2015-12-28, 18:49
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det är bl.a. sånt som gör det så otrevligt med HR, någon annan bestämmer hur varmt man ska ha det i lägenheten och den personen som bestämmer gynnas själv av att sänka så mycket som möjligt. Bättre med BR just eftersom alla är ägare med samma mål så alla både bor där och äger själva.

Tror man kan bli lidande pga andras inflytande både i hyres- och bostadsrätt, bara på lite olika sätt. Får man en sjuk i huvet hyresvärd så är det okul. Får man taskiga "kompisar" i BRF är det också trist.

Vet att alla ibland drar åt samma håll, ibland inte. Lite komiskt en BRF som jag hade en kompis i förr, de avskaffade all städning för det skulle bli billigare att sköta det själva. Men ingen kände sig manad att städa, sunkigare trappupgång har jag nog aldrig sett.

Bodde i BRF som barn och vi hade en granne som hatade oss. Jag vet inte riktigt varför. Eftersom vi inte bröt mot ngt som BRF satt upp så försökte han bli av med oss på annat sätt. Anmälningar till kommunen om sanitära olägenheter (vår katt råkade traska över hans tomt en gång) och liknande. Han var verkligen grannen från helvetet.

Kanske spelar in när jag tänker på HGF, kära minnen! Vi hade en skitstökig granne här i mitt hyreshus men vi fick honom vräkt.

Inget i livet är problemfritt!

Sen är det ju så med pengar att de som redan har mkt pengar kan ofta göra mer pengar och spara på olika sätt. Vi som startar på noll, vi måste leva dyrare just för att vi inte har råd att göra saker billigt för oss. (Låter bakvänt men är ju sant, taskig ekonomi leder till att man inte kan bli så långsiktig.)
Citera
2015-12-28, 18:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tror man kan bli lidande pga andras inflytande både i hyres- och bostadsrätt, bara på lite olika sätt. Får man en sjuk i huvet hyresvärd så är det okul. Får man taskiga "kompisar" i BRF är det också trist.

Vet att alla ibland drar åt samma håll, ibland inte. Lite komiskt en BRF som jag hade en kompis i förr, de avskaffade all städning för det skulle bli billigare att sköta det själva. Men ingen kände sig manad att städa, sunkigare trappupgång har jag nog aldrig sett.

Några sådana problem har jag aldrig upplevt men om de vill ha en sunkig trappuppgång är det förstås deras ensak. Men det visar om möjligt att man bör tänka på var man bosätter sig av flera skäl. Tror knappast en förening på Östermalm eller ens i innerstan skulle vilja spara pengar på det sättet, möjligen någon udda förening på Södermalm i så fall. Välj område efter din personlighet.
Citera
2015-12-28, 19:04
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Några sådana problem har jag aldrig upplevt men om de vill ha en sunkig trappuppgång är det förstås deras ensak. Men det visar om möjligt att man bör tänka på var man bosätter sig av flera skäl. Tror knappast en förening på Östermalm eller ens i innerstan skulle vilja spara pengar på det sättet, möjligen någon udda förening på Södermalm i så fall. Välj område efter din personlighet.

Mja, kompisen var student på den tiden och då tror jag lite att Östermalm är utom räckhåll. De andra i huset var typ par och barnfamiljer. Hur rik är du egentligen när du tycker att Söder är lite sunkigt sådär? Det är typ rikt i mina ögon. Snacka om olika samhällsklasser.
Citera
2015-12-28, 19:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Mja, kompisen var student på den tiden och då tror jag lite att Östermalm är utom räckhåll. De andra i huset var typ par och barnfamiljer. Hur rik är du egentligen när du tycker att Söder är lite sunkigt sådär? Det är typ rikt i mina ögon. Snacka om olika samhällsklasser.

Jo men det är det som är det fina, man bosätter sig med andra med liknande ekonomi och då är det mer sannolikt att man har liknande preferenser när det gäller t.ex. trappstädning. Min personliga rikedom känns inte helt som topic och skulle jag berätta det kommer alla ta det lika seriöst när folk på FB säger att de har 25 cm.
Citera
2015-12-29, 11:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Bo i hyres eller äga själv? Jag vet vad jag väljer....

http://www.expressen.se/kvallsposten...r-miljonklipp/
Citera
2015-12-29, 13:37
Medlem
Spaceman81s avatar
alla människor får inte ett högavlönat jobb direkt efter plugget. Efter räkningarna är betalda så räcker det till mat kläder osv. En bra månad (när man levt snålt) får man kanske 500 - 1000 kr över. Då är det inte så många som tänker att "ja men de pengarna lägger jag undan till en lägenhet som jag har råd att köpa om 20 år"

Ja om man lyckas få ett jobb med en lön där man kan lägga undan pengar så är givetvis ett eget boende en bra investering. Dessuutom ska det vara lite sunkit i början av sitt liv tycker jag. Det får man livserfarenhet av
Citera
2015-12-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man säger ofta att hyresrätten är bra för de som inte har råd, men det är precis tvärtom.

De som inte har råd är de som verkligen borde äga sitt eget boende, eftersom det är mycket billigare i förlängningen.

Är det något man ska satsa sina sista pengar på så är det en egen ägd bostad kan jag tycka.

Många har helt enkelt inte råd att köpa en bostad. Visst blir det billigare i längden att köpa en bostad men om man helt enkelt inte har råd att betala ett bostadslån så går det inte. Tror heller inte man har rätt till bostadsbidrag om man köper en bostad. Och oftast är det ens arvingar som har störst ekonomisk glädje av att man köpt en bostad.
Citera
2015-12-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bo i hyres eller äga själv? Jag vet vad jag väljer....

http://www.expressen.se/kvallsposten...r-miljonklipp/

Vad är din åsikt om de fortfarande skuldsatta från 90-talskrisen? Man får intrycket av att du vill sätta några ytterligare tiotusentals människor i Sverige i livslång skuld. Varför vill du det med sådan iver?

Citat:
Trots att det finns en lag om skuldsanering i Sverige är det många svenskar som varit svårt skuldsatta i mer än 20 år. Åtminstone 25 000 svenskar har fortfarande stora problem med skulder sedan bostads- och fastighetskraschen på 90-talet.

Anders, som vi kallar honom, har miljonskulder sedan 90-talet då han tvingades sälja sin bostad med förlust när räntorna steg och ränteavdraget sänktes.

Hur mycket har du i skulder nu?
– Mina skulder ligger på över sex miljoner kronor inklusive ränta på ränta.

Så en miljon på 90-talet har växt till sex miljoner?
– Ja.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6285043
Senast redigerad av BaronVonHager 2015-12-29 kl. 16:46.
Citera
2015-12-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spaceman81
alla människor får inte ett högavlönat jobb direkt efter plugget. Efter räkningarna är betalda så räcker det till mat kläder osv. En bra månad (när man levt snålt) får man kanske 500 - 1000 kr över. Då är det inte så många som tänker att "ja men de pengarna lägger jag undan till en lägenhet som jag har råd att köpa om 20 år"

Ja om man lyckas få ett jobb med en lön där man kan lägga undan pengar så är givetvis ett eget boende en bra investering. Dessuutom ska det vara lite sunkit i början av sitt liv tycker jag. Det får man livserfarenhet av

Vad har du för bruttoön och vilka är de stora utgifterna för dig?
Citera
2015-12-29, 17:41
Medlem
För att besvara din fråga.

För att jag bor relativt billigt där bor.
För att slippa vara bunden med lån hos banken i de kommande 40 åren.
För friheten som kommer med att inte vara skuldsatt. Kan be chefen dra åt helvetet på måndag utan större påverkan på min ekonomi kortsiktigt.
Pga högsta bostadspriserna och lägsta räntorna genom tiderna i Sverige. Mycket som kan ändras med andra ord.

Visst hyres innebär oftast en lägre boende standard, men som hyran ligger idag kan jag leva med det, skulle prisskillnaden bli alltför stor så skulle jag skaffa egenägd bostad. Bränner dock inte alla mina slantar på krogen varje helg så frågan kanske inte var ställd till mig. Finns dock inga andra alternativ än att bränna allt på krogen eller köpa egen bostad så skulle valet vara väldigt lätt.
Citera
2015-12-29, 17:54
Medlem
Har svårt att tänka mig att någon bostadsbubbla ska spicka den närmaste tiden då det pågår svår bostadsbrist just nu. Möjligen för att svenska folket skulle vara allt för kapitalsvaga och utan möjlighet att betala av bankernas lån. Men det känns som att det kan vara en bit kvar tills dess, kraftig inflation känns mer rimligt.
Citera
2015-12-29, 20:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Många har helt enkelt inte råd att köpa en bostad. Visst blir det billigare i längden att köpa en bostad men om man helt enkelt inte har råd att betala ett bostadslån så går det inte.
Det är oftast mycket billigare att betala avgift+ränta (bolån) än att betala hyra. Så det du säger stämmer det. Det som är lite sorgligt är att trösklarna för att kunna äga kommer höjas i framtiden. Vilket kommer tvinga in många unga i en fattigdomsfälla: Hyresrätten (dyresrätten)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in