Citat:
Ursprungligen postat av
Pompripossan
Visst har priserna ökat dom senaste 6 månaderna, men med tanke på dom kraftiga ökningarna vi sett den senaste tiden, och helt plötsligt så sjunker till och med priserna, hur ska man tolka det?
Sen så känns det väldigt långt bort att det skulle kunna fortsätta stiga som det ser ut nu, ökade boendekostnader i form av högre ränta, amorteringskrav osv, eller fantiserar jag som vanligt och kanske skulle hoppa över promenaden ikväll?
Under mycket lång tid nu har priserna månad efter månad bara stigit. Detta är egentligen helt extremt, även i starka upptrender kommer det i regel någon månad där det också går bakåt.
Att prata om ett trendbrott efter en månads nedgång på 1% är extremt löjligt. Detsamma skrev jag gör två månader sedan när det då gällde SDs nedgång. Ni måste åtminstone vänta tills årsskiftet innan ett trendbrott kan konstateras. Innan dess betraktar jag det bara som en andhämtningspaus skrev jag. Nu det vi facit på det och jag hade helt rätt.
Detsamma gäller här. En månad med en nedgång som är så låg att den ligger inom felmarginalen kan inte tas som ett trendbrott. Kom igen när vi ligger back på ett halvår, då kan möjligen konstatera att trenden har ändrats.