2015-12-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Fast nu visar du ganska snabbt hur dålig koll du faktiskt har, tyvärr...

Bankerna lånar inte ut och hoppas på att räntan ska stanna där den är, utan bankerna räknar med god marginal så folk faktiskt ska ha råd även om räntan går upp.
Själv köpte jag nyss en lägenhet i Stockholms innerstad, och banken använde 7% i ränta när de räknade på om jag skulle klara att köpa lägenheten eller ej. Dessutom räknar de då med amorteringskrav som säger att jag endast ska vara belånad till 70% inom 10 år.

Så bankerna har redan satt igång sitt egna spel, innan några lagförslag eller liknande ens är i närheten av att träda i kraft.
Har man 30 000 brutto (23 500 netto) borde man utan problem kunna få låna 2 000 000. Vi säger att avgift, el, internet med mera ligger på 4 000 per månad. Nu ligger räntan på 1,5 %, vilket motsvarar 2 500 per månad, 1 750 efter avdrag. Skulle räntan gå upp till 7 % blir det 8 200 per månad efter avdrag. Visst klarar man drygt 12 000 per månad med en nettolön à 23 500 - men man ska nog inte tro att det blir helt smärtfritt, eller att alla som "klarar" det skulle bo kvar.

Det verkar som att många stirrar sig blinda på den låga räntan i dag, i stället för att fundera på vid vilken räntenivå man skulle valt att inte köpa den bostaden till det priset, och lägga undan mellanskillnaden för att skapa en buffert.

Alltså, "betala" vad man anser att boendet är värt i stället för att tycka att man bor skitbilligt nu och riskerar att hamna i knipa sen. Stiger räntan minskar man bara sitt sparande utan att det påverkar ens livsstil i övrigt, och stiger den till över ens gränsnivå har man möjlighet att amortera av en större klumpsumma för att få ner räntekostnaderna.
2015-12-16, 18:12
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:

Bankerna lånar inte ut och hoppas på att räntan ska stanna där den är, utan bankerna räknar med god marginal så folk faktiskt ska ha råd även om räntan går upp.
Själv köpte jag nyss en lägenhet i Stockholms innerstad, och banken använde 7% i ränta när de räknade på om jag skulle klara att köpa lägenheten eller ej. Dessutom räknar de då med amorteringskrav som säger att jag endast ska vara belånad till 70% inom 10 år.

Så bankerna har redan satt igång sitt egna spel, innan några lagförslag eller liknande ens är i närheten av att träda i kraft.
Jaså? Själv vet jag folk som fått köpt hus/lägenhet på smärtgränsen, antingen få bättre betalt, spara in på annat eller sälja. Så att de satt det helt i system köper jag inte, sedan är ju inte bankerna dum i huvudet, klart de räknar på att folk ska klara lånen. Men det jag skrev är ju också att vi lånar till annat, att räntan går upp klarar de flesta om inte alla men då är det annat det ska dras in på och då är ju frågan om det är värt ett bättre boende kontra äta billigare, mindre teknik prylar. Kanske var luddigt mitt andra inlägg men det är vad jag byggde tesen på, inte att någon inte har råd att betala 5% i ränta.

Rutigtpapper förklarade bättre.
2015-12-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Bara om en timma så börjar vinden vända från väst som höjer räntan så snart kommer även Ingves skita i brallan och ha lurat bolånetorskarna kraftigt, eller trodde du kanske att du var smart som köpte dig en bostad och skulle göra dig en hacka sådär lagom innan amorteringskravet?

Grattis!

Vad är det som händer rent ekonomiskt om usa höjer räntan? Blir kronan starkare och därmed inflationen upp vilket leder till högre räntor?
2015-12-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deterjagkanske
Vad är det som händer rent ekonomiskt om usa höjer räntan? Blir kronan starkare och därmed inflationen upp vilket leder till högre räntor?

Ingves skiter i brallan och är tvungen att släppa sin stolthet och trevligt hänga på super FED och lydigt agera d
2015-12-16, 20:27
Medlem
Citat:

Hur stort lån tog du för denna lägenhet om man får fråga, det är högst relevant.
2015-12-16, 20:39
Medlem
Fed höjer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21952421.ab
2015-12-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Fed höjer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21952421.ab

Gött är det, och Sverige lär hänga på tåget, och boendekostnaderna kommer stiga på bra 2016, och på det ett amorteringskrav på ingång, vilket kommer blockera många framförallt unga att ge sig in i marknaden.

Sen att bopriserna redan börjat sjunka kommer få många spekulanter att vänta ytterligare.

Nu finns det verkligen ingenting annat en kaos som väntar svenska bomarknaden, fyfan gött. Ja nu vänder det!

Haha, kurtan , Mäklaren har stängt för dagen!

🌟
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-16 kl. 21:48.
2015-12-16, 21:32
Medlem
Citat:
Gött är det, och Sverige lär hänga på tåget, och boendekostnaderna kommer stiga på bra 2016, och på det ett amorteringskrav på ingång, vilket kommer blockera många framförallt unga att ge sig in i marknaden.

Sen att bopriserna redan börjat sjunka kommer få många spekulanter att vänta ytterligare.

Nu finns det verkligen ingenting annat en kaos som väntar svenska bomarknaden, fyfan gött. Ja nu vänder det!

Hur ser din boendesituation ut idag?
2015-12-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Hur ser din boendesituation ut idag?

Den ligger stabilt i väntan på fynd😎

själv?
2015-12-16, 21:59
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

🌟

Haha kunde inte skrivit det bättre själv.
Fed höjer, YES
Och SD fick nytt rekord i inzio idag också

Idag är en bra dag.

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article21949263.ab

"Den svenska kronan försvagas sannolikt mot dollarn. Det kan göra att den svenska inflationen tar fart och importerade varor blir dyrare för oss.

– När den här räntan höjs är det troligt att flera länder följer i samma spår, även om det kan dröja ytterligare en tid.

Boräntorna kommer inte att sänkas ytterligare. En vändning uppåt kan komma under nästa år. Det betyder dyrare bolån, och det i kombination med nya amorteringsregler innebär dyrare boendekostnader och en bostadsmarknad med en smula skrämselhicka.

Konsumtion

Stigande räntor kan ge oss känslan av att vi har mindre pengar att röra oss med och då drar vi ner på vår konsumtion. Det brukar vara i första hand resor, restaurangbesök, shopping och liknande. Det är i sin tur inte bra för Sveriges ekonomi, då vi behöver hålla igång ekonomin inte minst för jobbens skull."

Enligt en enkät gjord av Financial Times väntas onsdagens räntehöjning följas av ytterligare 2–4 räntehöjningar inom ett år.

Fed säger att räntan kommer att höjas till omkring 1,4 procent i slutet av 2016.
Senast redigerad av slemhog 2015-12-16 kl. 22:05.
2015-12-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Haha kunde inte skrivit det bättre själv.
Fed höjer, YES
Och SD fick nytt rekord i inzio idag också

Idag är en bra dag.

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article21949263.ab

"Den svenska kronan försvagas sannolikt mot dollarn. Det kan göra att den svenska inflationen tar fart och importerade varor blir dyrare för oss.

– När den här räntan höjs är det troligt att flera länder följer i samma spår, även om det kan dröja ytterligare en tid.

Boräntorna kommer inte att sänkas ytterligare. En vändning uppåt kan komma under nästa år. Det betyder dyrare bolån, och det i kombination med nya amorteringsregler innebär dyrare boendekostnader och en bostadsmarknad med en smula skrämselhicka.

Konsumtion

Stigande räntor kan ge oss känslan av att vi har mindre pengar att röra oss med och då drar vi ner på vår konsumtion. Det brukar vara i första hand resor, restaurangbesök, shopping och liknande. Det är i sin tur inte bra för Sveriges ekonomi, då vi behöver hålla igång ekonomin inte minst för jobbens skull."

Enligt en enkät gjord av Financial Times väntas onsdagens räntehöjning följas av ytterligare 2–4 räntehöjningar inom ett år.

Fed säger att räntan kommer att höjas till omkring 1,4 procent i slutet av 2016.

Tror Ingves har bajsat i brallan nu när han lär hänga på och samtidigt släppa sin stolthet!
2015-12-16, 22:44
Medlem
Citat:

🌟
Hur mycket tror du priserna rasar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in