2015-12-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den sista meningen överensstämmer inte med dem verklighet vi har sett under 2000-talet.
Nej, det är ju inte som att räntorna sjunkit under 2000-talet och hamnat på historiskt låg nivå, samtidigt som priserna rusat i höjden, eller att prisstegringen dämpades när räntan temporärt avvek från sin dalande trend...

Dela gärna med dig av din data så resten av oss kan se.
2015-12-19, 00:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Nej, det är ju inte som att räntorna sjunkit under 2000-talet och hamnat på historiskt låg nivå, samtidigt som priserna rusat i höjden, eller att prisstegringen dämpades när räntan temporärt avvek från sin dalande trend...

Dela gärna med dig av din data så resten av oss kan se.

Jo räntorna steg samtidigt som priserna gjorde detsamma. Det vet vi som ägde våra bostäder under den perioden mycket väl.

Därefter störtdök räntan (och även bostadspriserna) i samband med finanskrisen och det blev lite av en ketchupeffekt på bostadsprisutvecklingen, när det gick upp för folk att det inte kommer att bli tal om några höga räntor inom överskådlig framtid.
2015-12-19, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo räntorna steg samtidigt som priserna gjorde detsamma. Det vet vi som ägde våra bostäder under den perioden mycket väl.
Du skriver det som att jag skrev motsatsen. Det gjorde jag inte. Du skriver samma sak som jag skrev.

Citat:
Därefter störtdök räntan (och även bostadspriserna) i samband med finanskrisen och det blev lite av en ketchupeffekt på bostadsprisutvecklingen, när det gick upp för folk att det inte kommer att bli tal om några höga räntor inom överskådlig framtid.
När störtdök bostadspriserna?

Vad jag säger är att det är ett negativt orsakssamband mellan räntan och bostadspriser. Anser du och Svenne verkligen att det är felaktigt nu, efter att ni sagt det i flera år?
2015-12-19, 00:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Du skriver det som att jag skrev motsatsen. Det gjorde jag inte. Du skriver samma sak som jag skrev.

När störtdök bostadspriserna?

Vad jag säger är att det är ett negativt orsakssamband mellan räntan och bostadspriser. Anser du och Svenne verkligen att det är felaktigt nu, efter att ni sagt det i flera år?

Låga räntor driver upp priserna men när bankerna kräver att låntagarna klarar långt högre räntor än vad som gäller påverkar det inte hela vägen ner. Därmed påverkar det heller inte negativt vid måttliga höjningar.

Därtill finns andra faktorer som långsiktigt har drivit priserna upp alldeles oavsett räntan. Därför har priserna gått upp även vid stigande räntor. Dessa faktorer gäller fortfarande.
2015-12-19, 01:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag frågade dom i somras du vi köpte nytt hus och dom sa att dom kunde göra så. Men det är givetvis möjligt att dom pratade lite för snabbt då, vem vet.

Det sista jag läste var att även befintliga bolånekunder kommer åka på amortering om de väljer att ta ut nya lån på befintlig fastighet.
2015-12-19, 04:57
Medlem
Läste precis DI, och fick nyheten att amorteringskraven kommer att gälla alla hushåll och inte bara nya,vilket jag trodde var uppe på tapeten tidigare, eller är det en miss dom gjort?

http://www.di.se/artiklar/2015/12/18/sa-mycket-amorterar-svenskarna/
2015-12-19, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumbananerna
Vad tror ni händer med bostadspriserna i Sverige de närmsta 1-3 åren?

Ja, att bopriserna börjat sjunka är nu inte längre något nytt, din fråga kanske var, hur mycket!

Nu kommer ju samtliga bostadsägare vara tvungn att amortera vilket från början bara gällde nya bolån....

Det hände väldigt mycket saker nu, så håll i hatten!
2015-12-19, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumbananerna
Vad tror ni händer med bostadspriserna i Sverige de närmsta 1-3 åren?

Läste i någon tidning att "experter" tyckte priserna var 20-30% för höga. Jag tror det kan stämma. Detta innebär i så fall att det inte fanns någon bubbla när tråden startade för priserna har gått upp mer än så sedan dess.
2015-12-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Läste i någon tidning att "experter" tyckte priserna var 20-30% för höga. Jag tror det kan stämma. Detta innebär i så fall att det inte fanns någon bubbla när tråden startade för priserna har gått upp mer än så sedan dess.

Ja vad skönt för dom som fick rätt då, att det inte var en bubbla när tråden startades, om vi "bara" tappar 30%.

För allt handlar ju om att ha rätt i en argumentation på Internet.

OBS: texten bör läsas av någon som förstår ironi, ni som har svårt för detta kan be en kompis eller er personlige assistent alternativt er gode man.
2015-12-19, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja vad skönt för dom som fick rätt då, att det inte var en bubbla när tråden startades, om vi "bara" tappar 30%.

För allt handlar ju om att ha rätt i en argumentation på Internet.

OBS: texten bör läsas av någon som förstår ironi, ni som har svårt för detta kan be en kompis eller er personlige assistent alternativt er gode man.

http://www.di.se/artiklar/2015/12/18/sa-mycket-amorterar-svenskarna/

Gäller det verkligen gamla och nya ägare?
2015-12-19, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Ja, att bopriserna börjat sjunka är nu inte längre något nytt, din fråga kanske var, hur mycket!

Nu kommer ju samtliga bostadsägare vara tvungn att amortera vilket från början bara gällde nya bolån....

Marknaden går fortsatt uppåt! I Stockholm med förorter har priserna planat av, och inte sjunkit som du påstår
2015-12-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan

Off topic.
Är trött på hur du försöker manipuleraoch styra tråden för att du står och dreglar över dina "kåkar vid strandkanten"

Bajsboo, highbanker och slemhog har så mycket mer konkreta saker att komma med och är roligt och inteäressant att läsa hur de argumenterar mot kurt-sune mfl.

Kom inte med några personliga påhopp den här gången, för du har ingen aning om hur min ekonomiska situation ser ut.

Mvh

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in