2015-12-17, 14:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi kan också titta på offrets naglar och benens skick.

Naglarna och hårstråna på underbenen var korta, vilket noterades vid obuktionen.

Detta betyder att Catrine (som var känd för en viss yttre prydlighet, trots sitt leverne) höll stilen in i det sista, att hon inte dekade ner sig totalt och gick i långvarigt ide i någon okänd bostad. omedveten om omvärldens social krav, och hon hölls säkerligen inte fången heller.

Och med tanke på hennes yrke var ju det yttre ganska viktigt, och rakningen av benen kan tyda på att hon var sexuellt eller romantiskt aktiv in i det sista - kanske dejtade hon någon som hon var kär i, eller kanske sålde hon sex ända tills hon dog.

Kanske sålde sex? Det nästan enda sättet för da Costa att få in pengar på ett relativt snabbt sätt för att inte säga omgående rakt i handen tycks ha varit att stå på Malmskillnadsgatan hur hemskt det än låter, och den där okända bostaden du snackar om kan mkt väl varit hemma hos arkitekten, iallafall i juni månad och då kan vi också dra oss till minnes Catrines ord till en väninna att hon hölls fången i tre dagar i en lägenhet på Östermalm av en läkare (!), om vi spekulerar lite så finns det ju helt klart en möjlighet att hon kan ha träffat denna okända "läkare" igen?
Och vad gäller rakningen av benen så kanske passade hon på att raka benen hos arkitekten vid nåt av tillfällena när hon sov där i juni?

Citat:
Och eftersom Catrine skötte sin hygien in i det sista (rakade benen) så måste man ju fråga sig var hon sov den sista tiden.

Är man bostadslös och blandmissbrukar så bör man inte hinna raka benen ofta, och förmodligen omgavs Catrine av organiserade omständigheter strax innan döden (iaf en liten stund).

Så ... hos vem kunde hon langa fram en rakhyvel och sköta om sig själv, trots sitt sköra allmäntillstånd?

Arkitekten är en bra gissning kanske? Du har tidigare skrutit om att du läst förundersökningen noggrannare än någon annan men ändå tycks du inte ha koll på att Catrine sov hos arkitekten så pass långt in i juni som den 10/6, hon skötte kanske sina hygieniska angelägenheter där den sista tiden för hon var faktiskt på besök hos honom nästan varje dag i juni.

Citat:
Är det någonstans man hittar en nice frottéhandduk så är det väl på ett hotell, även om det inte tillhör den dyra sorten ..

Och det är lite lustigt att polisen inte kikade på hotellets handdukar.

Nja, handduken såldes väl bara i en enda Stockholmsbutik vid Norrmalmstorg om jag inte minns fel och butiken låg inte långt ifrån arkitektens bostad, handduken såldes dessutom i Göteborg, Sundsvall och Örebro.
Citera
2015-12-17, 17:28
Medlem
Ny bok som bla tar upp da Costa-ärendet
https://dacostarkivet.wordpress.com/2015/12/17/rattstaten-ide-och-verklighet/
Citera
2015-12-17, 23:27
Medlem
Hon var nog trött på att de snabba cash som gav heroin, coola prylar och kläder att skryta med (attiraljer som säkert provocerade de hon blåste och de hon hade knarkskulder till). Hon var "stor i heroin" enligt en väninna (inte den ytligt bekanta Marianne Seppelä - "dagboksvittnet" - som ljög i rätten och vars historia och person avfärdas av Cdc:s vänner samt Seppeläs syster) och det finns klara indikationer på att hon ville gå från bedrägerier, stölder och prostitution till något mer lukrativt. För den kriminologiskt intresserade så är det inte förvånande och visst är det intressant att äntligen kunna studera nyanserna flera år efter den Olssonska ikoniseringen av det svartvita inaktuella daktningsfotot av Da Costa.
Citera
2015-12-18, 01:26
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Varför vill jag veta om FP2-materialet lades ut vid Eugeniavägen ganska omedelbart efter att FP1 vid Karlberg blev känd för polisen och allmänheten? För att FP2-materialet kan ha dumpats på grund av upptäckten av FP1.

Min tanke:
Någon har styckat en avliden kropp. Detta för att kunna dumpa den lättare, eller för att kunna ta ut den från platsen där Catrine dog på ett diskret sätt. (Och möjligen för att försvåra identifieringen litegrann.)

Sedan har kroppen (åtminstone de kända 80 % av den) förvarats nedkylda i ett antal veckor, för att:
  1. Andra saker kom emellan
  2. Man behövde tid att fundera på hur dumpningen skulle lösas
  3. Man var inte överens om vems ansvar dumpningen var

Efter 2-4 veckor i kyl dumpas hälften av materialet i en skogsdunge alldeles bredvid Ekelundsvägen. Någon hade sett en lösning på problemet, eller bara tappat tålamodet. Hela materialet är sannolikt förpackat på samma ställe alltihop eftersom säckarna hör ihop. Säckarna har sedan förvarats på 1 plats, eller möjligen på 2-3 olika platser. Den del av materialet som dumpats tas om hand av polis 18/7 -84 efter tips, ca 2-15* dygn efter dumpningen (*mtp plastsäckarnas skick, fluglarvernas och kroppens tillstånd? Flugäggen kan vara lagda på plats eller innan kylperioden).

20 dagar senare upptäcks den andra halvan av materialet, alltså FP2. Är materialet i samma skick som det vid FP1? Om nej, vad skiljer? Om ja så kan det då ha placerats ut 3-16 dygn efter att Dagens Nyheter skriver om fyndet i Karlberg.

Varför hamnar den andra halvan av materialet i buskarna en halvmeter från gatan, 3-16 dygn efter att tidningarna börjat rapportera om FP1?
A. För att man under tiden lyckats klura ut ett bättre sätt att dumpa på?
B. För att man fått eld i baken? Någon - samma person som förra gången eller nån annan - har fått ännu mer nog. "Säckarna ska bara ut härifrån, nu kan de inte vara här längre."
Citera
2015-12-18, 02:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar

Ditt inlägg verkar inte utesluta att Catrine da Costa kan ha avlidit under pingsthelgen för att sedan bli styckad rätt så omgående, sedan kylförvaras kroppsdelarna på en lämplig plats kanske mitt emellan de båda fyndplatserna av logistiska skäl och sedan sker en dumpning vid rätt tillfälle som sammanfaller med rent praktiska skäl och det bör ha varit i slutet av juni, fyndplats ett är av någon anledning den första dumpningsplatsen och en kort tid därefter sker dumpning två vid Eugeniavägen?

Dagens nyheter skriver om säckkfyndet på Ekelundsvägen den 20/7 men då är säckarna troligtvis redan utplacerade på Eugeniavägen sen några veckor tillbaka och det bevisas väl inte minst av botanikerns slutsats av hur länge säckarna legat ungefär på FP2?

Den utmärkta bloggen Mysterium24 har som bekant en helt annan teori om i vilken ordning säckplaceringen kan ha ägt rum och denna inte helt osannolika teori innefattar handduken på FP1 och den inneboende betydelse handduken kan ha haft.

"Mindre risk att dumpa allt samtidigt. Vid dumpning med längre tids mellanrum finns risk att något uppstår som medför att polisen har ökad uppmärksamhet, eller rentav att säckarna hittas. I så fall är även det korta avståndet mellan dumpningsplatserna (1,7 km fågelvägen) en ökad risk, polisens uppmärksamhet är troligen större närmare första fyndplatsen än långt därifrån.
Mer sannolikt att gm söker sig till en mer avskild, inte mindre avskild, dumpningsplats om gm blir störd.
Den prydligt ihopvikta handduken vid dumpningsplats Karlbergsparken antyder att dumpningen var klar och avslutad. Den ihopvikta handduken antyder också att gm var en ordningsam person.
"

Frågan är bara, kan säckplaceringen skett i omvänd ordning och var det verkligen så stor skillnad mellan kroppsdelarnas skick på respektive fyndplats?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-12-18 kl. 03:00.
Citera
2015-12-18, 21:44
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det okända märket är på insidan från en säck från FP2 som jag förstått, lawnmoverman menar att Krister Lund satte märket där när han rev upp en av säckarna. Om det är knutarna framgår inte, men troligtvis inte. Det fanns fyra fragmentariska avtryck, två på ena insidan av innersäcken, ett på en annan innersäck och ett utanpå en yttersäck enligt den omarbetade Döden är en man från 2008. Två av fingeravtrycken är inte läkarnas, då är alltså minst ett på insidan som inte är läkarnas. Men en annan artikel talar om 9 fingeravtryck varav sju inte gick att identifiera, det här borde såklart redas ut.
Jodå, jag är helt med på vad LMM menar...
Jag tänkte bara att om avtrycken fanns på insidan av en knut så verkar det osannolikt att de tillhörde KL, men nu verkar jag ju fått det där med knuten om bakfoten. Jag tror dock ändå inte att det är KL som avsatt de okända avtrycken.
Märkligt att detta inte utretts mer.
Citera
2015-12-18, 21:55
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och vad är det som säger att det istället är dumparens/gärningsmannens fingeravtryck?

Om handskar inte användes vid hanteringen av säckarna så borde väl GM ha avlämnat massvis med fingeravtryck på säckarna och då speciellt på utsidan av knutarna, förklara gärna hur någon person kan vidröra insidan av en säck och lämna fingeravtryck där men inte på utsidan?

Nä, vi kan nog nästan utgå från att GM använde handskar och att de suddiga fingeravtrycken sattes troligen dit av någon nyfiken person som exempelvis KL som även kanske öppnade nån säck genom att knyta upp den trots att det hela tiden har hetat att han bara rev upp den ena säcken?
Möjligheten finns ju också att när KL rev upp den ena säcken så råkade han vidröra insidan, pröva själv med att riva upp en sopsäck, du kommer nästan garanterat att ta på insidan för att få bättre grepp om säcken.

Var någonstans har du läst att det var fingeravtryck på insidan av en knut förresten?
Det där med knuten var en fråga till övriga i tråden eftersom jag hade för mig att jag hört det någonstans. Jag tyckte att jag var tydlig med att jag inte visste var jag hade fått det ifrån och att jag därför ville höra om någon annan hört samma sak. Tydligen inte. Det verkar som jag fått detta om bakfoten och vi får glömma det tills någon annan eventuellt hittar något om det.

Det som jag fetade är klassisk LMM-logik. Du antar något (att GM hade handskar), och konstaterar sedan att alla nu kan utgå ifrån någonting (i det här fallet att fingeravtrycken kom från någon nyfiken person som hittat säckarna). Vi kan inte alls nästan utgå ifrån att fingeravtrycken tillhörde en nyfiken person.

Du undrar hur någon kan vidröra insidan, men inte utsidan. För det första så undrar jag tillbaka hur KL kunde göra detsamma i så fall och för det andra så fanns det förmodligen avtryck även på utsidan av säckarna som sköljdes bort av rättsvårdande personal. Dessutom är ju en hypotes att någon vikt upp säckarna för att kunna lägga likdelar i dem och då avsatt fingeravtryck endast på insidan.
Citera
2015-12-18, 21:57
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Mer om fingeravtrycken. Förhöret med Koorti i Attunda 2009, skadeståndsmålet.
Koorti var ju den som begärde undersökning av de här fingeravtrycken.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Juridiska%20handlingar%201988-2009/Kerstin%20Koorti?sort=9&page=1
Mycket intressant, tack!
Jag tycker att det är märkligt otydligt med dessa avtryck...
Citera
2015-12-18, 22:04
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Tack för det uttömmande svaret, men orsaken till mina frågor var att jag ville ha svar av just LMM2011 eftersom han skrev något som jag inte tyckte hängde ihop. Jag är precis som du inne på att handduken lades dit av GM.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det blir nog lite enklare om vi håller oss enbart till da Costa-fallet nu, det svårt att bortse från GW:s ord i artikeln om att vid ett grovt våldsbrott så brukar polisen säkra diverse DNA-spår men de flesta spåren har inte med brottet att göra utan dessa spår finns där iallafall pga fysisk kontakt och "mänsklig samvaro", det kan alltså handla om spår som inte alls har med brottet att göra.
Eftersom da Costa träffade många olika män genom sitt rätt så speciella yrke så försvåras det hela betydligt, rent teoretiskt sett så kan många av dessa okända män ha avlämnat DNA-spår på både da Costas tillhörigheter och andra föremål när dom hade fysisk samvaro med da Costa och dessa män behöver självklart inte ha något med hennes död att göra, dom kan endast ha varit kunder till da Costa, vi står alltså inför ett stort problem här.

Och spåren av okända män på fyndplatsen vid Karlberg begränsas helt av att det återfanns några få hårstrån på handduken och dessa genomgick en mitokondrie-DNA analys, polisen har aldrig genomsökt själva fyndplatsen på jakt efter DNA, så långt hade inte tekniken nått 1984, om brottet hade ägt rum idag så hade det varit en helt annan femma men tyvärr, -84 så var DNA-tekniken bara i sin barndom så att säga.

Och Borgnäs har nog tänkt till så att det heter duga till skillnad från vissa andra personer som har beblandat sig i detta fall, GW kan lika gärna ha fel och Borgnäs rätt
LMM2011: Mina frågor var alltså om du tror att det var CdC:s handduk och hur du tänker att den hamnade just där om så var fallet?
Citera
2015-12-18, 22:13
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Mycket intressant, tack!
Jag tycker att det är märkligt otydligt med dessa avtryck...

Ja det märkliga är, som det verkar, polisens ovilja att använda det material man har.
Detsamma gäller ju det dna man har där man vägrar titta på de vävnadsprover som finns efter Gonerka (eller var det sjukhuset som vägrade lämna ut det?) och möjligen även andra personer man kunnat titta på.
Citera
2015-12-18, 22:17
Medlem
Ett förtydligande om knutarna, i FU-84 s. 15 nämns att säckarnas "övre delar med knut avskurna för fingeravtrycksanalys". Om det var dessa eller hela säckar som skickades till England för analys 1984 framkommer inte någonstans.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/K%205990%2084%20TR%20308%2084/Fyndplats15001_zps966624f4.jpg.html

Säckarna hade enbart tvättats på utsidan, men tydligen fanns alltså något avtryck på utsidan, det går inte att se på fotografierna om de säckar som testades med VMD-tekniken var knutarna eller inte, men
det hänvisas hela tiden till "säckarna" så vi får kanske utgå ifrån att knutarna försvunnit ur utredningen eller ignorerades.
Citera
2015-12-19, 00:09
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ett förtydligande om knutarna, i FU-84 s. 15 nämns att säckarnas "övre delar med knut avskurna för fingeravtrycksanalys". Om det var dessa eller hela säckar som skickades till England för analys 1984 framkommer inte någonstans.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/K%205990%2084%20TR%20308%2084/Fyndplats15001_zps966624f4.jpg.html

Säckarna hade enbart tvättats på utsidan, men tydligen fanns alltså något avtryck på utsidan, det går inte att se på fotografierna om de säckar som testades med VMD-tekniken var knutarna eller inte, men
det hänvisas hela tiden till "säckarna" så vi får kanske utgå ifrån att knutarna försvunnit ur utredningen eller ignorerades.

Skickades säckarna (knutarna?) även till England? Det har jag missat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in