2015-12-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Var i bibeln står det att "Gud kan förutse vissa saker", "eller till en viss del" ?

Man läser dom ställen där Gud förutser, och inser att det inte handlar om att han t.ex. förutsåg att Satan, Adam och Eva skulle bli motståndare.

Det är ni som påstår att Gud kan förutse allt i framtiden, allt vad människor väljer att göra, så då får ni komma med dom bevisen. Denna tråd är som gjord för sådan bevisning
Citera
2015-12-29, 17:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det blev inte 100% felaktigt, tvärtom, det Gud skapade var 100% rätt, allting Gud skapade blev mycket gott:

"Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott." (1 Mose 1:31 Bibel2000)

Det var verkligen Guds intention att skapa en skapelse som är som han (1Mose 1:26), som själv kan skapa det människan vill, som vi kan se exempel på: skyskrapor, flygplan, datorer, mobiler o.s.v.

Och Gud skapade en skapelse som kunde älska andra, som kunde älska sina barn, och barnen kunde älska föräldrarna tillbaka. Att barnen kunde älska sina föräldrar av fri vilja, inte av tvång.

Jag har ännu inte fått ett bra svar från motståndare av Gud, om hur han skulle ha kunnat skapa sin skapelse på ett bättre sätt. Kärnfrågan är vill man själv vara skapad så att man tvingas att älska sina barn och sina föräldrar? Eller känns det bra när ens barn säger "jag älskar dig" utan tvång eller automatik? Och att barnen gör rätt för att barnet vill göra rätt, inte för att föräldrarna styr och tvingar och hotar sina barn att göra rätt.

Om allt var mycket gott varför behövde han då dränka hela mänskligheten?
Och alla djuren?
Utom fiskarna naturligtvis. Fiskarna påverkades väl snarare positivt av syndafloden iom att deras livsrum utvidgades.

Gud skulle kunna ha skapat människan med en större förmåga till empati och kärlek, det hade räckt.
Empatiska människor handlar välvilligt av egen vilja.
Citera
2015-12-29, 17:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag har inte graderat vad som är värre, pedofili eller atombomb, vad tycker du?

Atombomb, helt klart. Jag skulle mycket hellre bli utsatt för pedofili än en atombomb. Jag tror att jag talar för stora delar av mänskligheten.
Citera
2015-12-29, 17:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Kan någon med kunskap och kunnande om precis allting förutse om du väljer ost eller skinka på din frukostmacka imorgon?

Hur går detta till menar du rent vetenskapligt?

Om man känner till alla variabler i nuläget kan man också räkna ut vad som kommer att ske.
Det är så en schackdator fungerar tex, den räknar ut alla möjliga drag som går att göra utifrån det nuvarande draget. Meterologer förutsäger vädret imorgon utefter de nuvarande förhållandena.
Det finns gott om exempel.
Citera
2015-12-29, 17:51
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej, men eftersom det används som argument, så antar man att det finns en möjlighet att en sådan person finns.

Och om det finns en sådan person, vad är det som säger att den personen kan förutsäga vad en människa med en fri vilja, väljer att lägga på sin frukostmacka dagen efter?

Det går att förutsäga detta om man t.ex. har kunskap om att det saknas skinka i människans kylskåp, men om både ost och skinka finns, hur kan man förutsäga att människan väljer osten istället för skinkan nästa morgon, eller varför inte både ost och skinka? Och om någon annan äter upp skinkan innan frukosten, hur kan man med all världens kunskap och kunnande kunna förutsäga att personen kommer att äta skinka på morgonen?

Man kan förutsäga människors handlande till en viss del, beroende på omständigheter, men man kan inte veta vad en människa med en fri vilja till slut väljer att göra.

Inte ens människan själv kan veta detta förrän han väljer detta på morgonen (om nu inte personer bestämt sig innan).

Jag förstår inte varför ateister och motståndare till bibeln har så svårt att förstå denna enkla tankegång om människans fria vilja. Det är som att man inte vill förstå, utan bara är ute efter att käfta emot andra.

Då är alltså inte gud allvetande? Eftersom han inte vet vad jag tänker lägga på mackan? Då vet han ju i princip ingenting om vad en människa kommer att göra. Ändå sägs det i bibeln att han kan läsa våra innersta tankar och besvara våra frågor redan innan vi ställt dem. Jag förstår inte varför troende inte kan se diskrepansen här. Antingen vet man allt eller så gör man det inte.
Citera
2015-12-29, 17:56
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Om en människa skulle ha all kunskap och kunnande i världen, innebär det att den människan då kan förutse allt?

Ja.
Citera
2015-12-29, 18:02
Medlem
Citat:
Man läser dom ställen där Gud förutser, och inser att det inte handlar om att han t.ex. förutsåg att Satan, Adam och Eva skulle bli motståndare.

Det är ni som påstår att Gud kan förutse allt i framtiden, allt vad människor väljer att göra, så då får ni komma med dom bevisen. Denna tråd är som gjord för sådan bevisning
Jag tror inte Gud kan förutse något eftersom jag inte tror på Gud. Jag försöker sätta mig in i vad troende tror om Gud. Jag skulle ju kunna söga "Gud finns troligtvis inte" som svar hela tiden, men det skulle bli en tråkig debatt. I vissa trådar måste jag, som ateist, leka leken "Gud finns".
Citera
2015-12-29, 18:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Nej vi är inte eniga, jag anser att Gud kan förutsäga vissa saker i framtiden på grund av hans fullständiga kunskap om människorna, vad dom tänker och kunskap om hur hela hans skapelse fungerar på liknande sätt som skaparen av klockan vet exakt hur klockan är konstruerad och hur den fungerar.

Han har fullständig kunskap om människorna, vad dom tänker och kunskap om hur hela hans skapelse fungerar, ändå lyckades han inte förutse att alla skulle bli så syndiga att han var tvungen att dränka alla människor och djur på planeten, utom Noa. Och fiskarna.

Det håller inte.
Citera
2015-12-29, 18:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Gud skapade universum, jorden och människorna, han vet hur allting fungerar exakt, in i minsta detalj, molekyl, atom och kvarkar. Och han vet vad som händer på hela jorden och hela universum.

Om man vet det vet man också vad som händer härnäst. Anledningen till att man tex inte kan förutspå vädret mer än några dagar är att man inte känner initialvillkoren exakt, se kaosteori.

Citat:
Då finns det stora möjligheter att förutse historiens gång, som är det man tänker på när det gäller Guds förutseende genom profetior.
Vad är det som går att förutse och vad går inte att förutse?

Citat:
T.ex. förutsåg han Alexander Greklands uppgång och fall.

Vem är Alexander Grekland ?
Citera
2015-12-29, 18:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Han kunde alltså inte ens förutse handlandet hos de två första människorna. Själv är jag rätt bra på att förutspå mina barns tankar och handlingar i många situationer; definitivt i frågor som rör moral eftersom jag vet hur de tänker.
Citera
2015-12-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om allt var mycket gott varför behövde han då dränka hela mänskligheten?

Allt var gott innan Adam och Eva valde att begå onda gärningar, hur svårt är det att förstå? Det känns som att du driver med mig eller så är det något som är mindre smickrande.

Citat:
Gud skulle kunna ha skapat människan med en större förmåga till empati och kärlek, det hade räckt.
Empatiska människor handlar välvilligt av egen vilja.

Du verkar vara en expert på hur man skapar/tillverkar en människa, så hur tillverkar man en människa som automatiskt visar större empati och kärlek utan att tumma på den fria viljan?

I själva verket är automatik en motsats till den fria viljan.
Citera
2015-12-29, 21:29
Medlem
Citat:
Atombomb, helt klart. Jag skulle mycket hellre bli utsatt för pedofili än en atombomb. Jag tror att jag talar för stora delar av mänskligheten.

Ok, hur är det mellan oljekatastrofer och pedofili då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in