2015-12-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur mycket tror du priserna rasar?

svårt där, men ras kanske är att ta i, men tror att det kommer sjunka 14% till sommaren 2017.

Sen så hoppas jag verkligen inte på ett ras som skulle påverka den svenska ekonomin på sikt, där arbetslösheten m.m sätter fart. Jag tycker att priserna ska sjunka till normala priset, säg 25-30% enligt många bedömare, för en sak är säker, att vi har nått toppen och det nu börjat sjunka.

Vill tillägga att jag är en bobubbeltorsk, men realist.
2015-12-17, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
svårt där, men ras kanske är att ta i, men tror att det kommer sjunka 14% till sommaren 2017.

Sen så hoppas jag verkligen inte på ett ras som skulle påverka den svenska ekonomin på sikt, där arbetslösheten m.m sätter fart. Jag tycker att priserna ska sjunka till normala priset, säg 25-30% enligt många bedömare, för en sak är säker, att vi har nått toppen och det nu börjat sjunka.

Vill tillägga att jag är en bobubbeltorsk, men realist.

Kan du argumentera för din tro på ett 14% ras?

"Jag tycker att priserna ska sjunka"
Suck..
2015-12-17, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaawww
Kan du argumentera för din tro på ett 14% ras?

"Jag tycker att priserna ska sjunka"
Suck..

Haha, nej det kan jag faktiskt inte.

14% är något jag har haft med mig och är en symbol på hut totalt skev marknaden är.

Jag kan ju helt omöjligt veta, som er andra, men är ju åtminstone ärlig!
Jag menar bara att väldig många kommer få problem och du kanske är en av dom, torsk?
2015-12-17, 06:27
Medlem
Citat:
Haha, nej det kan jag faktiskt inte.

14% är något jag har haft med mig och är en symbol på hut totalt skev marknaden är.

Jag kan ju helt omöjligt veta, som er andra, men är ju åtminstone ärlig!
Jag menar bara att väldig många kommer få problem och du kanske är en av dom, torsk?

Ingen torsk men önskar idag att jag ville vara det den dagen jag gick in på marknaden.
Ser inte Någon nedgång inom en överskådlig framtid men hoppas liksom dig att marknaden går ner inom ett par år.
Jag tror detta händer när räntorna närmar sig 4-5 procent- 2018/2019?
2015-12-17, 06:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Gött är det, och Sverige lär hänga på tåget, och boendekostnaderna kommer stiga på bra 2016, och på det ett amorteringskrav på ingång, vilket kommer blockera många framförallt unga att ge sig in i marknaden.

Sen att bopriserna redan börjat sjunka kommer få många spekulanter att vänta ytterligare.

Nu finns det verkligen ingenting annat en kaos som väntar svenska bomarknaden, fyfan gött. Ja nu vänder det!

Haha, kurtan , Mäklaren har stängt för dagen!

🌟

Jag vet inte om du missat det? Men höjd ränta betyder att ekonomin går allt bättre. Ett styrkebesked med andra ord.

Och vad är det som säger att Ingves kommer att hänga på?
2015-12-17, 07:23
Medlem
Tror inte det blir någon betydande nedgång (30-40%), även om det vore skönt att kunna sälja min lägenhet i stan för att köpa en stor vindsvåning för lågt pris istället.
2015-12-17, 07:31
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag vet inte om du missat det? Men höjd ränta betyder att ekonomin går allt bättre. Ett styrkebesked med andra ord.
Det har påpekats otaliga gånger för er att den här fantasin inte stämmer. Det börjar bli lite tjatigt eftersom tråden verkar gå i cirklar sen ungefär 1000 sidor tillbaka, med fasta återkommande hållpunkter som "Priset är inte kostnaden!" -> "Det har aldrig varit så billigt att bo" -> "När räntan höjs så görs det för att alla fått högre löner, så det är inget problem" -> "Den som inte hoppar på tåget nu..." ända till vi är tillbaka på klassikern: "Jag köpte faktiskt bostadsrätt 91 och den har bara gått upp, så det är aldrig fel att köpa boende".

När någon säger emot, hoppar man bara vidare till nästa påstående i automatiska listan så glöms de föregående argumenten förhoppningsvis bort. Rinse and repeat...

Tråden har i dagsläget snarare större värde som studie av ert galna flockbeteende, än någon reell ekonomisk kunskapsbildning.
2015-12-17, 07:39
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Någon bostadsbubbla i storstäderna lär det definitivt inte bli med 1/4 miljon flyktingar på ett år.
2015-12-17, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocken.Bruse
Någon bostadsbubbla i storstäderna lär det definitivt inte bli med 1/4 miljon flyktingar på ett år.

Detta argument är så korkat att det kan inte ha föregåtts med många minuters betänketid.

Låt säga att alla flyktingar kostar enormt mycket pengar för staten, överens?

Låt säga att regeringen börjar se över hur man kan dra ner på övriga dräneringar av skattemedel, tex ränteavdrag, låga fastighetsskatter osv.

Låt säga att räntan tickar uppåt.

Vad blir effekten?

Självfallet kommer en del bostäder att allokeras till flyktingboenden, det pågår på orten där jag bor och man huserar 10-12 flyktingar i vanliga villor som kommunen köpt.

Problemet är att om kostnaden för att bo ökar, kombinerat med en minskad tro på fortsatt ökande priser, kommer priserna gå ner. Samma flockmentalitet som med hjälp av gratis pengar drivit upp priserna kan lika enkelt rasera det åt andra hållet när pengar blir dyrt.

Anna på söder som flyttade till stan med drömmar om det goda livet, som fick timanställning på H&M eller Gina Tricot och lånade 2 miljoner till en etta kommer helt enkelt få flytta hem till mamma och pappa i Östersund igen.
2015-12-17, 08:14
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Detta argument är så korkat att det kan inte ha föregåtts med många minuters betänketid.

Låt säga att alla flyktingar kostar enormt mycket pengar för staten, överens?

Låt säga att regeringen börjar se över hur man kan dra ner på övriga dräneringar av skattemedel, tex ränteavdrag, låga fastighetsskatter osv.

Låt säga att räntan tickar uppåt.

Vad blir effekten?

Självfallet kommer en del bostäder att allokeras till flyktingboenden, det pågår på orten där jag bor och man huserar 10-12 flyktingar i vanliga villor som kommunen köpt.

Problemet är att om kostnaden för att bo ökar, kombinerat med en minskad tro på fortsatt ökande priser, kommer priserna gå ner. Samma flockmentalitet som med hjälp av gratis pengar drivit upp priserna kan lika enkelt rasera det åt andra hållet när pengar blir dyrt.

Anna på söder som flyttade till stan med drömmar om det goda livet, som fick timanställning på H&M eller Gina Tricot och lånade 2 miljoner till en etta kommer helt enkelt få flytta hem till mamma och pappa i Östersund igen.
Vet inte riktigt hur de som hävdar att flyktingkrisen skall hålla bostadsbubblan under armarna tänker faktiskt. I mitt sinne är det bara en lose/lose-situation för alla då det garanterat medför otroliga ökningar av omkostnader för staten, som måste täckas upp antingen genom skattehöjningar eller genom att dra ner på annat. Invandrarna är oftast inte särskilt kapitalstarka, men leker man med tanken att staten/kommunen går in och hjälper till att köpa upp boenden för att lösa krisen tillfälligt, så kan det visserligen ge en tillfällig skjuts uppåt, men det vägs ju upp av den ghettofiering som följer av stora områden med garanterade prisfall. En annan lösning är ju någon form av nytt miljonprogram med stora skitbostäder som smälls upp. I vilket fall som helst leder det garanterat bara till större skattebörda på gemene man, samtidigt som stora områden går ner sig.

Skulle säga att det är så gott som uppenbart att det enbart är den extremt låga räntan som håller uppe dagens nivåer, med tanke på hur priserna verkar ha frikopplats helt från den reella ekonomin. Det är ju uppenbarligen inte någon form av välståndsökning och produktivitetsförbättring som driver priserna då lönerna knappast rusar fram direkt. På den fundamentala fronten är Sverige snarare ett land som är lite på dekis.
2015-12-17, 10:44
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Fast nu visar du ganska snabbt hur dålig koll du faktiskt har, tyvärr...

Bankerna lånar inte ut och hoppas på att räntan ska stanna där den är, utan bankerna räknar med god marginal så folk faktiskt ska ha råd även om räntan går upp.
Själv köpte jag nyss en lägenhet i Stockholms innerstad, och banken använde 7% i ränta när de räknade på om jag skulle klara att köpa lägenheten eller ej. Dessutom räknar de då med amorteringskrav som säger att jag endast ska vara belånad till 70% inom 10 år.

Så bankerna har redan satt igång sitt egna spel, innan några lagförslag eller liknande ens är i närheten av att träda i kraft.

Kan väl vara bra att bankerna tvingar att amortera. En bostadsbubbla är trots allt ett möjligt scenario.

Hursomhelst, vet du om detta amorteringskravet gäller om man redan har ett bolån och byter bostad? Alltså om man säljer ett objekt och köper ett annat. Behåller man bara lånet då eller är man tvungen att teckna om med de nya reglerna?
2015-12-17, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Kan väl vara bra att bankerna tvingar att amortera. En bostadsbubbla är trots allt ett möjligt scenario.

Hursomhelst, vet du om detta amorteringskravet gäller om man redan har ett bolån och byter bostad? Alltså om man säljer ett objekt och köper ett annat. Behåller man bara lånet då eller är man tvungen att teckna om med de nya reglerna?

Antagligen gäller nya regler då man tecknar nya lån. Därför kan det vara ökad aktiviteter innan amorteringskrav införs.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in