2015-12-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om man känner till alla variabler i nuläget kan man också räkna ut vad som kommer att ske.
Det är så en schackdator fungerar tex, den räknar ut alla möjliga drag som går att göra utifrån det nuvarande draget. Meterologer förutsäger vädret imorgon utefter de nuvarande förhållandena.
Det finns gott om exempel.

Fast jag tror nog människans fria vilja är oändligt mycket mer komplext än en schackdator och meteorologi, så pass komplext att det inte går att räkna ut hur en människa väljer till slut, oavsett hur mycket kunskap och kunnande man har.

Eller menar du att människan är som en schackdator?
Citera
2015-12-29, 21:54
Medlem
Citat:
Då är alltså inte gud allvetande?

Inte så som du definierar ordet "allvetande".

Citat:
Eftersom han inte vet vad jag tänker lägga på mackan? Då vet han ju i princip ingenting om vad en människa kommer att göra.

Varför så svart och vitt? Han kan förutse vissa saker genom att han har en enorm kunskap om hur människor agerar.

Du kanske har sett datorprogram som förutser hur människor i grupp agerar t.ex. i eldsvådor? Varför skulle inte Gud kunna förutse mycket större sammanhang när han nu har enormt mycket större kapacitet än en dator?

Du kan hitta artiklar om det här i detta Google sök:

https://www.google.se/search?q=computer+models+human+behaviour+fire&rlz= 1C1AVNG_enSE656SE656&oq=computer+models+human+beha viour

Citat:
Ändå sägs det i bibeln att han kan läsa våra innersta tankar och besvara våra frågor redan innan vi ställt dem. Jag förstår inte varför troende inte kan se diskrepansen här. Antingen vet man allt eller så gör man det inte.

Det finns alltså inget mellanting för dig? Antingen så vet man allting om hur människor agerar i en eldsvåda eller så vet man ingenting. Är detta ett vetenskapligt synsätt enligt dig?
Citera
2015-12-29, 21:58
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om en människa skulle ha all kunskap och kunnande i världen, innebär det att den människan då kan förutse allt?
Citat:
Ja.

Hur bevisar du detta påstående med vetenskapliga argument?
Citera
2015-12-29, 22:05
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Var i bibeln står det att "Gud kan förutse vissa saker", "eller till en viss del" ?

Citat:
Man läser dom ställen där Gud förutser, och inser att det inte handlar om att han t.ex. förutsåg att Satan, Adam och Eva skulle bli motståndare.

Det är ni som påstår att Gud kan förutse allt i framtiden, allt vad människor väljer att göra, så då får ni komma med dom bevisen. Denna tråd är som gjord för sådan bevisning

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror inte Gud kan förutse något eftersom jag inte tror på Gud. Jag försöker sätta mig in i vad troende tror om Gud. Jag skulle ju kunna söga "Gud finns troligtvis inte" som svar hela tiden, men det skulle bli en tråkig debatt. I vissa trådar måste jag, som ateist, leka leken "Gud finns".

Men suck, du frågar mig en fråga, och sedan måste du förklara dig med att du inte tror på Gud

Kan du inte bara bekräfta att jag har rätt i att det inte står någonstans i bibeln att Gud kan förutse allt i framtiden, allt vad människor väljer att göra. Ligger det så långt inne att bekräfta att en troende har rätt i sak?
Citera
2015-12-29, 22:15
Medlem
Citat:
Han har fullständig kunskap om människorna, vad dom tänker och kunskap om hur hela hans skapelse fungerar, ändå lyckades han inte förutse att alla skulle bli så syndiga att han var tvungen att dränka alla människor och djur på planeten, utom Noa. Och fiskarna.

Det håller inte.

Jo det håller, han kan ha anat att vissa inte vill underordna sig hans lagar, men han kan också välja att ignorera sådana tankar för att inte döma människor på förhand. Varje människa måste ju få chansen att följa Gud och hans lagar eller bli en motståndare. Det är varje skapelses rätt att utöva sin fria vilja, men gärningar har alltid konsekvenser, i Sverige är konsekvensen av att bryta mot lagarna att man slängs i fängelset.
Citera
2015-12-29, 22:20
Medlem
Citat:
Om man vet det vet man också vad som händer härnäst. Anledningen till att man tex inte kan förutspå vädret mer än några dagar är att man inte känner initialvillkoren exakt, se kaosteori.

Du tror alltså på ödet, att alla människor är ödesbestämda från första början?

Citat:
Vad är det som går att förutse och vad går inte att förutse?

T.ex. kan man förutse att Svensson går till tandläkaren när det gör ont i tanden.

Citat:
Vem är Alexander Grekland ?

Du skojar? Sök "Alexander den store" på Google.
Citera
2015-12-29, 22:39
Medlem
Citat:
Han kunde alltså inte ens förutse handlandet hos de två första människorna. Själv är jag rätt bra på att förutspå mina barns tankar och handlingar i många situationer; definitivt i frågor som rör moral eftersom jag vet hur de tänker.

Intressant. Adam och Eva valde att förkasta Gud och bli motståndare till honom, kan du förutse om dina barn riskerar att förkastar dig och dina moralnormer och börjar leva sina liv helt emot din vilja, t.ex. bli brottslingar, kanske pedofiler eller hamnar i ett gäng och börjar skjuta rivaliserande gäng?

Om du kan förutse detta så kan du säkert avvärja deras brottsliga bana?

Du har alltså full kontroll på dina barn? Du vet med säkerhet att dom aldrig kommer att gå emot dina moralnormer?

Och du menar alltså att Gud gjorde ett dåligt jobb, tillsammans med tusentals andra föräldrar som har barn som väljer andra vägar? Har du en patentlösning på hur barn håller sig till sina föräldrars anvisningar? Detta är jag intresserad av att höra faktiskt, du kanske har ett revolutionerande system som löser världens problem?

Om alla föräldrar följer proconsuls fostran av barn, så kommer inte ett enda barn att välja brottslighetens bana, och kommer aldrig att bli en mördare t.ex. är det vad du vill förmedla?

Det är faktiskt goda nyheter, så låt oss höra vad du har att säga o mästare.
Citera
2015-12-29, 23:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Allt var gott innan Adam och Eva valde att begå onda gärningar, hur svårt är det att förstå? Det känns som att du driver med mig eller så är det något som är mindre smickrande.
Allt var alltså gott tills de två första människorna dök upp och kraschade hela planen. och det kunde inte gud räkna ut i förväg.

Citat:
Du verkar vara en expert på hur man skapar/tillverkar en människa, så hur tillverkar man en människa som automatiskt visar större empati och kärlek utan att tumma på den fria viljan?

I själva verket är automatik en motsats till den fria viljan.

På samma sätt som man tillverkar en människa med låg empati. Empatiska människor visar empati och kärlek av fri vilja, är det obegripligt för dig eller? När du visar empati, gör du det av fri vilja eller av automatik?
Jag ger tex tiggare pengar av empatiska skäl. För att jag väljer att göra det. Jag kunde lika gärna låtit bli. Jag äter inte djur av empatiska skäl. Jag har gjort det men slutat, av fri vilja.
Citera
2015-12-30, 00:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ok, hur är det mellan oljekatastrofer och pedofili då?

Hur många jämförelser tänker du göra här? Och vad är syftet? Det är ju inte så att vi bytt ut pedofili mot atombomber eller oljekatastrofer, pedofili existerar fortfarande.
Citera
2015-12-30, 00:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Fast jag tror nog människans fria vilja är oändligt mycket mer komplext än en schackdator och meteorologi, så pass komplext att det inte går att räkna ut hur en människa väljer till slut, oavsett hur mycket kunskap och kunnande man har.

Eller menar du att människan är som en schackdator?

Nej, jag menar att gud borde vara komplexare än en schackdator.
Citera
2015-12-30, 00:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Inte så som du definierar ordet "allvetande".

Varför så svart och vitt? Han kan förutse vissa saker genom att han har en enorm kunskap om hur människor agerar.

Du kanske har sett datorprogram som förutser hur människor i grupp agerar t.ex. i eldsvådor? Varför skulle inte Gud kunna förutse mycket större sammanhang när han nu har enormt mycket större kapacitet än en dator?

Du kan hitta artiklar om det här i detta Google sök:

https://www.google.se/search?q=computer+models+human+behaviour+fire&rlz= 1C1AVNG_enSE656SE656&oq=computer+models+human+beha viour

Det finns alltså inget mellanting för dig? Antingen så vet man allting om hur människor agerar i en eldsvåda eller så vet man ingenting. Är detta ett vetenskapligt synsätt enligt dig?

Vetenskap har inget med det att göra. Vi pratar om bilden av gud i bibeln, där han framställs så som allvetande. Men enligt dig så vet han en del saker men inte andra.
Citera
2015-12-30, 00:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hur bevisar du detta påstående med vetenskapliga argument?

Logik. Om man har kunskap om alla variabler i ett slutet system så kan man också förutspå vad som kommer att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in