Citat:
Har man 30 000 brutto (23 500 netto) borde man utan problem kunna få låna 2 000 000. Vi säger att avgift, el, internet med mera ligger på 4 000 per månad. Nu ligger räntan på 1,5 %, vilket motsvarar 2 500 per månad, 1 750 efter avdrag. Skulle räntan gå upp till 7 % blir det 8 200 per månad efter avdrag. Visst klarar man drygt 12 000 per månad med en nettolön à 23 500 - men man ska nog inte tro att det blir helt smärtfritt, eller att alla som "klarar" det skulle bo kvar.Fast nu visar du ganska snabbt hur dålig koll du faktiskt har, tyvärr...
Bankerna lånar inte ut och hoppas på att räntan ska stanna där den är, utan bankerna räknar med god marginal så folk faktiskt ska ha råd även om räntan går upp.
Själv köpte jag nyss en lägenhet i Stockholms innerstad, och banken använde 7% i ränta när de räknade på om jag skulle klara att köpa lägenheten eller ej. Dessutom räknar de då med amorteringskrav som säger att jag endast ska vara belånad till 70% inom 10 år.
Så bankerna har redan satt igång sitt egna spel, innan några lagförslag eller liknande ens är i närheten av att träda i kraft.
Bankerna lånar inte ut och hoppas på att räntan ska stanna där den är, utan bankerna räknar med god marginal så folk faktiskt ska ha råd även om räntan går upp.
Själv köpte jag nyss en lägenhet i Stockholms innerstad, och banken använde 7% i ränta när de räknade på om jag skulle klara att köpa lägenheten eller ej. Dessutom räknar de då med amorteringskrav som säger att jag endast ska vara belånad till 70% inom 10 år.
Så bankerna har redan satt igång sitt egna spel, innan några lagförslag eller liknande ens är i närheten av att träda i kraft.
Det verkar som att många stirrar sig blinda på den låga räntan i dag, i stället för att fundera på vid vilken räntenivå man skulle valt att inte köpa den bostaden till det priset, och lägga undan mellanskillnaden för att skapa en buffert.
Alltså, "betala" vad man anser att boendet är värt i stället för att tycka att man bor skitbilligt nu och riskerar att hamna i knipa sen. Stiger räntan minskar man bara sitt sparande utan att det påverkar ens livsstil i övrigt, och stiger den till över ens gränsnivå har man möjlighet att amortera av en större klumpsumma för att få ner räntekostnaderna.