Citat:
Ursprungligen postat av
Tyvall
Satt just och läste denna artikel:
http://fof.se/tidning/2014/1/artikel/lever-vi-redan-i-de-andras-latsasvarld
Då kom jag att tänka på denna tråd på Flashback. Jag tror den är relevant för ämnet. Författaren skriver om "Det stora filtret" som hindrar civilisationer att kolonisera rymden.
Men problemet med den teorin är att den utgår från att vi har fullständig kunskap om de utomjordiska livsformerna.
Och det har vi som bekant inte ju.
Artikeln maler på om att "de inte gjort sig tillkänna".
Men det kräver ju ett scenario som är bestämt redan på förhand.
Dvs att det finns ett visst sätt att "göra sig tillkänna" på.
Men Vad är det som säger så kategoriskt självklart att utomjordingar ska "ge sig tillkänna" på det föreslagna sättet?
VArför skulle de göra något som vi själv inte hade gjort?
De förutsätter ju en slags utomjordisk expedition som medvetet och planenligt landar framför Vita huset och säger "välkommen till vår tekniska expertis" typ.
Men vad hade Krävts för att det scenariot skulle bli möjligt?
Dvs ingen utomjordisk civilisation hade någonsin skickat iväg en liten "månlandare-kapsel" flera ljusår iväg för att landa helt slumpaktigt på en slumpaktig planet de inte ens visste hade liv, eller hur utvecklat det var.
Eller hur!
Nej, de hade aldrig gjort något så dumdristigt.
OM de hade "tagit kontakt" så hade det sett annorlunda ut.
Dvs allra först så hade de varit tvungna att veta att vi ens fanns. Dvs de måste ägna sig åt astronomi och SETI-liknande forskning.
Då ser de att Jorden var en planet med förutsättningar för liv.
Men likadana planeter finns förmodligen överallt i galaxen, så varför välja just Jorden?
Dvs då kräver de att de vet att det finns Utvecklat liv.
Och för det krävs det att de ser spåren av vår teknik.
Men det är ändå det förgångna de kommer att se. Beroende på avstånd kan det vara tusentals år tillbaka i tiden de ser - och de kan alltså aldrig välja att "skapa kontakt" baserat på info de fått om vår tusentals år gamla signatur.
De måste alltså komma Nära, för att se vad vi är just nu, se om det faktiskt är Värt att "skapa kontakt".
Och då krävs det att de studerar oss. Från nära håll.
Studerar men inte ger sig till känna alltså.
Genom att göar så så kan de sakta men säkert lära sig om oss, om vårt beteende, om våra kulturer, om våra samhällssystem, om våra språk - dvs lära sig om allt som krävs för att överhuvudtaget ens kunna "skapa kontakt".
Dvs det som krävs för kontakt är deras förmåga att studera oss utan att bli upptäckta.
Känner du igen något i det? Du vet ju att sedan ca 60 år tillbaka har det ständigt dykt upp rapporter om "mystiska flygande objekt" som folk ser.
Kan man se det som ett förstadium till "kontakt"?
Det finns ett annat problem med artikelns teorier.
Dvs det faktum att vi knappt ens har börjat leta efter utomjordiskt liv.
Vi har knappt ens börjat - och Ändå påstår artikeln att "de inte gjort sig tillkänna". Men Hur kan de påstå något sådant när vi inte ens Börjat Leta?
Vi hittade ju nästan precis våra allra första exo-planeter. Och ännu senare hittade vi våra första exo-planeter som hade bra förutsättningar för liv.
Det var alldeles nyss!!
Vi har inte ens börjat seriöst analysera våra allra närmaste grannar i rymden än!!
Och de är ändå våra närmaste grannar.
Vi har alltså Ingen Aning.
Och det betyder att vi Inte kan uttala oss me den kategoriska säkerhet den artikeln gör.
Vi hade kanske vetat mycket mera - om vi hade engagerat oss mer, om vi hade engagerat oss seriöst. I frågan om utomjordiskt liv.
Och man kan naturligtvis fråga sig varför, varför det är så stor skillnad mellan hur mycket (lite) vi engagerar oss i den frågan, jämfört med hur extremt stort vårt intresse är för det.
Vi verkar inte vilja så mycket annat än att få ett svar på frågan om utomjordiskt liv. Få saker kan engagera så många så djupt.
Men ändå görs i stor sett inga ansträngningar, knappt några pengar, knappt några avlönade forskare.
Man kan naturligtvis fråga sig varför det är på det ojämnt fördelade sättet. Dvs kan det månne Bero På Något ... hint hint ...
Vet någon något som vi andra inte får veta?
Ja, man kan alltså
Undra.
---
Vad Jag å andra sidan Tror är att vår kunskap kommer att bli större i takt med att våra instrument blir bättre.
Dvs i takt med att vi kan se ut u galaxen bättre, så kommer vi att börja se allt fler exo-planeter.
Vi kommer att lära oss att varje sjärnsystem har planetsystem (det har vi i princip redan lärt oss).
Nästa steg är de Beboeliga planeterna.
Vi håller på att lära oss att i princip varje planetsystem/stjärnsystem har planeter i den beboeliga zonen.
Steget därpå är att analysera deras atmosfärer.
Då komemr vi att lära oss att de har livsuppehållande atmosfär. Och vi har lärt oss att i princip alla stjärnor har möjligheter för liv (syre och flytande vatten).
Sen kan vi i atmosfärerna se tecken på organiska spår. Från växter, från djur, från fotosyntes etc.
Då har vi lärt oss att hela galaxen, hela universum Kryllar av liv.
Jag undrar hur det kan påverka mänskligheten, med den vetskapen. Att man kan titta ut på stjärnhimlen om natten och Veta att det fins liv vid varje ljusprick.
Det Du ...
Men det kommer sannolikt Inte vara lika vanligt att hitta spår av avancerade livsformer i exo-atmosfärerna.
För det kräver en viss utvecklingsnivå - tex välutvecklad kolkraft/fossila bränslen etc.
Så oavsett om det finns intelligent liv eller ej, så kommer ändå inte alla intelligenta livsformer visa sig på det sättet i atmosfären (endast viss tidsepok).
Men man kommer sannolikt att hitta sådana.
För att hitta andra, mer utvecklade, utomjordingar krävs det förmodligen att vi letar efter, och kan korrekt identifiera, deras kommunikationsmedel.
Och det lär nog bli svårt.
Men jag tror att det hade varit själva "biljetten till den galaktiska federationen".
Om vi hade identifierat dessa signaler, och kunnat dechiffrera dem - då hade vi ju kunnat avlyssna dem, och vi hade kunnat Prata med dem.
Dvs "kontakt."
Jag gissar att vi i vår livstid får vara med om de första stegen jag redovisade här. Dvs kunskapen om att liv finns på nästan varje stjärnsystem vi ser.
Jag tror det är det sannolika - men jag HOPPAS på resten såklart.