2015-12-25, 04:11
Bannlyst
Det är bara små-fittor och 00r som håller på med CBD olja, troligen i brist på seriösa kontakter.
Citera
2015-12-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machmud
Det är bara små-fittor och 00r som håller på med CBD olja, troligen i brist på seriösa kontakter.

Seriösa kontakter om vadå? Bra weed? Du vet att det inte är samma sak va? Du vet väl att det inte handlar om att bli stenad utan att hjälpa sjukdomar.

Tycker du kan hoppa till vilken annan tråd i CB-forumet med ditt snack. Du har uppenbarligen inte förstått någonting.
Citera
2015-12-25, 12:25
Medlem
Stenad-af-Ograss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Seriösa kontakter om vadå? Bra weed? Du vet att det inte är samma sak va? Du vet väl att det inte handlar om att bli stenad utan att hjälpa sjukdomar.

Tycker du kan hoppa till vilken annan tråd i CB-forumet med ditt snack. Du har uppenbarligen inte förstått någonting.
Don't feed the troll...
Citera
2015-12-25, 13:07
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Det här är ett intressant ämne men det känns som en reklamtråd i mångt och mycket.
Citera
2015-12-25, 14:49
Medlem
Cannamupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Det här är ett intressant ämne men det känns som en reklamtråd i mångt och mycket.

Så blir alla dessa trådar.
Värre än det är att ytterst få vågar ifrågesätta återförsäljarna, deras ord är lag.

Vissa är ärligare än andra men något som alla har gemensamt är att dom ljuger om hur det är fullt lagligt och riskfritt.
Min teori är att det inte hade gett alls så många kunder som det gör idag.
Vilket isåfall bara är girighet.

En del har mycket att förlora och det borde vara glasklart för varje återförsäljare att vara TYDLIGA med vad som gäller.
En påstår sig ha domslut - som h*n på väldigt lång tid ännu inte kan visa upp.
En annan påstår sig ha fått skriftligt av dom på läkmedelsverket att det är OK med CBD olja trots att det innehåller THC denne visar heller inte upp det eller någon annan form av bevis som stödjer det h*n säger.

Leka med patienter sådär för att tjäna stålar?
Fult
Men folk har börjat slå positivt på urinprover nu(vet ej sticka eller analys).
En del har fått oljor beslagtagna av tull och polis.
Förhoppningsvis inser säljarna att det inte går att dölja sanningen.
Många av deras patienter har inte ens orken att ha med dessa myndigjheter att göra oavsett om dom blir dömda för brott eller ej.
Dom hade tackat nej till oljan om dom vetat att tullen och polisen kan beslagta produkten överhuvudtaget.

Nu spårade jag ur helt men den får ni ta.
Ska ni ifrågesätta mig så förväntar jag mig källor.
Mina är läkemedelsverket och domslut kring finola och någon stöld av hampa(finns på flashback).
I domslutet står det tydligt att dom inte tar ställning till oljor och andra extrakt av hampan utan endast hampan som råvara.
Citera
2015-12-25, 15:11
Medlem
Cannamupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Men din syn på detta är ju sjukligt onyanserad. Det är fullt lagligt att inneha hampaprodukter, såväl för födorelaterade avsikter som för kläder. Dessa innehåller små mängder THC. Även hampafrön innehåller en liten liten mängd THC, och dessa käkar såväl fåglar som människor.

Jag skulle dock också gärna vilja se en källa på EU-grejen.

Återigen dock, hur kommer det sig, tror du, att man har kunnat sälja CBD-olja i minst ett par år (vet ej när det började säljas på riktigt) i Sverige, och i detta tillochmed skrivit ut att produkten innehåller en liten mängd THC på sina flaskor, utan att polis eller myndigheter har satt stopp för detta?

Hampafrön innehåller inte THC vad är det för påhitt?
Min "syn" är faktum.
CBD olja går under extrakt av hampa vilket ingen rätt ännu tagit ställning till vad jag vet.
Det finns endast ett domslut och den gäller hampan som råvara.

Din fråga har jag inget svar på tyvärr men det blir fortfarande inte lagligt bara för det.
Kolla läkemedelsverkets hemsida så ser du tydligt att CBD i sin rena form är laglig.
CBD oljor som i dom allra flesta fall innehåller THC är NARKOTIKA. Vad vill du ha för fler källor?

Du ska ha i åtanke att bruk, innehav och försäljning är olika saker.
Jag talar ur en brukare/köpares synvinkel.
Citera
2015-12-25, 15:22
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Oljor innehållande narkotiska ämnen
Alla oljor, extrakt eller andra beredningar som innehåller ett narkotiskt ämne, även i låga koncentrationer, är narkotika. De omfattas av bestämmelserna i lagstiftningen om kontroll av narkotika. Det är därför inte tillåtet att inneha CBD-olja utan recept från läkare. Man får heller inte ta in oljorna till Sverige via post.

Olja som innehåller cannabidiol, även kallat CBD-olja eller hampaolja är vanligtvis framställd ur cannabisplantor. Dessa oljor innehåller mindre mängder av det narkotiska ämnet tetrahydrocannabinol (THC) och en större mängd av ett icke-narkotiskt ämne cannabidiol (CBD). CBD-oljor är narkotika.

Industrihampa är cannabis av en viss sort som odlas enligt särskilda förutsättningar. Industrihampa är inte narkotika. När sådan industrihampa används för att tillverka CBD-olja kommer extraktet att innehålla en mindre mängd THC. THC är ett narkotiskt ämne och oljor som är gjort på industrihampa och innehåller THC är narkotika.
Oljor som är gjorda på frön från cannabisplantan är inte narkotika.

https://lakemedelsverket.se/malgrupp...edel/Cannabis/

De som vill strida kommer få gå genom Tingsrätt, Hovrätt, Högsta Domstol och EU-domstolen innan det är bevisat att/om det är lagligt.

Jag hoppas verkligen CDB-oljan blir laglig, men är man inte beredd på att gå igenom den här processen för att få rätt så får man finna sig i att begå narkotikabrott om man köper det.
Citera
2015-12-27, 16:29
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Hur skulle du jämföra ångestlindringen på cbdolja med Bensodiazepiner (eller även riktig cannabis som också dämpar ångest rejält)? (om du någonsin tagit det dvs). Benso har ju enorm (temporär) ångestlindring men inget gott som inte har något ont med sig så att säga, nackdelen är ju den enorma beroendeutvecklingen både fysiskt och psykiskt

Ursäkta sent svar. Men ångestlindringen på benso respektive cbdolja är två helt olika saker enligt min erfarenhet. Cbdoljan tar bort ångesten och gör dig ångestfri. Benzon å andra sidan tar bort ångesten genom att skänka dig ett kemiskt lugn. Effekten är i princip omedelbar för cbdolja (om man gått in sig på denna dvs) och sker, upplever jag det som, samtidigt som man har oljan under tungan. I bland kan man känna lite extra lugn ett par minuter efter intag, men thats it. Sen bör man ta oljan under ett par veckor för att få bäst effekt. Det är alltså en långt mer smygande effekt vad gäller ångestlindring med cbdolja (kommer i håg att jag efter en vecka med cbdolja låg i sängen och insåg förvånat(!!!) att jag inte längre levde med samma ångest jag hade haft i snart ett år pga olika orsaker och kriser, så det är en annan sorts ångestlindring helt klart).

Har inte slutat ta cbdoljan ännu så kan inte uttala mig om huruvida ångesten kommer tillbaka. Har haft ett par kortare uppehåll där det känts som just det, dock. Efter ett par dagar kommer ångesten tillbaka (känns det som) och jag har då återvänt till att använda cbdoljan. Kan tänka mig att nedtrappning kanske hjälper för att undvika detta?? Men det cbdoljan gör, enligt mig och i bästa fall, är att ge dig utrymme att deala med det som ger dig ångest i stället för att sitta och ha ångest över det konstant (i mitt fall handlar det väl om olika sorters livskriser som sammanfallit i tid lite väl mycket för att det ska vara helt bekvämt och som orsakat ett ganska kraftigt och konstant ångesttillstånd som jag gått omkring i runt ett år med innan jag började med cbdoljan). Men de biverkningar och bieffekter du ser med benso existerar såvitt jag vet och upplevt inte på cbdolja, vilket gör den så mycket bättre än benso bara av den anledningen. Benso förstör din hjärna, bokstavligen talat. De positiva effekter som du får av benso på kort sikt riskerar att vändas till negativa och förvärras och cementeras på lång sikt, tex. Kroniskt bruk av benzo leder ofta på längre sikt till direkt kontraproduktiva effekter (dvs mer ångest i stället för mindre). Cbdoljan ska ju genom att reglera ditt endocannabinoidsystem hjälpa dig att komma i mer balans över tid i stället för mindre (inte helt inläst på hur det senare fungerar dock).

Jag började dock inte med cbdoljan för att lindra min ångest, utan var mer nyfiken. Ångestlindringen var alltså en riktigt fin bonus! Dock är jag av åsikten att man har ångest av en anledning (åtminstone i mitt fall beror det på konkreta orsaker i mitt liv), så jag tror att det är viktigt att försöka hantera det som ger dig ångest för att den ska försvinna på allvar, vad det nu än må vara. Jag ska väl tillägga att jag ätit en del benso i mina dagar, mest i russyfte, och erfarit både dess positiva och negativa effekter. I dag skulle jag dock inte få för mig att röra detta rävgift som kallas benso!
Senast redigerad av freeworldTV 2015-12-27 kl. 16:56.
Citera
2015-12-27, 16:38
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannamupp
Det olagliga är inte cannabidolen utan den mikroskopiska mängden THC som finns i oljorna.
Lagen kring THC är tydlig.
Narkotika punkt slut.
Helt ren cannabidiol är lagligt men inget som dom vanligaste återförsäljarna saluför.
Lagen säger ingenting om att en viss mängd THC skulle vara lagligt utan att all THC oavsett mängder är olagligt.
Åker man alltså dit på "CBD" olja så är det inte för själva CBDt utan för THCt som oljorna ofta innehåller.
Läkemedelsverket är väldigt tydliga med det på sin sida.

Vad är din eller deras källor på EU lagen och att Sverige sen är tvingade till att följa denna.

Som jag förstår det är EU-beslutet sådant att det just räknar in produkter från hampa som ett undantag. Jag vet också att Läkemedelsverket kritiserats för att ha tolkat lagen utan vare sig prejudikat eller att ta med detta EU-beslut i beräkningen. Det är darför jag skrev "vad än svenska myndigheter inbillar sig". Som jag också skrev är det klart att detta just nu existerar i en gråzon. Men åk till Danmark eller vilket EU-land som helst och Cbdoljan säljs lagligt i vanliga affärer, också dessa gjorda av vanlig industrihampa (som klassas som all Cannabis med mindre eller upp till 0,2% THC, vilket därmed inte är kapabelt att ge dig ett sinnesförändrande rus).

Med tanke på detta EU-beslut som finns och som i princip alla EU-länder följer så vore jag förvånad om texten på Läkemedelsverkets sida inte försvinner snart. Det är en desperat myndighetstolkning som saknar stöd, om jag förstått saken rätt. Det faktum att man i lugn och ro kan köpa svensktillverkad hampaolja som tillverkas och säljs öppet i Sverige tyder på att polis och andra myndigheter inser detta även de. Hur många skulle kunna kränga flaskor med THC särskilt länge via en sida där det står öppet var man har sin hemadress och vilka som står bakom? Enligt mig tyder detta rätt starkt på att Läkemedelsverket försöker förekomma processen och det med en felaktig tolkning av den legala situationen. Det är aktivism snarare än legalism just nu från Läkemedelsverkets sida.

Men visst, just nu är det som sagt fortfarande en gråzon i så mycket att klar och tydlig praxis inte existerar och att det finns lagstiftning som står i konflikt (eller åtminstone myndigheter som verkar tolka lagstiftningen i strid med annan lagstiftning eller liknande). Men att det skulle vara olagligt, svart på vitt, är det inte mycket som talar för. Snarare tvärtom.

Av just denna anledning väntade jag med att börja ta min Cbdolja ett par månader efter att jag mottagit den första flaskan eftersom jag började på nytt jobb och ville inte behöva förklara mig och mitt "kosttillskott" vid ev. urinprov för nyanställda. Tar de ett urinprov hittar de ju cannabinoidmetaboliter, så som jag förstår det (ja, de kollar efter CBD också, det vet jag av egen erfarenhet). Nu blev det aldrig ett urinprov, men bättre att ta det säkra före det osäkra om ni frågar mig vad gäller detta just pga av den gråzon hampaoljan befinner sig i i dag).

Hampa är ju f.ö. i sig ett undantag från narkotikastrafflagen eftersom den stipulerar att Cannabis skall räknas som "alla ovanjordiska delar av Cannabis Sativa L. Indica", vilket ju skulle göra att hampan faller under densamma om man bara skulle tolka den lagen och utan hänsyn till andra lagar.
Senast redigerad av freeworldTV 2015-12-27 kl. 17:00.
Citera
2015-12-27, 16:49
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Jag har en hjärntumör, har strålat några ggr för den utan större effekt. Jag har tyckt detta verkade som flum men min man ville jag skulle testa o köpte oljan åt mig.. som jag tagit trots att jag fick magkatarr av den. Nu senaste Magnetkamera röntgen så fick jag besked att tumören äntligen börjat minska.
Och jag tror faktiskt att oljan har haft effekt, har känt massa nya skumma smärtor/retningar kittlande inne i skallen, och man har ju ingen känsel där.. men min tumör växer i huvudets största nerv, där man har känsel) - därför är jag övertygad nu - innan trodde jag den hade växt istället. Men när det kittlas brukar man juh säga att något läker... så nu fick jag det svart på vitt.

Jag tror tyvärr att vanlig Cbdolja har för liten effekt för att bota dig från din hjärntumör. Däremot tror jag att du säkert kan få hjälp för att må bättre med den. Finns många studier som visar på att CBD är positivt för de som genomgår strålning, tex genom att hjälpa med aptiten (och att få i sig näring är superviktigt för chanserna att överleva och vinna mot cancern). Den Cannabisolja som vissa säger (ej vetenskapligt bevisat dock!!!) hjälper mot tumörer är sk "Rick Simpsons Oil" som innehåller MYCKET THC.

Se mer här: http://www.zamnesia.com/content/361-...ck-simpson-oil
Senast redigerad av freeworldTV 2015-12-27 kl. 17:01.
Citera
2015-12-28, 00:39
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Jag tror tyvärr att vanlig Cbdolja har för liten effekt för att bota dig från din hjärntumör. Däremot tror jag att du säkert kan få hjälp för att må bättre med den. Finns många studier som visar på att CBD är positivt för de som genomgår strålning, tex genom att hjälpa med aptiten (och att få i sig näring är superviktigt för chanserna att överleva och vinna mot cancern). Den Cannabisolja som vissa säger (ej vetenskapligt bevisat dock!!!) hjälper mot tumörer är sk "Rick Simpsons Oil" som innehåller MYCKET THC.

Se mer här: http://www.zamnesia.com/content/361-...ck-simpson-oil

Vad snackar du för skit?! Jag är redan hjälpt!
Citera
2015-12-31, 00:28
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Vad snackar du för skit?! Jag är redan hjälpt!

...inte av CBDoljan då, förmodar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in