2015-12-29, 21:42
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Pssst

Du är väl medveten om att 14% av boägarna endast klarar av en ökad boendekostnad motsvarande 1000kr, nej det är inget skämt. Så illa är det.

Kan det möjligtvis vara just dessa personer som har fått hjälpen av sina föräldrar som tyvärr kommer torska?
Varför skulle dessa personer torska? De har kapitalstarka föräldrar i ryggen? Tror du att föräldrarna hjälper sina barn ta ett lån för att sedan överge dem om de inte klarar av att betala för dig om räntan går upp? Gör dig själv en tjänst och stanna inomhus.
Citera
2015-12-29, 22:05
Medlem
killawifes avatar
Hyreslägenhet är enkelt, man betalar sin hyra och bor där. När man vill bo nån annanstans så säger man upp sin lägenhet och flyttar. Man har inga egna pengar investerade i sin bostad som man kan förlora, man är inte beroende av att någon vill köpa lägenheten och man behöver inte punga ut en massa pengar när något går sönder.
Man bör ju även vara medveten om att om man bor i en stad där bostadsmarknaden inte är lika sjuk som i Stockholm så finns det inte ens nån garanti att man får sin lägenhet såld.
Att det på nåt sätt skulle vara ett problem att bo i en hyresrätt för att hyresvärden vill sätta in gamla vitvaror finner jag mest löjligt. För det första finns det en standard som hyresvärdar måste följa så man kan inte montera vilken skit som helst i lägenheter och för det andra så kan man faktiskt som hyresgäst byta ut saker i en lägenhet men man måste kunna återställa lägenheten om man flyttar ut. Alla jobb som utförs ska även vara fackmannamässigt utförda.

Det kan ju även vara skönt att inte ha några banklån.
Citera
2015-12-29, 22:19
Medlem
Spaceman81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Vad har du för bruttoön och vilka är de stora utgifterna för dig?
Jag får ut 9300 och har ungefär 4600 i räkningar. ingen bil eller barn. Har bostadstillägg så köpa bostad är inte att räkna med.
Senast redigerad av Spaceman81 2015-12-29 kl. 22:22.
Citera
2015-12-29, 22:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Hyreslägenhet är enkelt, man betalar sin hyra och bor där. När man vill bo nån annanstans så säger man upp sin lägenhet och flyttar. Man har inga egna pengar investerade i sin bostad som man kan förlora, man är inte beroende av att någon vill köpa lägenheten och man behöver inte punga ut en massa pengar när något går sönder.
Man bör ju även vara medveten om att om man bor i en stad där bostadsmarknaden inte är lika sjuk som i Stockholm så finns det inte ens nån garanti att man får sin lägenhet såld.
Att det på nåt sätt skulle vara ett problem att bo i en hyresrätt för att hyresvärden vill sätta in gamla vitvaror finner jag mest löjligt. För det första finns det en standard som hyresvärdar måste följa så man kan inte montera vilken skit som helst i lägenheter och för det andra så kan man faktiskt som hyresgäst byta ut saker i en lägenhet men man måste kunna återställa lägenheten om man flyttar ut. Alla jobb som utförs ska även vara fackmannamässigt utförda.

Ja jag skulle t.ex. aldrig ha köpt en bostad där jag växte upp eftersom det var en liten ort som var starkt beroende av ett enda företag som kunde läggas ned när som helst. Just det skedde också till slut med följd av att villorna där naturligtvis blev väldigt svårsålda (några BR fanns inte).

Så på den här typen av småorter är det hög risk för att man gör stora förluster om man köper och då kan det vara bättre att hyra, eller ännu bättre att flytta därifrån.
Citera
2015-12-29, 23:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hyreslägenhet är enkelt, man betalar sin hyra och bor där. När man vill bo nån annanstans så säger man upp sin lägenhet och flyttar.
Mmm det fungerar tills du behöver en större och mer attraktiv hyresrätt. Efter det tar det stopp och du sitter med skägget i brevlådan.

Citat:
Man har inga egna pengar investerade i sin bostad som man kan förlora, man är inte beroende av att någon vill köpa lägenheten och man behöver inte punga ut en massa pengar när något går sönder.
Nej självklart inte. Någon annan har investerat pengarna och får ränta för det. Det får du som hyresgäst betala och det med råge. Detta medan den som äger sitt boende betalar självkostnadspris.

Citat:

Känns det bättre att betala någon annans lån så visst. Själv föredrar jag att ta hand om mina egna. Billigast och bäst så.
Citera
2015-12-30, 00:30
Medlem
r_o_ns avatar
Varför tror alla från storstäder att Sverige enbart är storstäder med de priser lägenheter har där?
En dotter, som är arbetslös, köper på måndag en etta(med alkov) på 48kvm för 200kkr. Månadsavgift 2300kr inkl. el värme och 100/100 fiber.

På en mindre ort finns inga ursäkter att inte köpa en äldre bostadsrätt. Tar man motsvarande vad en hyresrätt hade kostat, räknar ifrån månadsavgiften i bostadsrätten så kan man lägga det på banklånet istället och då bo till samma kostnad, med den skillnaden att man samtidigt betalar av lånet.

Så bor man på en mindre ort så finns det inga direkta undanflykter att inte bo i BR, om man inte bor på bidragsboende, typ att man är missbrukare eller liknande.
Citera
2015-12-30, 00:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Varför tror alla från storstäder att Sverige enbart är storstäder med de priser lägenheter har där?
En dotter, som är arbetslös, köper på måndag en etta(med alkov) på 48kvm för 200kkr. Månadsavgift 2300kr inkl. el värme och 100/100 fiber.

På en mindre ort finns inga ursäkter att inte köpa en äldre bostadsrätt. Tar man motsvarande vad en hyresrätt hade kostat, räknar ifrån månadsavgiften i bostadsrätten så kan man lägga det på banklånet istället och då bo till samma kostnad, med den skillnaden att man samtidigt betalar av lånet.

Så bor man på en mindre ort så finns det inga direkta undanflykter att inte bo i BR, om man inte bor på bidragsboende, typ att man är missbrukare eller liknande.

Varför tror du att alla storstadsbor tror det?
Jag tror t.ex. inte det men har vissa invändningar mot en del mindre orter, se ovan. Det gäller förstås dock inte alla småorter.
Citera
2015-12-30, 01:57
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaceman81
Dessuutom ska det vara lite sunkit i början av sitt liv tycker jag. Det får man livserfarenhet av

Då har jag verkligen lyckats. Mitt andra egna boende hade vare sig el, rinnande vatten, element eller avlopp. Det var dass, brunn, eldstad (hugga ved till förbannelse) och fotogenlampa som gällde. Duscha fick man göra på jobbet. Sen för att verkligen ösa på jävlighetsfaktor så fick jag cykla 1 km på enskild väg (ibland med en massa snö på) tills jag kom ut till riktiga vägen när jag skulle till jobbet.

Men ja, visst fan får man livserfarenhet. Och i mitt fall en väldigt stark känsla av att kunna ta hand om mig själv.
Citera
2015-12-30, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Varför skulle dessa personer torska? De har kapitalstarka föräldrar i ryggen? Tror du att föräldrarna hjälper sina barn ta ett lån för att sedan överge dem om de inte klarar av att betala för dig om räntan går upp? Gör dig själv en tjänst och stanna inomhus.

Stanna inomhus? Har ett jobb at sköta...
Citera
2015-12-30, 10:23
Medlem
Det är ju fantasipriser överallt. Normalpris för en tvåa här med genomsnittlig storlek ligger här i Eskilstuna i dagsläget på ca 1,5M. Nybyggt, 1-1,5M mer. Hur exakt sparar man ihop till det ochvem som helst som kan någonting om investeringar begriper ju hur mycket man förlorar på utebliven avkastning på kapitalet om man stoppar in den summan i en bostadsrätt.
Senast redigerad av BallaRune 2015-12-30 kl. 10:27.
Citera
2015-12-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bo i hyres eller äga själv? Jag vet vad jag väljer....

http://www.expressen.se/kvallsposten...r-miljonklipp/

Vad jag kan se så gjorde sossen miljonklippet på att äga aktier i fastighetsbolaget.
Att försöka tjäna en hacka på att investera pengar i en bostad som man bor i själv är betydligt mer otympligt. Du kan inte enkelt realisera vinsten, man får så gott som alltid betala skyhöga summor till en mäklare och säljer man måste man få tag på något billigare boende för att det ska kunna löna sig.
Ska man dessutom flytta till något billigare och mindre boende så tillkommer problemet med lösöret som man varken har plats med eller kan få ut något värde av, så för så gott som alla återstår det att flytta till ett större och dyrare boende.

Någon glädje av att ha en värdeökning på en bostad som man själv bor i finns normalt sett inte. Det blir lite som att behålla icke-utdelande aktier fram tills sin död.
Citera
2015-12-30, 10:48
Medlem
Jag bor i hyresrätt. Min bedömning är att jag max skulle kunna lägga runt 1,9miljoner på en lägenhet trots student. Men jag skulle hamna på ett längre avstånd till skola en tidigare, vilket skulle öka mina restider dagligen med minst 20minuter. Troligen närmare 40minuter.

I mitt fall handlar det om livskvalitet, och att jag inte har råd att köpa en där det skulle vara bäst för mig. En ränta på 2% och 85% belåning skulle ge mig en räntekostnad på 4 186 kr/mån. Med ett lån på runt 3miljoner. Redan där så är jag uppe i min hyra för hyresrätt. Sen tillkommer avgifter och saker som pajar. Och man bör vill amortera lite iaf.

Det skulle även innebära ett helvete om det skulle visa sig att vi har en bostadsbubbla som spricker, då det hade varit omöjligt för mig att amortera mer än någon promille per år de närmsta 5 åren.

Jag vill helt enkelt inte göra ett bostadsköp som en spekulation, då jag kan lika gärna bo billigare i en hyresrätt på samma(eller bättre) läge med högre trygghet. Hade jag kunnat amortera så hade jag antagligen gjort en annan bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in