2015-12-16, 12:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Grejen är ju att objekten idag och under sommaren ofta går för utropspris medans i princip alla objekt (i storstäderna framförallt) går upp 10-20% i budkrig på övriga årstider. Jag gjorde själv en vinst på +35% i en bostad som jag bodde i två år.

mm men många bostäder säljs helt utan budgivning till ett högt fast pris. Inte säkert att priserna blir högre för att det är budgivning från lockprisnivå.

Citat:
Utropspriset betyder i många fall ingenting. Vissa mäklare lägger till och med utropspriset löjligt lågt för att locka fler spekulanter, priser går mot högre summor när köparna långsamt höjer sin ribba vad som är rimligt. Och det görs genom flera stegökningar. Flera köpare på samma objekt = högre priser. Färre köpare och färre objekt = Lägre priser.

Nej det stämmer inte eftersom det är säljaren som bestämmer priset i princip. Vill säljaren ha ett visst pris och det finns en köpare som kan tänka sig betala det priset så blir det affär ändå.

Citat:
Vi kan stå och tjata om det här i hundra år om det är så, för du verkar inte vika dig till hur det fungerar i verkligheten. Du skrev själv för ett tag sedan att du köpte in dig på marknaden på 90-talet och sedan bara bott och inte brytt dig om marknaden. Varför tror du att du kan något då? Jag har kollat lägenhetspriserna varje dag av rent intresse under flera år, och avslutat ett flertal affärer.

Nej jag har precis som du gjort flera affärer men de senaste tre bostäderna jag köpt är nyproducerade. Men jag följer noga marknaden och ser vad lgh säljs för.
2015-12-16, 12:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Undrar alltid vart dom där som "måste ha någonstans att bo" bor innan dom köper den där lägenheten dom är "tvingade" att köpa.

Är det så att dom sover under klarabergsviadukten med en säck pengar till kontantinsatsen?

Kanske bor dyrt i andrahand eller i en dyr hyresrätt? Eller inneboende? Kanske inte så attraktivt i långa loppet skulle jag tro?!
2015-12-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Utbudet under semestertider är så pass smalt att priserna hålls uppe i allafall. Man kan som köpare inte räkna med någon rea när antal objekt till försäljning lyser med sin frånvaro.
Visst kan man det, om antalet köpare också lyser med sin frånvaro och säljaren inte har lust eller möjlighet att vänta.

Citat:
Kolla själv på bostäder som är tillsalu just nu. Det är inte många objekt som ligger ute, men folk behöver lik förbannat någonstans att bo och är intresserade av att köpa. Varför skulle det då vara "rea"? Knappast hörrö!
Det visar ju vad du vet. För några dagar sedan berättades det om att antalet objekt inte varit såhär högt sedan man började mätningarna 2008.
2015-12-16, 14:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Visst kan man det, om antalet köpare också lyser med sin frånvaro och säljaren inte har lust eller möjlighet att vänta.
Som säljare skulle jag hellre sälja när det är få objekt ute, än när alla ska ut med sina objekt som exempelvis under "den stora visningshelgen".

Men någon större rea kan jag inte tänka mig att man får på sommaren exempelvis. Tvärtom var just denna sommar mycket bra för den som sålde, eftersom antalet objekt till salu var extremt få.

Bostadsbristen tar ju aldrig semester. Det borde ju även du veta?

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det visar ju vad du vet. För några dagar sedan berättades det om att antalet objekt inte varit såhär högt sedan man började mätningarna 2008.

Det verkar konstigt. Av det jag sett på marknaden den senaste tiden så har antalet bostäder till salu minskat rejält mot tidigare.
2015-12-16, 14:04
Medlem
Citat:
Kanske bor dyrt i andrahand eller i en dyr hyresrätt? Eller inneboende? Kanske inte så attraktivt i långa loppet skulle jag tro?!

Det här var jag i tre år. Flyttade runt 12 gånger under tiden till olika andrahandsboenden tills jag sparat ihop till insatsen.
Bodde inte så dyrt eftersom jag alltid delade större lägenheter men det blev enormt tröttsamt.
2015-12-16, 14:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Utbudet under semestertider är så pass smalt att priserna hålls uppe i allafall. Man kan som köpare inte räkna med någon rea när antal objekt till försäljning lyser med sin frånvaro.

Kolla själv på bostäder som är tillsalu just nu. Det är inte många objekt som ligger ute, men folk behöver lik förbannat någonstans att bo och är intresserade av att köpa. Varför skulle det då vara "rea"? Knappast hörrö!

http://www.svd.se/pyspunka-pa-boratt.../om/bopriserna

"Den mest dramatiska uppgiften i samband med prisstatistiken för bostadsmarknaden i november kommer dock från bostadssajten Hemnet. Där ser man att det inte sedan finanskrisen 2008 har kommit ut så många bostadsrätter på marknaden som nu.

Det har inte kommit ut så många bostadsrätter under någon motsvarande period sedan Hemnet började föra statistik 2008.

– De senaste fyra veckorna har det kommit ut 8 166 bostadsrätter på marknaden vilket är en rekordnotering. Det har inte kommit ut så många bostadsrätter under någon motsvarande period sedan Hemnet började föra statistik 2008, säger Staffan Tell som är pressansvarig på Hemnet."
2015-12-16, 14:10
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Nej det stämmer inte eftersom det är säljaren som bestämmer priset i princip.
Vet inte hur man når in i din tunnel riktigt, men du kan antagligen se att köparen sätter värdet. Säljaren har rent av 0% att säga till om marknadsvärdet, d.v.s. vad objektet är värt på marknaden, d.v.s. vad objektet kan säljas för.

0 är lite färre procent än 100. Så det kan tyckas viktigt att påpeka.

Citat:
Kolla själv på bostäder som är tillsalu just nu. Det är inte många objekt som ligger ute,
Haha, WTF?
2015-12-16, 14:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vet inte hur man når in i din tunnel riktigt, men du kan antagligen se att köparen sätter värdet. Säljaren har rent av 0% att säga till om marknadsvärdet, d.v.s. vad objektet är värt på marknaden, d.v.s. vad objektet kan säljas för.

0 är lite färre procent än 100. Så det kan tyckas viktigt att påpeka.

Haha, WTF?

jo men nu är det så att det råkar vara en bristsituation när det gäller bostäder. Och där har säljaren ett rejält övertag på köparen om man säger så. Eller förnekar du det?

Köparna protesterar och vill inte betala och då blir det alla tiders rea? Eller?

Nä så fungerar det inte i den verkliga världen givetvis.
2015-12-16, 14:22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
jo men nu är det så att det råkar vara en bristsituation när det gäller bostäder. Och där har säljaren ett rejält övertag på köparen om man säger så. Eller förnekar du det?

Köparna protesterar och vill inte betala och då blir det alla tiders rea? Eller?

Nä så fungerar det inte i den verkliga världen givetvis.
Som vanligt lyckas du argumentera emot din egen slutsats. Precis som vi påpekar, och något du anmärkningsvärt nog har missat, så är det rekordmånga bostäder ute för försäljning (enl. senaste 8 åren, men det är ju den statistiken vi har). Det vill säga enligt dina egna argument har säljaren nu tappat enormt mycket av det övertag som fanns tidigare. Med tanke på rekordnoteringen bör du alltså ana oråd. När du dessutom vill kompensera för säsonger och menar på att det ligger färre bostäder ute i snitt under semestertider så ligger vi alltså enligt dina egna argument riktigt svettigt till på bostadsmarknaden just nu, med tanke på att vi ändå hittat en rekordnotering.

Nej, det blir aldrig "alla tiders rea" för människorna i systemet (svenskar) - bostadsmarknadskrascher är blodiga, inte någon slags drömlikt marknadstillstånd. Jag har bara sett någon enstaka användare här inne tro att en framtida krasch blir mysig. Men att ni båda vevar märkligheter åt motsatta håll stärker ju inte något av era påståenden.

Historiskt har det ofta tagit lång tid (rent av år) innan säljare accepterar att de vid bostadskraschen plötsligt gick från (vad de uppfattade som) "rika" till fattiga. D.v.s. många säljare sätter priser långt över värdet och objekten dras sedan tillbaka utan att någon köpare ens brytt sig att titta på det. Så vi får en marknad som tar lång, lång tid att konvergera. Under tiden har vi under lång tid alltså naturligt kontinuerligt fallande priser. Plötsligt har priserna varit fallande i flera år och vips är psykologin helt omvänd - och helt naturligt blir det förr eller senare just "rea", d.v.s. undervärdering istället för övervärdering på bostadsmarknaden.

Jämför gärna när du själv köpte på en undervärderad marknad på 90-talet, om än det framgått mer än tydligt att det var något av ett rent lotteri.
Senast redigerad av Trillske 2015-12-16 kl. 14:31.
2015-12-16, 15:22
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Nu är jag inte så insatt i bostadsmarknaden ÄN. Visst att det råder "bostadsbrist" men köparna måste ju ändå ha råd att köpa bostaden, de har kanske råd i dagsläget när räntan är så låg som den är nu att köpa dyra bostäder men hur ser det ut om räntan går upp några procent, för många har ju tecknat lån på smärtgränsen.
I dagsläget är det fruktansvärt billigt med lån och något företag ofta uppmuntrar att man ska ta i form av avbetalning på mobil, tv osv. räknade på mitt gymkort, billigare med avbetalning än att betala helårs direkt.
Så ja jag tror vi har en bostadsbubbla och att vi lever i en spiral där vi bara skuldsätter i allt högre grad vilket nog kommer sluta i kaos.
De vågar ju inte reglera den här marknaden så hårt som den bör regleras då det är många som räknat med de spelregler som finns just nu när de köpte bostad.
Vi har ju haft perioder med över 10% ränta, då var det inte lika roligt att köpa ett hus för 3 miljoner med räntekostnader på 300 tkr per år, i dagsläget ser det annorlunda ut men det kommer förändras.
2015-12-16, 16:32
Medlem
Citat:
Som säljare skulle jag hellre sälja när det är få objekt ute, än när alla ska ut med sina objekt som exempelvis under "den stora visningshelgen".
Det normala är att man vill ha så många budgivare som möjligt.

Citat:
Men någon större rea kan jag inte tänka mig att man får på sommaren exempelvis. Tvärtom var just denna sommar mycket bra för den som sålde, eftersom antalet objekt till salu var extremt få.
http://www.hemnet.se/tjanster/statistik

Menar du att diffen mellan utropspris och försäljningspris är enormt mycket större just under sommarmånaderna? Om ja: varför?

Eller menar du att de bättre objekten inte ligger ute på sommaren? I så fall går ju det stick i stäv med ditt resonemang. Varför skulle just de med de bättre objekten år efter år efter år vara så korkade att de inte förstår det du förstår - att sommaren är det BÄSTA säljläget?

Citat:
Bostadsbristen tar ju aldrig semester. Det borde ju även du veta?
Nej, men både köpare och säljare tar semester.

Citat:
Det verkar konstigt. Av det jag sett på marknaden den senaste tiden så har antalet bostäder till salu minskat rejält mot tidigare.
Att kalla det "konstigt" att dina observationer och faktiska omständigheter inte går hand i hand säger en del om din självbild och analysförmåga.

"– Det är normalt att marknaden går in i ett lugnare tempo inför årsskiftet, konstaterar Per-Arne Sandegren som är analyschef vid Svenska Mäklarstatistik."

"– De senaste fyra veckorna har det kommit ut 8 166 bostadsrätter på marknaden vilket är en rekordnotering. Det har inte kommit ut så många bostadsrätter under någon motsvarande period sedan Hemnet började föra statistik 2008, säger Staffan Tell som är pressansvarig på Hemnet."

http://www.svd.se/pyspunka-pa-boratter-i-stockholm-och-goteborg
2015-12-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Nu är jag inte så insatt i bostadsmarknaden ÄN. Visst att det råder "bostadsbrist" men köparna måste ju ändå ha råd att köpa bostaden, de har kanske råd i dagsläget när räntan är så låg som den är nu att köpa dyra bostäder men hur ser det ut om räntan går upp några procent, för många har ju tecknat lån på smärtgränsen.
I dagsläget är det fruktansvärt billigt med lån och något företag ofta uppmuntrar att man ska ta i form av avbetalning på mobil, tv osv. räknade på mitt gymkort, billigare med avbetalning än att betala helårs direkt.
Så ja jag tror vi har en bostadsbubbla och att vi lever i en spiral där vi bara skuldsätter i allt högre grad vilket nog kommer sluta i kaos.
De vågar ju inte reglera den här marknaden så hårt som den bör regleras då det är många som räknat med de spelregler som finns just nu när de köpte bostad.
Vi har ju haft perioder med över 10% ränta, då var det inte lika roligt att köpa ett hus för 3 miljoner med räntekostnader på 300 tkr per år, i dagsläget ser det annorlunda ut men det kommer förändras.

Fast nu visar du ganska snabbt hur dålig koll du faktiskt har, tyvärr...

Bankerna lånar inte ut och hoppas på att räntan ska stanna där den är, utan bankerna räknar med god marginal så folk faktiskt ska ha råd även om räntan går upp.
Själv köpte jag nyss en lägenhet i Stockholms innerstad, och banken använde 7% i ränta när de räknade på om jag skulle klara att köpa lägenheten eller ej. Dessutom räknar de då med amorteringskrav som säger att jag endast ska vara belånad till 70% inom 10 år.

Så bankerna har redan satt igång sitt egna spel, innan några lagförslag eller liknande ens är i närheten av att träda i kraft.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in