2015-12-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
När personangreppen haglar då vet man vem som har rätt.

Ja, om så vore fallet, hade kraschen redan varit, för länge sedan!
2015-12-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Amortering är mycket riktigt ingen kostnad, det är ett sparande, men också en utgift!

Precis, herrarna har oerhört svårt att förstå att minskat kassaflöde och minus i balansräkningen snabbt kan bli ett problem.
2015-12-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Under mycket lång tid nu har priserna månad efter månad bara stigit. Detta är egentligen helt extremt, även i starka upptrender kommer det i regel någon månad där det också går bakåt.

Att prata om ett trendbrott efter en månads nedgång på 1% är extremt löjligt. Detsamma skrev jag gör två månader sedan när det då gällde SDs nedgång. Ni måste åtminstone vänta tills årsskiftet innan ett trendbrott kan konstateras. Innan dess betraktar jag det bara som en andhämtningspaus skrev jag. Nu det vi facit på det och jag hade helt rätt.

Detsamma gäller här. En månad med en nedgång som är så låg att den ligger inom felmarginalen kan inte tas som ett trendbrott. Kom igen när vi ligger back på ett halvår, då kan möjligen konstatera att trenden har ändrats.

Visst..
2015-12-19, 17:36
Medlem
Personangrepp har ingenting med att ha fel att göra, det handlar om att någonstans ledsnar man på att argumentera med människor som slaviskt följer en agenda likt en religon...

Men men vi får se, jag vill inte att det ska gå illa för folk men som en del resonerar börjar man smått hoppas....
2015-12-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte sant att priserna sjunker generellt sett. Möjligen i sthlms innerstad till viss del, men i många andra områden säljs bostäder för rekordpriser än idag.

Det beror helt på vilka områden vi pratar om. I fina områden som Djursholm exempelvis är pengar inget problem, så där kan du fortsätta drömma om din strandpromenad.

Men skulle priserna gå ner så kommer de gå ner mest där det gått upp mest. Och det är inte i sthlm city direkt.

Snarare är det förorterna som kommer få ta den största smällen.

Jag kommer personligen äta upp min svettiga strumpa efter jobbet om priserna fortsätter öka nästa år!
2015-12-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Precis, herrarna har oerhört svårt att förstå att minskat kassaflöde och minus i balansräkningen snabbt kan bli ett problem.
Det har varit genomgående i den här diskussionen. En handfull debattörer som förnekar att högre lån vid lägre räntor utgör högre risk än lägre lån vid högre räntor eftersom att "räntekostnaden är densamma", som även hellre påpekar att amortering är ett sparande än reflekterar över effekten av minskad disponibel inkomst.

Som ett brev på posten kommer "de klarar av det", men paketet med information om att det är skillnad på att teoretiskt sett klara av en utgift och på hur man agerar i verkligheten tycks aldrig komma fram...
2015-12-19, 17:44
Medlem
Citat:

Det klart, har man inte amorterat tidigare så lär det märkas på privatkontot om inte annat.

Man kan kalla det vad man vill men en skillnad på dem fasta utgifterna lär det ju bli..
2015-12-19, 17:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det har varit genomgående i den här diskussionen. En handfull debattörer som förnekar att högre lån vid lägre räntor utgör högre risk än lägre lån vid högre räntor eftersom att "räntekostnaden är densamma", som även hellre påpekar att amortering är ett sparande än reflekterar över effekten av minskad disponibel inkomst.

Som ett brev på posten kommer "de klarar av det", men paketet med information om att det är skillnad på att teoretiskt sett klara av en utgift och på hur man agerar i verkligheten tycks aldrig komma fram...

Jag har inte sett någon som förnekat detta, kan du citera någon som har förnekat detta?
2015-12-19, 17:49
Medlem
Citat:
Färre intresserade per objekt innebär........

det här är ju rentav larvigt.

Att unga utan kapital inte har möjlighet att köpa en etta i stan innebär inte att färre är intresserade av en etta i stan. Det begriper du väl eller måste jag förklara för dig som man förklarar för ett barn?
2015-12-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har inte sett någon som förnekat detta, kan du citera någon som har förnekat detta?
Om du inte sagt att det enda som är intressant är månadskostnaden, inte köpesumman, så minns jag fel.

Kurt-Sune har däremot sagt det, och har vägrat svara på frågan om han verkligen ser olika stora lån vid olika räntenivåer (samma räntekostnader) som jämförbara.
2015-12-19, 17:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Personangrepp har ingenting med att ha fel att göra, det handlar om att någonstans ledsnar man på att argumentera med människor som slaviskt följer en agenda likt en religon...

Men men vi får se, jag vill inte att det ska gå illa för folk men som en del resonerar börjar man smått hoppas....

Ja men det gäller ju att försöka förstå verkligheten. Och i den verkliga världen är det inte förstagångsköparna som bestämmer prisnivån som du verkar tro.

Det handlar knappast om religion, snarare om att leva i verkligheten eller inte.

Bostäder är det extrem brist på i åtminstone Sthlm.

Jag vet inte hur många som bor i andrahand just nu och vill in på den ägda marknaden för att det är så mycket billigare. Detta trots höga priser.

Det är många tusenlappar som diffar i kostnader varje månad. Så varför skulle det bli rea helt plötsligt på bostäder? Knappast troligt i min värld...
2015-12-19, 18:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper

Vad du inte förstår är att säkerheten ökar proportionellt eftersom insatsen också ökar när priserna ökar på bostäder.

Och på senare tid måste man sätta in allt mer i kontantinsats och dessutom amortera allt mer.

Så vad skulle tala för att risken är högre?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in