Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
16-03-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
[...] till Eremona några inlägg senare så skriver du att det inte finns någon annan rimlig förklaring än att det skulle vara ett sexualsadistiskt motiv [...]

[...] Det är också märkligt att du skriver att fallet CdC skiljer sig från alla andra svenska fall samtidigt som du drar statistiska slutsatser baserat på detta unika fall.

Foliehattens bristfälliga grepp om elementär logik är ett personligt särdrag som aldrig upphör att förvåna Hen uppvisar stor, stor desperation, och jag tror att jag kan ana varför ...

Den där sexualsadistiska tolkningen är väldigt underlig, försåtlig, faktiskt. Man kan inte (som vår foliehatt gör) svänga sig med termen "sexualsadist" hur som helst - knivgalna sexualsadister växer inte på trän och vi vet myclet lite om dom - och ska man sätta ihop termen med något så apart som ett styckmord (ett synnerligen ovanligt brott) så har man ett extremt, hisnande ovanligt fall, och att som amatörpsykolog tolka en svårtolkad, styckad kropp (da Costas arma kvarlevor är verkligen ingen öppen bok!) är och förblir fullständigt jävla idiotiskt

De enkla handgreppen, de eventuella verktygen och en viss metodik, sådant kan vi tolka, men att uttala sig om gärningsmannens eventuella djupsexuella motiv, det kan vi glömma ... det finns en detalj som är avgjort udda (även om termen udda är rätt hopplös i detta groteska sammanhang), och det är avlägsnandet av brösten, men inte ens denna detalj är entydig - gärningspersonen kan ha angripit dessa kroppsdelar för att det var lätt (jmfr med höftböjarna och högra lårets muskler).

Oj, där kom hen med ett bisarrt påstående igen - nej, nej, detta fall skiljer sig verkligen inte från alla andra svenska fall. Den grova logik som gärningspersonen har tillämpat (angriper leder, avlägsnar huvudet, använder plastpåsar, gömmer kroppsdelar slarvigt, i tätort) är tämligen vanlig ...
Citera
16-03-18, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Nej det går ju inte att säga något om styckningen utöver att det handlar om att göra sig av med en kropp.

När det gäller anus (ber uppriktigt om ursäkt till ev. anhöriga som läser) så kan det handla om praktiska åtgärder av GM; att den vägen tömma nedre buken.

Bröst? Kan lika gärna handla om försvårande av identifiering eller utrymme ( i huvudet på en panikslagen och eller påverkad GM). Det hinner nog svänga i alla väderstreck hos GM. Kanske där fanns ett försök att sprida ut allt.

Ett försök som misslyckas. Hur någon kan fantisera ihop en slug "Obducent" och "Allmänläkare" med tillhörande drama i oändligt antal akter är för mig obegripligt. Rent vanvett på gränsen till borderline. Någon borde undersökt psyket hos Rajs, Olsson mfl.

En intressant aspekt av haveriet är att Sture Bergvall, Säter, (ber om ursäkt till SB om han följer tråden) i drogat tillstånd delade fascinationen för berättelsen om "Obducenten" med ett antal kulturskribenter. De skrev manus, han agerade utifrån detta.

Även jag vill be om ursäkt, vilket jag gjort förut ... jag antar att flera anhöriga (inte bara da Costas, utan också Vinofs och Monikas) kan halka in i denna tråd, och jag beklagar att detta fall har blivit allmängods på detta sätt, och att da Costas och andras integritet har blivit allmängods ...

Att SB "liftade" med myten om Obducenten och Allmänläkaren är rimligt att anta.

Så fort justitiemordet var fullbordat iscensatte han sin egen styckmordssåpa, och även då fanns det extremt blåögda personer som svalde allt med hull och hår.

Både Styckmordet och Quicksåpan är extrema fall, totala genomklappningar - enorma grupper av utbildade människor kastade allt vett och sans överbord, och skadade inte bara anhöriga, utan också förtroendet för polis, rättsväsende och media.
Citera
16-03-18, 10:27
Medlem
Jag glömde en detalj igår, som kan ha betydelse, beroende på vart vinden blåser - bedömning återstår. Dörren till Monikas grovsoprum (på entréplanet) och källarutrymmen är av trä, lustigt nog, och ganska tunn.

Vi ska försöka ta reda på om någon bröt den 1984.

Buslivet på nr 17 var märkbart på 80-talet, och det skedde också lägenhetsinbrott. I grovsoprummet finns det ju allt möjligt - inte minst plastsäckar.

Att någon obehörig tog sig in i vinden kan vi iaf utesluta - det var en metalldörr.

Missbrukare är underligt effektiva när det gäller, och har en tendens att braka på och "rycka" grejer när de får panik: cyklar, bilar, mat, en brödkniv, en sax, en jacka, en bag, en rulle med påsar ...

Hm ... vi får lämna allt detta vidöppet - trams eller stoff att hålla i minnet?

Who knows ...
Citera
16-03-18, 10:41
Medlem
Det finns f.ö. en teoretisk möjlighet som är värd att komma ihåg - ytterligare en otrevlig aspekt; en nergången missbrukare som lever i en stor knarkarkvart med andra missbrukare och är kattvän skapar nog en märkbar odör - katter måste hållas efter dagligen, och använder man tidningspapper i kattlådan (eller struntar helt i var katten/katterna uträttar sina behov) och glömmer att städa (i fyllan och villan) så luktar bostaden väldigt illa - och om man grannarna och polarna är vana vid dålig lukt så kan det nog dröja ett tag innan någon märker om det kommer en ny dålig lukt ... Den som inte konfronterats med en sådan här miljö har nog svårt att föreställa sig hur lågt man sjunker, men jag har inte svårt att se en ganska klar bild framför mig ...

Personlighetsstörda, långt gångna missbrukare har ju en oslagbar tendens att trigga varandras sämsta sidor också ...

Att någon kunde ha tagits av daga i denna kaotiska miljö (nr 17 med omnejd) är självklart, och lika självklart är det att inge brydde sig nämnvärt om det hände.

Om vi är helt fel ute så kanske vi snubblar över ett annat gammalt olöst knarkarmord

Det skulle fan inte förvåna mig.

Monika & Co ger mig kalla kårar.

Den "skrikande mannens" namn vore väldigt bra att ha, och jag tror också att det kommer fram.
Senast redigerad av Eremona2.0 16-03-18 kl. 10:47.
Citera
16-03-18, 11:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Foliehattens bristfälliga grepp om elementär logik är ett personligt särdrag som aldrig upphör att förvåna Hen uppvisar stor, stor desperation, och jag tror att jag kan ana varför ...

Den där sexualsadistiska tolkningen är väldigt underlig, försåtlig, faktiskt. Man kan inte (som vår foliehatt gör) svänga sig med termen "sexualsadist" hur som helst - knivgalna sexualsadister växer inte på trän och vi vet myclet lite om dom - och ska man sätta ihop termen med något så apart som ett styckmord (ett synnerligen ovanligt brott) så har man ett extremt, hisnande ovanligt fall, och att som amatörpsykolog tolka en svårtolkad, styckad kropp (da Costas arma kvarlevor är verkligen ingen öppen bok!) är och förblir fullständigt jävla idiotiskt

De enkla handgreppen, de eventuella verktygen och en viss metodik, sådant kan vi tolka, men att uttala sig om gärningsmannens eventuella djupsexuella motiv, det kan vi glömma ... det finns en detalj som är avgjort udda (även om termen udda är rätt hopplös i detta groteska sammanhang), och det är avlägsnandet av brösten, men inte ens denna detalj är entydig - gärningspersonen kan ha angripit dessa kroppsdelar för att det var lätt (jmfr med höftböjarna och högra lårets muskler).

Oj, där kom hen med ett bisarrt påstående igen - nej, nej, detta fall skiljer sig verkligen inte från alla andra svenska fall. Den grova logik som gärningspersonen har tillämpat (angriper leder, avlägsnar huvudet, använder plastpåsar, gömmer kroppsdelar slarvigt, i tätort) är tämligen vanlig ...

Undrar vem som är desperat, hela din vakna tid går åt till att försöka förneka att det finns tecken på att GM var sexualsadist och då undrar man verkligen varför det här är satt under högsta prioritet?

Det finns ingen direkt anledning att dissa och komma med invändningar och streta emot om det nu finns folk i tråden som för tankar och teorier på tal som går ut på att GM kan ha varit sexualmördare. Låt oss hålla i minnet nu att i fallet CdC så har GM helt uppenbart riktat angrepp mot brösten och könsorganen och det i sig är en stark indikation på att GM kan ha varit fylld av hat mot det kvinnliga könet, hur ska vi annars tolka de riktade angreppen?

Det finns ett någorlunda liknande fall som inträffade i Stockholm cirka 10 år innan fallet CdC då gärningsmannen (tidigare ostraffad) dödade (ströp vill jag minnas) en prostituerad kvinna i vredesmod då han ej klarade av att genomföra ett samlag med denna och sedan vanställde GM kvinnans underliv och bröst med kniv, även i det här fallet så tycks hanteringen av den döda kroppen präglats av mycket stor aggressivitet med riktade angrepp mot vissa utvalda delar av kroppen. I en krass jämförelse mellan fallen så dumpades av den vanställda kroppen på 70-talet på en plats där det var rätt uppenbart att den skulle bli hittad precis som i fallet med CdC:s kvarlevor men med skillnaden att CdC blev styckad och ett flertal av hennes organ var dessutom avlägsnade och kunde ej återfinnas.

GM:s motiv i fallet CdC kan i teorin alltså ha sin förklaring i att offret var gatuprostituerad och att GM drevs av ett patologiskt hat mot kvinnor, det finns förövrigt ett otal exempel på mördare och galningar i kriminalhistorien som var/är just kvinnohatare och om vi sedan tillför fakta som att offren var gatuprostituerade i ett större antal fall och där kom i kontakt med emotionellt instabila män som kunde tänkas begå och som även begick våldshandlingar i rätt många fall så har vi en fullt tänkbar förklaringsmodell av hur dödandet av CdC och styckningen med aggressiva inslag kan ha gått till.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 16-03-18 kl. 12:04.
Citera
16-03-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[...] att försöka förneka att det finns tecken på att GM var sexualsadist [...]

Ja, som sagt var (*gäsp*), du svänger dig på ett barnsligt sätt med en mycket avancerad term, som du har inte har grepp om alls -

och ingen annan i tråden har koll heller, men vi andra använder den inte svepande heller -

och det finns mångåriga proffs som verkligen kämpar med att förstå våldsamma sexualsadister som styckar lik (dessa personer är så ovanliga att de knappt existerar) -

detta är svåra, svåra grejer, och det statistiska underlaget är för fan obefintligt.

Hur många utpräglade, bevisade sadistiska likstyckningar har du att titta på? Fem? Tre?

Och detta fall borde faktiskt (även för nån som okritiskt bildar sig genom att läsa Expressenlöp och Hanna Olsson tokerier) vara uppenbart oklart ...

Och detta fall är faktiskt olämpligt, om man nu vill mätta sin sensationshunger och leta efter en riktigt morbid person ...

Det som slår en (jag menar alltså mig och andra som bryr sig om att läsa innantill - vilket jag rekommenderar dig att göra) är att det helt saknas tecken på ologisk, omotiverat våld - denna arma människas bröst har högst troligen inte avlägsnats av någon som hatar kvinnor, utan av någon som endast vill en sak, nämligen att avlägsna två kroppsdelar, måhända laddade.

Gärningspersonen högg/skar inte långt från dessa kroppsdelar (hen skar bara så mkt att brösten lossnade), och kanske ännu mer anmärkningsvärt är att hen inte gav sig på vävnaderna under dom, och det bröst som hittades var helt oskatt - förutom att det tagits bort från kroppen.

Vid obduktionen noterades de oskadda områdena under (brässen tror jag man skrev).

Detta, du arma foliehatt och ordbajsare, är troligen inte alls spåren efter en kvinnohatande sexualsadist, utan spåren efter en praktisk och handfast, icke perverst motiverad person (som såklart har något kliniskt fel i huvudet, märk väl).

Men men ... ja, detta kan vara ett verk av en saxualsadist, och det kan också vara et vek av högt uppsatt polisman, och det kan ja varit en satanistritual, men nu ska vi inte babbla om allt som kan ha hänt, utan vi ska prata om vad som högst troligen har hänt ...

Att en sexualsadist har varit i farten har högst troligen inte hänt.

Människor mördas av personer de har starka band till, och da Costa var ju inte heller känd för att umgås med några sexuella sadister alls, och verkligen inga med våldstendenser.

Den fräscha, friska delen av utredningen (det tog ung ett halvår innan alla spår kallnat och media och polisiära särintressen hade frätt sönder all substans) innehåller inte den minsta information om en kontakt mellan da Costa och någon utpräglat våldsam, sexuellt motiverad person.

De personer som utsatte da Costa för grovt våld och hotade henne hörde till knarkkretsarna, och den misshandel som dokumenterades skedde utomhus, mitt på blanka dagen ....

Så ser verkligheten ut.

Jag beklagar att den inte tillfredsställer din sensationslystnad.
Citera
16-03-18, 12:24
Medlem
Jo, jag glömde ju ... jag kompletterar gruppen med vassa föremål.

Som jag nämnde igår: på 80-talet hittar man lustigt många stickande och skärande personer hemma runt Monika - det verkar ha varit nån sorts epidemi.

1982-1986 noterades två olika knivar (båda användes av Monika hemma hos henne, vid samma tillfälle), en "fickkniv" (använd i Vasaparken - 2 personer knivskars i ansiktet), en "glasskärva" (Robert skar Monika i halsen), en "mycket stor kniv" (som ska ha innehafts av en man i Monikas lgh när hon misshandlades), och ngn gång under 80-talet försökte en galning hugga sig igenom Monikas ytterdörr med en sax, varvid hon flydde till en granne ...

Detta är 5 händelser (som bla innefattar rigorös misshandel, sjukhusvård, första hjälpen, skadegörelse osv) och sex st noterade, farliga, stickande/skärande föremål, innehavda av 4 olika personer, och man kan undra hur mkt kaos och våld som inte nådde polisens skrivmaskiner ...

Personen som högg i dörren med sax kan mkt väl vara Robert, som verkar ha varit totalt gränslös, men vi får hålla detta öppet så länge - troligen får vi ett signalement på den här "saxmannen" ... och Robert var ju apart, nästan 2 meter lång, och stökig ...

Honom tog nog ingen miste på
Citera
16-03-18, 13:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Människor mördas av personer de har starka band till, och da Costa var ju inte heller känd för att umgås med några sexuella sadister alls, och verkligen inga med våldstendenser.

Det finns många fall där personer har mördats av någon för dom totalt okänd person, vi har exempelvis två mkt uppmärksammade fall från förra året då två unga kvinnor mördades och bara dessa två fall visar att människor behöver inte alls bli mördade av någon dom har starka band till, man kan helt enkelt vara på fel plats vid helt fel tillfälle ibland. Om vi sätter fallet CdC i relation till detta så är det inte det minsta orimligt att anta att hennes baneman kan ha varit hennes absolut sista sexkund, du har ingen vetskap heller om någon av hennes "klienter" var en sexuell sadist men utifrån de riktade angreppen på hennes kvarlevor så kan vi göra en en fullt rimlig gissning utifrån teorin att den sista sexkunden kan ha varit en avvikande person som drevs av sadistiska motiv.

Det finns lite annat intressant i sammanhanget som också är svårt att bortse från, det fanns minst en alternativ gärningsman i utredningen som i sin ägo hade tillgång till en en enorm mängd perversa tidningar som ensidigt avhandlade sexuellt våld mot kvinnor, vi kan också tillägga att det fanns en annan person i utredningen som ska ha intresserat sig för rätt extrema porrfilmer samtidigt som det fanns ett stort intresse för umgänge med prostituerade kvinnor, sammantaget så förefaller det idiotiskt att bortse från allt detta eftersom de här gällde personer som hade kontakt med da Costa. Du vill inte ens beröra detta område av oklara anledningar utan kör på i 180 utan några som helst reflektioner och du fortsätter att tjata om da Costas missbruksumgänge när det i själva verket är torskarna som är de verkligt intressanta.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 16-03-18 kl. 14:15.
Citera
16-03-18, 16:20
Medlem
Citat:
Det finns många fall där personer har mördats av någon för dom totalt okänd person, vi har exempelvis två mkt uppmärksammade fall från förra året då två unga kvinnor mördades och bara dessa två fall visar att människor behöver inte alls bli mördade av någon dom har starka band till, man kan helt enkelt vara på fel plats vid helt fel tillfälle ibland. Om vi sätter fallet CdC i relation till detta så är det inte det minsta orimligt att anta att hennes baneman kan ha varit hennes absolut sista sexkund, du har ingen vetskap heller om någon av hennes "klienter" var en sexuell sadist men utifrån de riktade angreppen på hennes kvarlevor så kan vi göra en en fullt rimlig gissning utifrån teorin att den sista sexkunden kan ha varit en avvikande person som drevs av sadistiska motiv.

Det finns lite annat intressant i sammanhanget som också är svårt att bortse från, det fanns minst en alternativ gärningsman i utredningen som i sin ägo hade tillgång till en en enorm mängd perversa tidningar som ensidigt avhandlade sexuellt våld mot kvinnor, vi kan också tillägga att det fanns en annan person i utredningen som ska ha intresserat sig för rätt extrema porrfilmer samtidigt som det fanns ett stort intresse för umgänge med prostituerade kvinnor, sammantaget så förefaller det idiotiskt att bortse från allt detta eftersom de här gällde personer som hade kontakt med da Costa. Du vill inte ens beröra detta område av oklara anledningar utan kör på i 180 utan några som helst reflektioner och du fortsätter att tjata om da Costas missbruksumgänge när det i själva verket är torskarna som är de verkligt intressanta.
Om man nu utgår från ditt spår. Varför tror du att Hanna Olsson som var sekreterare i prostitutionsutredningen ville skydda de här männen? Hon visste givetvis vilka de var. Var det av omtanke eller tror du att något annat styrde?
Citera
16-03-19, 01:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Om man nu utgår från ditt spår. Varför tror du att Hanna Olsson som var sekreterare i prostitutionsutredningen ville skydda de här männen? Hon visste givetvis vilka de var. Var det av omtanke eller tror du att något annat styrde?

Vissa av männen som figurerar i utredningen verkar ha haft en rätt hög social ställning och den kan kanske ha spelat in? Kontakter och lojalitets/vänskapsband? Mitt spår är dessutom bara en teori men likväl en fullt tänkbar sådan. Om vi dras oss till minnes Geijeraffären med alla dess förgreningar på 70-talet så kanske polletten trillar ner? CdC hade kanske högt uppsatta kunder som inte ville nagelfaras i kvällstidningarna och dessa kanske drog i vissa trådar? Det här är faktiskt något som tål att tänkas på. Det är nog bättre att du frågar HO om detta, hon är fortfarande i livet och svarar säkert på dina frågor bara du är trevlig och saklig.

Och lösningen på denna kriminalgåta finns antagligen i offrets kundkrets på Malmskillnadsgatan, borde inte vi kunna enas om detta högst troliga alternativ? Har nästan på känn att du håller med mig här och att du inte alls tror på Eremonas tramsande om inblandning från psykiskt instabila missbrukare?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 16-03-19 kl. 01:11.
Citera
16-03-19, 02:29
Medlem
Citat:
Vissa av männen som figurerar i utredningen verkar ha haft en rätt hög social ställning och den kan kanske ha spelat in? Kontakter och lojalitets/vänskapsband? Mitt spår är dessutom bara en teori men likväl en fullt tänkbar sådan. Om vi dras oss till minnes Geijeraffären med alla dess förgreningar på 70-talet så kanske polletten trillar ner? CdC hade kanske högt uppsatta kunder som inte ville nagelfaras i kvällstidningarna och dessa kanske drog i vissa trådar? Det här är faktiskt något som tål att tänkas på. Det är nog bättre att du frågar HO om detta, hon är fortfarande i livet och svarar säkert på dina frågor bara du är trevlig och saklig.

Och lösningen på denna kriminalgåta finns antagligen i offrets kundkrets på Malmskillnadsgatan, borde inte vi kunna enas om detta högst troliga alternativ? Har nästan på känn att du håller med mig här och att du inte alls tror på Eremonas tramsande om inblandning från psykiskt instabila missbrukare?
Jag tror du har rätt i det du skriver i första meningen. Hanna ville inte utmana makten. Angående skuldfrågan vet jag intevad jag ska tro. TA och TH är det väl ingen som tror är skyldiga. Och inte jag heller. Kanske har GW rätt. Kanske har eremona rätt.
Citera
16-03-19, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Många här har på känn att mkt få håller med dig i dina malande teorier - däremot är det ett gott antal som fäster tilltro till Eremonas envisa grävande i de bortglömda, aldrig utredda hörnorna av detta kriminalfall. All heder åt Eremona således - som utför ett praktiskt grävjobb. När ska du f.ö. utforska TÅ&BM och deras läskiga polare?

Tack för respons

Ngn motsvarighet till mitt/vårt grävjobb kommer självklart inte att göras av trådens patenterade rättshaverist - hen har bott i tråden i mer än 3 år, och lyckas inte hitta en enda egen personkälla, hitta en enda angränsande, intressant utredning osv ... babbla kan hen, men jobba, i verkligheten, ta sig 1 mm utanför HO:s skräpbok från 1990 och urgamla Expressenartiklar, det klarar hen inte Den totala bristen på kreativitet är fascinerande.

Och jag väntar fortfarande på att hen ska hitta ett enda fall som liknar myten om obducenten och allmänläkaren - kom igen, foliehatt, visa mig att sådant där händer, att två läkare lustmördar en kvinna tillsammans med en bäbis, på jobbet, för att sedan stycka kroppen och dumpa likdelar på dummast tänkbara vis ...

Visa mig att det överhuvudtaget har hänt, någonsin ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in