2015-12-19, 10:07
Medlem
Re

[quote=aaawww|55759562]Haha

Någon måste väl agera svärmor som stormar in i rummet[/QUOTE

Inga personliga påhopp var det ja!

Det är ju precis det ni håller på med, sen att jag drömmer mig bort får väl stå för mig. Jag anser att jag håller mig till sakfrågan, alltså bobubblan, sen att du Inte tycker som mig är väl det den här tråden är till för, eller?
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-19 kl. 10:11. Anledning: Japp
2015-12-19, 10:13
Medlem
Re

Citat:
Ursprungligen postat av aaawww
Off topic.
Är trött på hur du försöker manipuleraoch styra tråden för att du står och dreglar över dina "kåkar vid strandkanten"

Bajsboo, highbanker och slemhog har så mycket mer konkreta saker att komma med och är roligt och inteäressant att läsa hur de argumenterar mot kurt-sune mfl.

Kom inte med några personliga påhopp den här gången, för du har ingen aning om hur min ekonomiska situation ser ut.

Mvh

Förlåt men visste inte att du missat det, hade du läst mina tidigare inlägg istället för att anklaga mig för det ena och andra!

Priserna sjunker i Stockholm

http://www.svd.se/trendbrottet-nu-sjunker-bopriserna-i-stockholm
Intressant?
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-19 kl. 10:14. Anledning: Japp
2015-12-19, 10:22
Medlem
Förstår inte riktigt hur statistik "månad för månad" kan vara intressant, i den akademiska världen är ju snarare 2% upp eller ned en standardavvikelse?

Själv bor jag kvar i BR och bryr mig inte om det går ned 5-10% då transaktionskostnaden för att flytta till en HR eller liknande ändå kommer uppgå till ungefär det beloppet.

Däremot är jag realist och att folk kan tro på stigande priser härifrån (om man kollar i Stockholm) är för mig otroligt och tyder på en väldigt naiv världsbild. Man kan sätta varenda jobb som finns i hela Sverige i Stockholm och vi ser ändå inte en rusning förutsatt att inte lönerna stiger, det finns en bristningsgräns då folk istället söker sig utomlands.

Problemet är dock helt och hållet politikers och det handlar inte om byggnation. Skuld är inte dåligt i sig men skuldsättningen i Sverige har blivit ett problem pga. att det är unga som har väldigt hög skuldsättning mot sina inkomster, medan äldre oftast har mycket låga skulder. Det finns någonstans för alla att bo förutsatt att man är beredd att sätta sig i skuld, med andra ord ingen brist på bostäder i den meningen.

Politiker ska inte bekämpa "höga bostadspriser" utan de ska bekämpa en hög skuldsättning vilket det borde kunnat göra genom exempelvis ett subventionerat sparande för unga till bostäder (t ex att man istället för att betala löneskatt skulle kunna få sätta av det beloppet till ett sparande som enbart får användas för bostadsinköp). Politiker tänker som vanligt fel och ska istället straffa folk i efterhand (amorteringskrav) istället för att kolla på vad grundproblemet från första början är (för hög skatt, samt små incitament till att spara till bostad).
2015-12-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Förlåt men visste inte att du missat det, hade du läst mina tidigare inlägg istället för att anklaga mig för det ena och andra!

Intressant?

http://www.maklarstatistik.se/default.aspx
2015-12-19, 11:28
Medlem
Citat:
Off topic.
Är trött på hur du försöker manipuleraoch styra tråden för att du står och dreglar över dina "kåkar vid strandkanten"

Bajsboo, highbanker och slemhog har så mycket mer konkreta saker att komma med och är roligt och inteäressant att läsa hur de argumenterar mot kurt-sune mfl.

Kom inte med några personliga påhopp den här gången, för du har ingen aning om hur min ekonomiska situation ser ut.

Mvh

Haha, saknar du strandkanter i ditt område tro?
2015-12-19, 11:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det bevisar att låga räntor ger höga priser. Så när räntorna stiger sjunker bostadspriserna.
Det bevisar att du inte har en aning om någonting.

2002-2007 steg räntorna och bostadspriserna.
2015-12-19, 12:03
Medlem
Citat:

Intressant?

Att läsa en eller ett par kurser i statistik skadar aldrig, som någon sade, hört talas om standardavvikelse?

Och de senaste 6 månaderna, har priserna ökat eller minskat? Om du själv får tolka dina källor?
2015-12-19, 12:52
Medlem
Re

Citat:
Att läsa en eller ett par kurser i statistik skadar aldrig, som någon sade, hört talas om standardavvikelse?

Och de senaste 6 månaderna, har priserna ökat eller minskat? Om du själv får tolka dina källor?

Visst har priserna ökat dom senaste 6 månaderna, men med tanke på dom kraftiga ökningarna vi sett den senaste tiden, och helt plötsligt så sjunker till och med priserna, hur ska man tolka det?

Sen så känns det väldigt långt bort att det skulle kunna fortsätta stiga som det ser ut nu, ökade boendekostnader i form av högre ränta, amorteringskrav osv, eller fantiserar jag som vanligt och kanske skulle hoppa över promenaden ikväll?
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-19 kl. 12:55. Anledning: Reg
2015-12-19, 12:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Visst har priserna ökat dom senaste 6 månaderna, men med tanke på dom kraftiga ökningarna vi sett den senaste tiden, och helt plötsligt så sjunker till och med priserna, hur ska man tolka det?
Det är inte sant att priserna sjunker generellt sett. Möjligen i sthlms innerstad till viss del, men i många andra områden säljs bostäder för rekordpriser än idag.

Citat:
Sen så känns det väldigt långt bort att det skulle kunna fortsätta stiga med tanke på som det ser ut nu, ökade boendekostnader i form av högre ränta, amorteringskrav osv, eller fantiserar jag som vanligt och kanske skulle hoppa promenaden ikväll?

Det beror helt på vilka områden vi pratar om. I fina områden som Djursholm exempelvis är pengar inget problem, så där kan du fortsätta drömma om din strandpromenad.

Men skulle priserna gå ner så kommer de gå ner mest där det gått upp mest. Och det är inte i sthlm city direkt.

Snarare är det förorterna som kommer få ta den största smällen.
2015-12-19, 13:03
Medlem
Citat:

För att vara så ärlig som möjligt, tror du att priserna dem 6 kommande månaderna komma att stiga eller sjunka?
2015-12-19, 13:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Sen så känns det väldigt långt bort att det skulle kunna fortsätta stiga som det ser ut nu, ökade boendekostnader i form av högre ränta, amorteringskrav osv, eller fantiserar jag som vanligt och kanske skulle hoppa över promenaden ikväll?

Under mycket lång tid nu har priserna månad efter månad bara stigit. Detta är egentligen helt extremt, även i starka upptrender kommer det i regel någon månad där det också går bakåt.

Att prata om ett trendbrott efter en månads nedgång på 1% är extremt löjligt. Detsamma skrev jag gör två månader sedan när det då gällde SDs nedgång. Ni måste åtminstone vänta tills årsskiftet innan ett trendbrott kan konstateras. Innan dess betraktar jag det bara som en andhämtningspaus skrev jag. Nu det vi facit på det och jag hade helt rätt.

Detsamma gäller här. En månad med en nedgång som är så låg att den ligger inom felmarginalen kan inte tas som ett trendbrott. Kom igen när vi ligger back på ett halvår, då kan möjligen konstatera att trenden har ändrats.
2015-12-19, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Under mycket lång tid nu har priserna månad efter månad bara stigit. Detta är egentligen helt extremt, även i starka upptrender kommer det i regel någon månad där det också går bakåt.

Att prata om ett trendbrott efter en månads nedgång på 1% är extremt löjligt. Detsamma skrev jag gör två månader sedan när det då gällde SDs nedgång. Ni måste åtminstone vänta tills årsskiftet innan ett trendbrott kan konstateras. Innan dess betraktar jag det bara som en andhämtningspaus skrev jag. Nu det vi facit på det och jag hade helt rätt.

Detsamma gäller här. En månad med en nedgång som är så låg att den ligger inom felmarginalen kan inte tas som ett trendbrott. Kom igen när vi ligger back på ett halvår, då kan möjligen konstatera att trenden har ändrats.

Är beredd att hålla med, trendbrott har vi om Q1 visar fortsatt vikande marknad. Allt handlar nu om hoten om åtstramningar och reformer blir verklighet eller inte. Fortsätter politikerna att glatt slicka ändalykten på medelklassen kan galenskapen fortgå ett tag till. Den som lever får se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in