2015-12-19, 18:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Om du inte sagt att det enda som är intressant är månadskostnaden, inte köpesumman, så minns jag fel.

Kurt-Sune har däremot sagt det, och har vägrat svara på frågan om han verkligen ser olika stora lån vid olika räntenivåer (samma räntekostnader) som jämförbara.

Jag är bara ansvarig för det jag skriver och inte för dina vantolkningar av det jag skriver. Det var därför jag bad dig komma med ett citat men det kunde du inte som väntat.
2015-12-19, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men det gäller ju att försöka förstå verkligheten. Och i den verkliga världen är det inte förstagångsköparna som bestämmer prisnivån som du verkar tro.

Det handlar knappast om religion, snarare om att leva i verkligheten eller inte.

Bostäder är det extrem brist på i åtminstone Sthlm.

Jag vet inte hur många som bor i andrahand just nu och vill in på den ägda marknaden för att det är så mycket billigare. Detta trots höga priser.

Det är många tusenlappar som diffar i kostnader varje månad. Så varför skulle det bli rea helt plötsligt på bostäder? Knappast troligt i min värld...

Att du kalla det rea visar ju hur meningslöst det är att diskutera med dig och hur skev din verklighet är.

Tack och hej, Kurtan!
2015-12-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Att unga utan kapital inte har möjlighet att köpa en etta i stan innebär inte att färre är intresserade av en etta i stan. Det begriper du väl eller måste jag förklara för dig som man förklarar för ett barn?

Så du menar att lika många köpare finns även om några köpare faller bort?

Hur är det ställt med matematiken?

Jag får det till färre, om några försvinner.

Om du pratar intresserade som inte ens har råd idag, så kan jag tyvärr inte diskutera med dig eftersom det vore urbota korkat eftersom dom inte påverkar marknaden idag heller.
Senast redigerad av highbanker 2015-12-19 kl. 18:44.
2015-12-19, 18:41
Medlem
Citat:
Vad du inte förstår är att säkerheten ökar proportionellt eftersom insatsen också ökar när priserna ökar på bostäder.

Och på senare tid måste man sätta in allt mer i kontantinsats och dessutom amortera allt mer.

Så vad skulle tala för att risken är högre?
Ett lån på sex miljoner vid en procents effektiv rörlig ränta har samma räntekostnad som ett lån på två miljoner vid tre procents effektiv rörlig ränta. Vid en räntehöjning ā en procentenhet dubblas räntekostnaden i det första scenariot, men stiger bara med en tredjedel i det andra scenariot. Högre insats i första fallet skyddar inte mot de högre räntekostnaderna.
2015-12-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag är bara ansvarig för det jag skriver och inte för dina vantolkningar av det jag skriver. Det var därför jag bad dig komma med ett citat men det kunde du inte som väntat.
Hur bemötte du mig när jag frågade om du kunde presentera den data du hänvisade till och hävdade att du satt på? Lite självinsikt får du väl ha.
2015-12-19, 18:46
Medlem
Citat:
Jag har inte sett någon som förnekat detta, kan du citera någon som har förnekat detta?

Citat:
Vad du inte förstår är att säkerheten ökar proportionellt eftersom insatsen också ökar när priserna ökar på bostäder.

Och på senare tid måste man sätta in allt mer i kontantinsats och dessutom amortera allt mer.

Så vad skulle tala för att risken är högre?
Varsågod.
2015-12-19, 18:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur bemötte du mig när jag frågade om du kunde presentera den data du hänvisade till och hävdade att du satt på? Lite självinsikt får du väl ha.

Tänker du på ränteutvecklingen i jämförelse med prisutvecklingen på BR, det som jag skrev att du själv kunde kolla upp med en enkel googling istället för att hävda felaktigheter?

Citat:
Varsågod.

Detta som kurt-sune skrev är inte att förneka att "högre lån vid lägre räntor utgör högre risk än lägre lån vid högre räntor" som du skrev. kurt-sune pekar på andra faktorer som slår åt motsatt riktning, för det är inte så enkelt att risken bara utgörs av nivåerna på lånet och räntorna. Säkerheten har förstås också mycket avgörande betydelse för risken.
2015-12-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag får det till färre, om några försvinner.

Du har fel eftersom de ersätts av andra. Själva anledningen till att de utan kapital försvinner är ju att de trängs undan av de med ett kapital. Det är väl inte så svårt att förstå?
2015-12-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Du har fel eftersom de ersätts av andra. Själva anledningen till att de utan kapital försvinner är ju att de trängs undan av de med ett kapital. Det är väl inte så svårt att förstå?

Du är ju dum på riktigt.

Om vi har 100 personer som har råd när en sak kostar 100.

Och bara 70 har råd när samma sak kostar 150.

Är 70 lika mycket som 100 menar du?

Eller menar du att ett pris på 150 skulle locka fram fler än reapriset 100?
2015-12-19, 19:11
Medlem
Citat:
Tänker du på ränteutvecklingen i jämförelse med prisutvecklingen på BR, det som jag skrev att du själv kunde kolla upp med en enkel googling istället för att hävda felaktigheter?
Jag påstod ingenting, jag bad dig presentera den data du sa att du hade tillgång till.

Citat:
Detta som kurt-sune skrev är inte att förneka att "högre lån vid lägre räntor utgör högre risk än lägre lån vid högre räntor" som du skrev.
Jo, det är exakt vad han gör.

Citat:
kurt-sune pekar på andra faktorer som slår åt motsatt riktning, för det är inte så enkelt att risken bara utgörs av nivåerna på lånet och räntorna. Säkerheten har förstås också mycket avgörande betydelse för risken.
Hur skyddar den högre insatsen mot effekterna av högre räntekostnader?
2015-12-19, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du är ju dum på riktigt.

Om vi har 100 personer som har råd när en sak kostar 100.

Och bara 70 har råd när samma sak kostar 150.

Är 70 lika mycket som 100 menar du?

Eller menar du att ett pris på 150 skulle locka fram fler än reapriset 100?
Jag kan tänka mig att han menar att det sker en förskjutning. Folk tittar på vad de har råd med. De som inte lägre har råd med ettor ersätts med folk som tidigare tittade på tvåor.
2015-12-19, 19:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag påstod ingenting, jag bad dig presentera den data du sa att du hade tillgång till.

Jo, det är exakt vad han gör.

Hur skyddar den högre insatsen mot effekterna av högre räntekostnader?

1. Jag minns inte vilken som kom med dessa felaktiga påståendena att högre räntor måste leda till lägre priser men sa bara att detta är felaktigt och att det är lätt att googla fram bevis på detta. Vad är ditt problem med det?

2. Nej det var inte alls det kurt-sune påstod, det är bara du som vantolkar det han skriver. kurt-sune tog även in säkerheten som en parameter vid riskbedömningen och det var inte en parameter du hade med i ditt påstående om vad andra sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in