Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Nu försvann visst en moderator igen... de är kortlivade på detta forum.

Jag som försökt mig på läsa Augustinus
bekännelser under jul på dennes inrådan och hoppats på vi kunde diskutera boken. Kanske den tråkigaste bok jag läst.
Fast trosbekännelse, handlar faktiskt inte om att "ha kul" .
Än mindre sett till att du säkert ställer ev. fördomsaktiga livskvalitativa parametrar in i ditt läsande.
Sådana böcker, ska man läsa i mindre dos... kontemplera, återkomma till, införliva, åter betänka.. meditativt gärna, däremellan idka ett adekvat kristet bönearbete.. för att åter igen gripa in i själsarbetets medverkan med att s.a.s införliva det augustinska offerrollskvalet.
Det är ju inte något som gör anspråk på exklusiv hållpunkt liksom ett mätinstrument i andlighet.
Gärna med ekumeniska samtal, att förankra själslidandets meningsfullhet ( .... ) i det för att ge kontextuell mening, men hur pasisonerat Augustinus själv kan ha velat uppfylla dåtida tro, har jag ingen susning om.
Att läsa sådan bok "rakt av" för att vara ute efter någon upplevelse menar jag är helt fel, då är det isf bättre att skumma igenom den enbart mer ytligt betraktande, som en litterär kristlig boklig kvarleva el. artefakt och inget mer.