2015-12-27, 17:27
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vilken alternativkostnad? Vad förlorar vi på att ha en lönsam akademi? Alternativkostnaden är ju uteblivna intäkter från något annat verksamhetsområde, men intäkter från vad? Det är en lönsam del av organisationen i och med att det kumulativa värdet av spelarna som kommit från akademin överstiger de investeringar som görs i verksamheten, ett positivt ROI, över tid.

Att ungdomsverksamheten hade varit ännu mer lönsam utan en dyr akademi som inte presterar något bättre än något annat lag.

För att akademin ska vara lönsam måste den producera tillräckligt mycket mer talanger för att bära sina egna kostnader, det gör den inte. Med mycket mer menar jag förutom de som hade kommit fram utan den.
Citera
2015-12-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Att ungdomsverksamheten hade varit ännu mer lönsam utan en dyr akademi som inte presterar något bättre än något annat lag.

För att akademin ska vara lönsam måste den producera tillräckligt mycket mer talanger för att bära sina egna kostnader, det gör den inte. Med mycket mer menar jag förutom de som hade kommit fram utan den.

Aha, du menar i relation till andra föreningar, då är jag med. Ja, det är väl möjligt att det går att skära i kostnaderna utan att påverka avkastningen. Det hade varit intressant att se en jämförelse mellan olika föreningar, vilken akademi som faktiskt generar högst avkastning. Blåvitt lägger ca 10 MSEK i snitt per år på U19 och Akademin.

Nu hänger det ju inte bara på Akademin, utan även på tränare i A-laget, sportchef och styrelse, ger man inte de egna chansen, utan istället köper in t ex 4:e anfallare, så finns det ju en risk att man urholkar det inneboende värdet akademin har, dessutom drar man på sig mer kostnader, då det i regel är en kostnadsbesparing att ta in de egna i A-laget.

Malick kostade väl närmare 5 MSEK, för att ta ett lysande exempel på hur man mossar sönder kapital, dessutom har hans katastrofala prestationer urholkat värdet, så där kan vi verkligen prata om alternativkostnader.
Citera
2015-12-27, 19:46
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Eaglesandshit,

Göteborgs stad har ju redan hockey och fotbollsarenor, du menar väl inte att dom skall bygga ytterligare?

Hur mycket tror du det kostar att bygga en multisport arena ovanpå en hockeyarena? Och hur skall detta finansieras menar du?
Ping Eagleandshit.
Citera
2015-12-27, 20:03
Medlem
Man kan ju också ställa sig frågan varför staden Göteborg skall bygga en ny gigantisk multisportarena när Blåvitt inte ens kan fylla upp lilla Gamla Ullevi, ens när det är stormatcher på gång.
Citera
2015-12-28, 03:08
Medlem
Citat:
Ping Eagleandshit.

Man river naturligtvis de gamla, exploateringsintäkterna blir rätt stora då tomterna ligger så centralt. Kommunen äger marken, marken är värdefull, skulle säga att det hade genererat minst 1,5 miljarder SEK. Kan man få med privata investerare, så är det inte säkert att kommunen behöver punga ut med mer än det kommunen får in vid försäljningen.

Låt mig ta ett exempel, kommunen sålde Lindholmen 735:491(fastighetsbeteckning), som är på 13 000 kvadratmeter mark för 154 miljoner kronor. Så det är en ganska bra måttstock. Alltså 11846 sek per m2. Tomterna i stan har nog ungefär samma marknadsvärde, fast det är inte omöjligt att det är högre, alltså minst runt 1,5 miljarder.

Samtidigt frigörs stora centrala områden för kontors- och bostadsbebyggelse. Båda delar lider vi stor bristvara på, GBG har Nordens just nu lägsta vakansgrader, detta är på sätt och vis ett positivt tecken, kontorsytorna i stan är typ fullbelagda, företagen och ekonomin går bra. Nersidan är att det pressar upp hyresnivåerna per m2 och försvårar nyetableringar.

Kontorssidan kommer det ju hända en del på, då det finns flera större projekt som kommer tillföra staden attraktiva kontorslokaler, t ex i Gårda med projekt så som Skanskas City Gate, men även runt Centralstationen(Regioncity.se), så bostäder hade varit att föredra.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-12-28 kl. 03:14.
Citera
2015-12-28, 07:03
Citat:
Man river naturligtvis de gamla, exploateringsintäkterna blir rätt stora då tomterna ligger så centralt. Kommunen äger marken, marken är värdefull, skulle säga att det hade genererat minst 1,5 miljarder SEK. Kan man få med privata investerare, så är det inte säkert att kommunen behöver punga ut med mer än det kommunen får in vid försäljningen.

Låt mig ta ett exempel, kommunen sålde Lindholmen 735:491(fastighetsbeteckning), som är på 13 000 kvadratmeter mark för 154 miljoner kronor. Så det är en ganska bra måttstock. Alltså 11846 sek per m2. Tomterna i stan har nog ungefär samma marknadsvärde, fast det är inte omöjligt att det är högre, alltså minst runt 1,5 miljarder.

Samtidigt frigörs stora centrala områden för kontors- och bostadsbebyggelse. Båda delar lider vi stor bristvara på, GBG har Nordens just nu lägsta vakansgrader, detta är på sätt och vis ett positivt tecken, kontorsytorna i stan är typ fullbelagda, företagen och ekonomin går bra. Nersidan är att det pressar upp hyresnivåerna per m2 och försvårar nyetableringar.

Kontorssidan kommer det ju hända en del på, då det finns flera större projekt som kommer tillföra staden attraktiva kontorslokaler, t ex i Gårda med projekt så som Skanskas City Gate, men även runt Centralstationen(Regioncity.se), så bostäder hade varit att föredra.
Sorry om jag är trög, men vad menar du med att riva "de gamla"? Nya Ullevi och Nya-Gamla Ullevi? Det låter så absurt att jag inte kan ta till mig det riktigt.

På vilken billig mark skall man lägga denna nya arena menar du? Någonstans ute i skogen?
Senast redigerad av se_där... 2015-12-28 kl. 07:05.
Citera
2015-12-28, 08:37
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet

Jag blir ärligt talat inte klok på blåvitts siffror, utan att vara för insatt; vart fan tar cashen vägen?

IFK har lagt 52 miljoner på spelartruppen de två senaste åren. Att jämföra med MFF som lägger 44 mille och Aik som ligger på 42 mille.
Senast redigerad av se_där... 2015-12-28 kl. 08:40.
Citera
2015-12-28, 08:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Aha, du menar i relation till andra föreningar, då är jag med. Ja, det är väl möjligt att det går att skära i kostnaderna utan att påverka avkastningen. Det hade varit intressant att se en jämförelse mellan olika föreningar, vilken akademi som faktiskt generar högst avkastning. Blåvitt lägger ca 10 MSEK i snitt per år på U19 och Akademin.

Nu hänger det ju inte bara på Akademin, utan även på tränare i A-laget, sportchef och styrelse, ger man inte de egna chansen, utan istället köper in t ex 4:e anfallare, så finns det ju en risk att man urholkar det inneboende värdet akademin har, dessutom drar man på sig mer kostnader, då det i regel är en kostnadsbesparing att ta in de egna i A-laget.

Malick kostade väl närmare 5 MSEK, för att ta ett lysande exempel på hur man mossar sönder kapital, dessutom har hans katastrofala prestationer urholkat värdet, så där kan vi verkligen prata om alternativkostnader.

12-13 miljoner läste jag någonstans. Vad kostar då varje spelare som har tagit steget till A-truppen? Hade det gått att få samma kompetens med externt köp för samma summa? Det vore intressant att se en sammanställning på spelare som tagit steget till A-truppen de senaste fem åren.
Citera
2015-12-28, 08:51
Medlem
Citat:
IFK har lagt 52 miljoner på spelartruppen de två senaste åren. Att jämföra med MFF som lägger 44 mille och Aik som ligger på 42 mille.
Malmö ligger betydligt högre. Runt 65 om jag inte missminner mig.
Citera
2015-12-28, 09:06
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Malmö ligger betydligt högre. Runt 65 om jag inte missminner mig.

Det gäller dock hela klubben och MFF har en större administration än andra lag. Delvis för att det kräver mer arbete att äga arenan.
Citera
2015-12-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det gäller dock hela klubben och MFF har en större administration än andra lag. Delvis för att det kräver mer arbete att äga arenan.
Det förklarar saken.

Appropå administration runtom klubben, hade inte Dif absurt många anställda bara för några år sen? Eller har Bosse rensat upp även på kansliet?
Citera
2015-12-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
12-13 miljoner läste jag någonstans. Vad kostar då varje spelare som har tagit steget till A-truppen? Hade det gått att få samma kompetens med externt köp för samma summa? Det vore intressant att se en sammanställning på spelare som tagit steget till A-truppen de senaste fem åren.

Inte i snitt, då är det 10, dock så landade notan på 13 förra året.

Flera yngre spelare hamnar i A-laget, men många får ju inte så många chanser. Dessutom går inte klubben ut och värvar småkillar, det finns många som kommit till föreningen i 16-18 års åldern. Dessa räknas inte som akademispelare, Gustav Engvall, Gustav Svensson, Oscar Wendt, Marcus Berg etc kom inte förrns de var i övre tonåren, men i och med att föreningen har en sådan omfattande organisation på ungdomssidan så blir klubben attraktiv för spelare i den åldersgruppen, då de ges goda möjligheter att fortsätta sin utveckling.

Citat:
Sorry om jag är trög, men vad menar du med att riva "de gamla"? Nya Ullevi och Nya-Gamla Ullevi? Det låter så absurt att jag inte kan ta till mig det riktigt.

På vilken billig mark skall man lägga denna nya arena menar du? Någonstans ute i skogen?

Nej man bygger den naturligtvis på en av tomterna mitt i Stan, hade jag räknat med alla tomter som hade frigjorts vid en eventuell totalsanering så hade det potentiella markvärdet varit betydligt högre, räknade bort ungefär 70 000 m2(Friends tomten är på 65k m2). GU är en skitarena, Scandinavium är gammal och sliten, så en ny hockeyarena(som även kan användas till andra aktiviteter, t ex konserter eller Gothenburg Horse Show) är absolut något som kommer behövas någon gång i framtiden. Jag gillar dock idén på att bygga den i nordvästra hörnet av Heden, som också är en otroligt stor tillgång för staden, den delen av Heden tas upp av markparkering nu, ett otroligt slöseri med värdefull mark mitt i stan.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-12-28 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in