2015-12-27, 17:27
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vilken alternativkostnad? Vad frlorar vi p att ha en lnsam akademi? Alternativkostnaden r ju uteblivna intkter frn ngot annat verksamhetsomrde, men intkter frn vad? Det r en lnsam del av organisationen i och med att det kumulativa vrdet av spelarna som kommit frn akademin verstiger de investeringar som grs i verksamheten, ett positivt ROI, ver tid.

Att ungdomsverksamheten hade varit nnu mer lnsam utan en dyr akademi som inte presterar ngot bttre n ngot annat lag.

Fr att akademin ska vara lnsam mste den producera tillrckligt mycket mer talanger fr att bra sina egna kostnader, det gr den inte. Med mycket mer menar jag frutom de som hade kommit fram utan den.
Citera
2015-12-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Att ungdomsverksamheten hade varit nnu mer lnsam utan en dyr akademi som inte presterar ngot bttre n ngot annat lag.

Fr att akademin ska vara lnsam mste den producera tillrckligt mycket mer talanger fr att bra sina egna kostnader, det gr den inte. Med mycket mer menar jag frutom de som hade kommit fram utan den.

Aha, du menar i relation till andra freningar, d r jag med. Ja, det r vl mjligt att det gr att skra i kostnaderna utan att pverka avkastningen. Det hade varit intressant att se en jmfrelse mellan olika freningar, vilken akademi som faktiskt generar hgst avkastning. Blvitt lgger ca 10 MSEK i snitt per r p U19 och Akademin.

Nu hnger det ju inte bara p Akademin, utan ven p trnare i A-laget, sportchef och styrelse, ger man inte de egna chansen, utan istllet kper in t ex 4:e anfallare, s finns det ju en risk att man urholkar det inneboende vrdet akademin har, dessutom drar man p sig mer kostnader, d det i regel r en kostnadsbesparing att ta in de egna i A-laget.

Malick kostade vl nrmare 5 MSEK, fr att ta ett lysande exempel p hur man mossar snder kapital, dessutom har hans katastrofala prestationer urholkat vrdet, s dr kan vi verkligen prata om alternativkostnader.
Citera
2015-12-27, 19:46
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Eaglesandshit,

Gteborgs stad har ju redan hockey och fotbollsarenor, du menar vl inte att dom skall bygga ytterligare?

Hur mycket tror du det kostar att bygga en multisport arena ovanp en hockeyarena? Och hur skall detta finansieras menar du?
Ping Eagleandshit.
Citera
2015-12-27, 20:03
Medlem
Man kan ju ocks stlla sig frgan varfr staden Gteborg skall bygga en ny gigantisk multisportarena nr Blvitt inte ens kan fylla upp lilla Gamla Ullevi, ens nr det r stormatcher p gng.
Citera
2015-12-28, 03:08
Medlem
Citat:
Ping Eagleandshit.

Man river naturligtvis de gamla, exploateringsintkterna blir rtt stora d tomterna ligger s centralt. Kommunen ger marken, marken r vrdefull, skulle sga att det hade genererat minst 1,5 miljarder SEK. Kan man f med privata investerare, s r det inte skert att kommunen behver punga ut med mer n det kommunen fr in vid frsljningen.

Lt mig ta ett exempel, kommunen slde Lindholmen 735:491(fastighetsbeteckning), som r p 13 000 kvadratmeter mark fr 154 miljoner kronor. S det r en ganska bra mttstock. Allts 11846 sek per m2. Tomterna i stan har nog ungefr samma marknadsvrde, fast det r inte omjligt att det r hgre, allts minst runt 1,5 miljarder.

Samtidigt frigrs stora centrala omrden fr kontors- och bostadsbebyggelse. Bda delar lider vi stor bristvara p, GBG har Nordens just nu lgsta vakansgrader, detta r p stt och vis ett positivt tecken, kontorsytorna i stan r typ fullbelagda, fretagen och ekonomin gr bra. Nersidan r att det pressar upp hyresniverna per m2 och frsvrar nyetableringar.

Kontorssidan kommer det ju hnda en del p, d det finns flera strre projekt som kommer tillfra staden attraktiva kontorslokaler, t ex i Grda med projekt s som Skanskas City Gate, men ven runt Centralstationen(Regioncity.se), s bostder hade varit att fredra.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-12-28 kl. 03:14.
Citera
2015-12-28, 07:03
Citat:
Man river naturligtvis de gamla, exploateringsintkterna blir rtt stora d tomterna ligger s centralt. Kommunen ger marken, marken r vrdefull, skulle sga att det hade genererat minst 1,5 miljarder SEK. Kan man f med privata investerare, s r det inte skert att kommunen behver punga ut med mer n det kommunen fr in vid frsljningen.

Lt mig ta ett exempel, kommunen slde Lindholmen 735:491(fastighetsbeteckning), som r p 13 000 kvadratmeter mark fr 154 miljoner kronor. S det r en ganska bra mttstock. Allts 11846 sek per m2. Tomterna i stan har nog ungefr samma marknadsvrde, fast det r inte omjligt att det r hgre, allts minst runt 1,5 miljarder.

Samtidigt frigrs stora centrala omrden fr kontors- och bostadsbebyggelse. Bda delar lider vi stor bristvara p, GBG har Nordens just nu lgsta vakansgrader, detta r p stt och vis ett positivt tecken, kontorsytorna i stan r typ fullbelagda, fretagen och ekonomin gr bra. Nersidan r att det pressar upp hyresniverna per m2 och frsvrar nyetableringar.

Kontorssidan kommer det ju hnda en del p, d det finns flera strre projekt som kommer tillfra staden attraktiva kontorslokaler, t ex i Grda med projekt s som Skanskas City Gate, men ven runt Centralstationen(Regioncity.se), s bostder hade varit att fredra.
Sorry om jag r trg, men vad menar du med att riva "de gamla"? Nya Ullevi och Nya-Gamla Ullevi? Det lter s absurt att jag inte kan ta till mig det riktigt.

P vilken billig mark skall man lgga denna nya arena menar du? Ngonstans ute i skogen?
Senast redigerad av se_dr... 2015-12-28 kl. 07:05.
Citera
2015-12-28, 08:37
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet

Jag blir rligt talat inte klok p blvitts siffror, utan att vara fr insatt; vart fan tar cashen vgen?

IFK har lagt 52 miljoner p spelartruppen de tv senaste ren. Att jmfra med MFF som lgger 44 mille och Aik som ligger p 42 mille.
Senast redigerad av se_dr... 2015-12-28 kl. 08:40.
Citera
2015-12-28, 08:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Aha, du menar i relation till andra freningar, d r jag med. Ja, det r vl mjligt att det gr att skra i kostnaderna utan att pverka avkastningen. Det hade varit intressant att se en jmfrelse mellan olika freningar, vilken akademi som faktiskt generar hgst avkastning. Blvitt lgger ca 10 MSEK i snitt per r p U19 och Akademin.

Nu hnger det ju inte bara p Akademin, utan ven p trnare i A-laget, sportchef och styrelse, ger man inte de egna chansen, utan istllet kper in t ex 4:e anfallare, s finns det ju en risk att man urholkar det inneboende vrdet akademin har, dessutom drar man p sig mer kostnader, d det i regel r en kostnadsbesparing att ta in de egna i A-laget.

Malick kostade vl nrmare 5 MSEK, fr att ta ett lysande exempel p hur man mossar snder kapital, dessutom har hans katastrofala prestationer urholkat vrdet, s dr kan vi verkligen prata om alternativkostnader.

12-13 miljoner lste jag ngonstans. Vad kostar d varje spelare som har tagit steget till A-truppen? Hade det gtt att f samma kompetens med externt kp fr samma summa? Det vore intressant att se en sammanstllning p spelare som tagit steget till A-truppen de senaste fem ren.
Citera
2015-12-28, 08:51
Medlem
Citat:
IFK har lagt 52 miljoner p spelartruppen de tv senaste ren. Att jmfra med MFF som lgger 44 mille och Aik som ligger p 42 mille.
Malm ligger betydligt hgre. Runt 65 om jag inte missminner mig.
Citera
2015-12-28, 09:06
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Malm ligger betydligt hgre. Runt 65 om jag inte missminner mig.

Det gller dock hela klubben och MFF har en strre administration n andra lag. Delvis fr att det krver mer arbete att ga arenan.
Citera
2015-12-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det gller dock hela klubben och MFF har en strre administration n andra lag. Delvis fr att det krver mer arbete att ga arenan.
Det frklarar saken.

Approp administration runtom klubben, hade inte Dif absurt mnga anstllda bara fr ngra r sen? Eller har Bosse rensat upp ven p kansliet?
Citera
2015-12-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
12-13 miljoner lste jag ngonstans. Vad kostar d varje spelare som har tagit steget till A-truppen? Hade det gtt att f samma kompetens med externt kp fr samma summa? Det vore intressant att se en sammanstllning p spelare som tagit steget till A-truppen de senaste fem ren.

Inte i snitt, d r det 10, dock s landade notan p 13 frra ret.

Flera yngre spelare hamnar i A-laget, men mnga fr ju inte s mnga chanser. Dessutom gr inte klubben ut och vrvar smkillar, det finns mnga som kommit till freningen i 16-18 rs ldern. Dessa rknas inte som akademispelare, Gustav Engvall, Gustav Svensson, Oscar Wendt, Marcus Berg etc kom inte frrns de var i vre tonren, men i och med att freningen har en sdan omfattande organisation p ungdomssidan s blir klubben attraktiv fr spelare i den ldersgruppen, d de ges goda mjligheter att fortstta sin utveckling.

Citat:
Sorry om jag r trg, men vad menar du med att riva "de gamla"? Nya Ullevi och Nya-Gamla Ullevi? Det lter s absurt att jag inte kan ta till mig det riktigt.

P vilken billig mark skall man lgga denna nya arena menar du? Ngonstans ute i skogen?

Nej man bygger den naturligtvis p en av tomterna mitt i Stan, hade jag rknat med alla tomter som hade frigjorts vid en eventuell totalsanering s hade det potentiella markvrdet varit betydligt hgre, rknade bort ungefr 70 000 m2(Friends tomten r p 65k m2). GU r en skitarena, Scandinavium r gammal och sliten, s en ny hockeyarena(som ven kan anvndas till andra aktiviteter, t ex konserter eller Gothenburg Horse Show) r absolut ngot som kommer behvas ngon gng i framtiden. Jag gillar dock idn p att bygga den i nordvstra hrnet av Heden, som ocks r en otroligt stor tillgng fr staden, den delen av Heden tas upp av markparkering nu, ett otroligt slseri med vrdefull mark mitt i stan.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-12-28 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in