Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Han kunde alltså inte ens förutse handlandet hos de två första människorna. Själv är jag rätt bra på att förutspå mina barns tankar och handlingar i många situationer; definitivt i frågor som rör moral eftersom jag vet hur de tänker.
Intressant. Adam och Eva valde att förkasta Gud och bli motståndare till honom, kan du förutse om dina barn riskerar att förkastar dig och dina moralnormer och börjar leva sina liv helt emot din vilja, t.ex. bli brottslingar, kanske pedofiler eller hamnar i ett gäng och börjar skjuta rivaliserande gäng?
Om du kan förutse detta så kan du säkert avvärja deras brottsliga bana?
Du har alltså full kontroll på dina barn? Du vet med säkerhet att dom aldrig kommer att gå emot dina moralnormer?
Och du menar alltså att Gud gjorde ett dåligt jobb, tillsammans med tusentals andra föräldrar som har barn som väljer andra vägar? Har du en patentlösning på hur barn håller sig till sina föräldrars anvisningar? Detta är jag intresserad av att höra faktiskt, du kanske har ett revolutionerande system som löser världens problem?
Om alla föräldrar följer
proconsuls fostran av barn, så kommer inte ett enda barn att välja brottslighetens bana, och kommer aldrig att bli en mördare t.ex. är det vad du vill förmedla?
Det är faktiskt goda nyheter, så låt oss höra vad du har att säga o mästare.