Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
@eremona:
Jag tror att själva träffsäkerheten i DNA tekniken var lika hög som idag, vid tiden fanns det nog mer farhågor att man skulle kunna få blandsvar om det fanns mer DNA-källor. Jag ska se om jag hittar en äldre kursbok, min magkänsla ger mig svaret att metoden var i princip densamma som idag, men att man inte kunde extrahera lika små mängder DNA. Därav procenttalet
Edit; man hade vid tiden farhågor att DNA skulle vara mindre exakt än vad vi idag vet att det är.
Sedan är jag skeptisk till vilken typ av bevis övriga hår på handduken skulle representera, det var ju bevisligen rätt så många som för tiden "bibbade tanten" Catrin da Costa, vad nu det ska vara för nåt...
Okej, tack för klargörande. DNA-teknik är verkligen inte min specialitet, men jag kan läsa innantill, jag litar på vetenskapliga källor. Du menar alltså att tekniken var ung lika bra, men osäkerheten inför tekniken var större då än nu, okej.
Man kan hur som helst anta att den som lämnade likdelarna vid Talludden hade lika stor koll på DNA-spår som de flesta medborgare 1984, dvs ingen koll alls, och agerade han i dag skulle han väl anses vara slarvig med DNA-material, och hans hårstrån kunde fallit av när helst och fastnat på den kladdiga handduken, men om det hände får vi aldrig veta.
Jag håller inte med om det sista dock; att det var många hårstrån på handduken betyder inte att de måste komma från sexkunder, självklart inte. Det kan vara en blandning av källor, handduken kan komma från ett gemensamhetsutrymme, en toalett kanske, ett hem, och vi vet ju inte alls viken sorts hårstrån det var. Och hårstrån tappar ju alla jämt, massor av hår, så att de fastnar på en handduks grova yta är ju inte konstigt i sig.
Tolkningen av hårstråna beror också på om det var skäggstrån, könshår, huvudhår, färgade hårstrån osv. Det är iofs
rimligt att handduken var Catrines arbetsredskap, kanske använd som liggunderlag, eller kanske användes den för att torka av henne själv eller kunden, jag vet inte ... det fanns ju ngn sorts skönhetsprodukt på den, zink eller salva. Den vara ganska stor, mer som ett badlakan än en handhandduk iaf.
Och att det skulle vara extremt intressant att veta vem som ägde de 8 eller 9 namnlösa hårstråna, det kan vi vara överens om, men man kan inte ha ngn bestämd åsikt om bevisvärdet, eftersom vi inte vet ett skvatt om "spökpersonerna", och vi kan bara gissa mkt allmänt, nämna personer som diskuterats i tråden, men det leder ju ingenstans alls.
Och den svaga träffen på B*** B*** säger ju inte mkt, men det skulle bli ett jävla hallå i tråden om Bosses, Gonerkas eller Vincents DNA bevisseligen fanns på handduken. Allt beror på vad man hittar, och det är på tok för tidigt att vara skeptiskt innan man har fakta, och fullständiga fakta kommer vi aldrig att få. DNA-arbetet är dött och begravet, det kommer inte att göras mer.
Och man kan hur som helst notera motståndet mot att testa Vincent och Gonerka.
Och låt oss lämna öppet det som är väldigt öppet.