[quote=grelin1999|55747647]
Citat:
Jag stör mig på att ni ateister ofta definierar troende som "en som är oförnuftig och tror på vidskepelse och sånt som folk trodde på förr", och ateist som "en som är förnuftig, modern, sekulär, inte tror på tomtar, troll och gubbe i molnen".
Din rätt att vilja polera respektive religiösa attribut inom respektive sakfråga, men om igen.. så har det i anständighetens namn , väl ändå med sakfrågan att göra, den står oftast i någon slags kontext, inte sant?
Jag har ju själv otaliga gånger, uttryckt min fulla förståelse för ATT människor samlas, i moské, i kyrka, sybagoga i tempel grotta sandbunker eller egna andliga mål i någom landsände.. i askes. i enkla sparsmakade lokaler till någon slags "helig samling" , med sig själv eller med andra.. doesn´t bother me, at all - så det är inte där skon klämmer.
Det är de t.ex anspråk som många mer kollektivistiskt allätande religiösa snappar upp, och börjar ha som accessoarer.. som hårdnar till, till slut ofta infantila mycket grunda fördomar om andra och kan bli till slut något som får egna fötter, att oreflekterat förväntas ska ge automatiskt gehör.
Citat:
Ateisten enligt er kan "tro på vad som helst utom på vidskepelse såsom gubbar i molnen eller andra övernaturliga gudar". Enligt den definitionen skulle ju även jag hellre kalla mig ateist. Jag tror inte på något vidskepligt.
En väldigt bra "uppsträckning" gällande felaktigheten, i att jämföra en avsaknad av tro på explicit Gud.. som därmed detsamma som en nobody som därmed en slags ryggradslösindivid som går och atuomatiskt misstror den mänskliga kvaliteten hos andra som däremot tror, är ju overkill.
t.ex kommunism att ses som ekvivalent med ateism, det är ett pinsamt generalfel.. eller konservatism och ateism skulle vara samma eller alldeles närbesläktat, då kan du lika gärna säga att en ateist är en sportare.. det finns samma dåliga samband mellan ateism och politisk känning som det finns mellan ateism och idrottsaktivitet.. t.ex ateisten är lagsportare och teisten är t.ex singelsportare.. relevans? knappast
.. eller automatiskt avsaknad av gudstro, som ekvivalent med en nådastöt av begreppet "den missttroende människan", det ger fel nedsättande insinuation, och visar enbart hur dåligt insatt man är i dels gudstron och dess olika tillblivelse utveckling inom resp, religion men mest, hur slö och slarvig man är i att förstå vad ateism definitionsmässigt, är.. när det är rätt och riktigt utan insinuation och felaktiga tillägg.
Ett felatkigt tillägg, är att säga att judar har en mentalitet, som inga andra folk har, de t.ex ockrar vad de än gör, man tillskriver dem att ha sinne för ekonomi, utifrån sin uttalade gudstro, som är den judiska läran. Men, man blandar in konspirationsetiska samhllsdetaljer som inget har med tron att göra, det blir fel, och kan bli systematiskt förankrat fel.
Att tro, är en del av existensen.. det ligger i utvrcklingspotential, att behöva tro på framlagda hypoteser.. men de valideras med tidens gång, att nu Gud.. inte är den tes.. att kvala in till trovärdig teori, är det som fått gudstron att stanna vid en renodlad tro, och inte ens hypotes i sådant skick, att den kan ge sig in i de mer seriösa anvandlingarna, mer än oralt ordande och vändnande på ord.
Att då inte därmed, tro på egennamnet Gud, betänk att det funnits tänkare, som på fullaste allvar, salufört Gud som en makthavare.. kanske är det ur den religiösa litteraturen, du faktiskt ska rikta den förargade retsamheten över att gudstron, så efterhängset har en gubbe/enmaktfaktor/enbesraffande instans osv, ständigt där så fort "kraften gud" , och vad Han, ine hon, inte det, inte den eller solen månen vattnet och kärleken eller något... är vill och kan, utan att varje religion.. medvetet och utpräglat, salufört gud och guden, the one.. the creator.. som ser och hör dig varhetlst du är, att det är teismens EGEN på egna meriter, tro... som spökar, det är ingalunda ateister eller ateism... som skapat fadern-i-himlen, eller han där ovanpå.
Det finns något som är så långsökt med gud som skapande maktfaktor, att du borde ju ha insettdet själv, långt tidigare än innan du började älta och samspråka med flaschbacks medlemmar i detta forum. Har tanken aldrig slagit dig, att det är teister.. du har att språka mer om, vad gäller det irriterande ständiga naiva, ytliga.. ateister släpper sådant, (ska sägas att ateister är en brokig skara!, en gemensam nämnare, man tror inte på existensen av en gud,.. och att en sådan beskriven på enmängd sett, att ha påverkan, utifrån att man passerar alla de definitioner som hittills givits. Där.. detdu kallar för schism, ligger.. ateister själv.. för oss är det mycket odramatiskt.
För mig inte ens dramatiskt att teister ägnar sig åt vad de gör, förstås... att driva skattesatser, kan vara en sak, som föranleder ifrågasättanden.. det kan ibland krävas djupare samtal om mening och mål, syfte och s, som får teologisk karaktär på samtalen, om diverse sakfrågor.
Sedan har du antiteisterna, som kan medvetet narra, beroende också där väl, vad det handlar om för topic.
Någonstans, är alla individer i samspel på ett el annat sätt, och delar existensens olika aktiviteter, med olika erfarenheter, t.ex inkvotering av fördomsfulla religiösa.. som icke för sitt liv kan acceptera att komma ner på jorden, utan vill leva efter en bok.. med fortsatta diskriminerande agendor, då kan det bli brännbart , och ett å annat sarkastiskt el satiriskt uttryck.. kan fällas, med rätta som jag tycker. men inte givet! .. beror på hur man refererar.. det tänkta och sagda, med kontexten bibehållen, eller meedvetet uppsplittrad, snuttifierad.. och drar enbart fragment, för att göra billiga poäng, sådant kan vara av sämre kvalitet. Liksom värdelösa oneliners, ett gammalt problem, som kan dölja oförmågan att språka.. eller viljan, att möta annans syn på sak.
Citat:
När jag iställer försöker ha lite andra definitioner så angriper ni mig och säger att mina definitioner är felaktiga.
Jaså.. så du har alltså inte kommit med en förbryllande egenskapad definition på ateist?
Citat:
Men det finns ju t.ex. kulturella ateister och kulturella kristna också. "Jag är ateist och tror inte på några övernaturliga gudar, men jag tror på astrologi, och buddha, och Jesus budskap, och ödet, osv".
Astrologi : at leka med himlavalvets konstellationer, är mer ett tidsfördriv, med roande moment.. det handlar mer om att tjäna sig en slant.. den som nu har astrologi som låt säga en sidoinkomst, jag har själv för många många år sedan, skapat horoskop.. innan jag tröttnade, det var oerhört svävande att ses som vettigt,men kan säga att skulle jag få in offert och börja tjäna på det, så kanske jag skulle ägna mig åt att producera horoskop, det sker via datasimulation idag, mycket ospännande.. men underhållande lockande, och kanske lite roligare n tarot, det ger vissa folk en mening, eftersom de får samtala om relationsfrågor, om död.. o.dyl. Sådant som berör känslomässigt.
Så det är eskapism, och en held del bildskapande med , gällande horoskop.. man vilar i det estetiska mycket, av att ägna sig åt horoskop.. och får en delatt tänka på, med matematiska detaljer och kosmos.. så det blir lätt, en liksom hobby.. ungefär som att dansa tango, tjänar inget särskilt till, men roar och det räcker, det är kul.
Citat:
Som att man tror på vad som helst, så länge man inte kallar det "guuuud".
Jo det rä sant, att gud.. i Sverige har en helt annan impact men betydelse i vardagslivet, då kyrkan är ännu en avgörande instoitution i andra länder medan den inte har livgivande funktioner så mycket här längre, kanske förknippar svensken gud och kyrka, med fattighemmen.. och kanske nådde man aldrig med kyrkan i sverige vad man nått i andra länder med traditionerna.. eftersom det blev mycket moralältande i samband med den reformerta kristna katekesen här, i andra länder tas det med klackspark men här blev det på liv och död.. kan inte förklara, försöker men det går inte.. det är någon slags livsnerv, som aldrig funnits här, antagligen på nordens historik.. som är ganska olik andra länders, där man spontant inte lever kristen dogma, så lutherskt strängt som jag vet att många levde och därmed fick moral en dålig klang och bismak.. och frigörelsen kan ha blivit råare.. och man ville kanske göra-upp... på helt annat sätt, än där det ännu ses med värme och inte den uppiskade övertolkningen av vad som där, i andra länder.. ännu är en mystikens charm, som istället fastnat i väggarna.. det kan vara att det aldrig blev så mysigt.. eller innerligt medmänskligt medmänniskokännande.. eftersom sp mkt högrationalistiska industriella parametrar så snabbt skulle in här, jag vet inte, det är en stor diskussion om orsakerna till de mer taktlösa antiteisterna och hur de uttrycker sig ibland, jag håller med dig delvis, det känns ibland främmande med den kritik som antiteister och deras bild av religion ger, ibland bottnar det liksom inte..
I många andra länder, är det låt.det-leva.. det drabbar liksom ingen.. som valt att sluta för att ägna sig åt annat, än att ta del av traditionen, som har många fina beröringspunkter med det mänskliga, å andra sidan.. finns mycket emotionell och andlig fattigdom här, då många köpts in till industrin och helt släppt behoven... de där som är så mänskliga.. som inte kostar, inte har en prislapp och sådant... därför kan jag ibland känna, att gud och det s.k heliga... det inte heller raljeras så som det görs här. Eller i de anglosaxiska länderna, som oavsett.. tror mer på sin kung och kungarikets övermakt, vars sagovrld däremot helst inte ska antastas.. för det där med att tro.. och inte, det kan ateister mkt väl, men då heter det plikt.. plikten kallar, dvs jobbet, som undersåte... och tigande narr.