verksamhet därför tänker jag hjälpa dig.

1. Gå in i nya tradera.se och lägg upp annonsen som vanligt.
2. Gå sedan snabbt till gamla.tradera.se och redigera annonsen. Då försvinner alternativet Klarna som betalningsmetod för eventuella köpare. Se bara till att du inte fått ett bud plötsligt. Om du vill vara säker så kan du sätta ett högre pris än vad du tror ingen i världen väljer att klicka hem. Eller gör en test-annons.

Gamla Tradera finns att återgå till längst ner på deras hemsida.
Om du däremot är ny på Tradera eller har under 10 unika omdömen så är jag väldigt kritisk till att mina förslag där uppe ^ kommer att hjälpa dig.
Senast redigerad av underklassen 2015-08-01 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in