Citat:
Ursprungligen postat av
Herr Lindholm
Men vad skulle Vinof tjäna på att låta Georg "hitta" paketen? Ju längre de ligger där, desto svårare för polisen. Min gissning är att Vinof inte hade en tanke på att Göran skulle rasta hunden på samma plats. Att Göran inte kunde ge en straight story är förmodligen för att han var en sådan sådan virrpelle att han inte kunde vara straight även när han hade allt att vinna på att vara det.
Nja ... jag tror inte att G och Vinof skapade någon masterplan, och jag tror inte att Vinof var direkt inblandad i Catrines död. Jag tror att han kan ha hjälpt till, men jag tror inte att han är en mördare.
Jag tror att G hörde ett rykte (på fyllan, på jobbet, på krogen osv), att han visste vem Vinof var, och jag tror att Vinof visste tillräckligt mycket om brottet för att bli rädd (och eventuellt var han rädd för idioten som styckat kroppen).
Den stora sprickan uppstår när G säger "en månad". Detta är antingen felcitat eller en lögn.
Och det finns ju ett till problem ...
Om gärningsmannen lät säckarna ligga en månad (på en allmän dåligt vald plats) så måste man ju fråga sig varför han inte justerade sin plan, nu när han hade så mkt tid ...
Hade han verkligen ngt viktigare för sig i en hel månad än att bevaka säckarna och hålla dom från allmänheten? Och hur var det med säckarna på E-vägen?
Han hade tid på sig där också, och ändå hamnade säckarna på bara marken, inför allmänhetens ögon (och näsor).
Det verkar som om vår gärningsman var komplex - han verkar ha varit planerad (den förmodade kylförvaringen etc) och totalt borta i skallen ...
Hm ... jag skulle ge min högra arm för att få ett personblad, läsa vem fan som gjorde detta.
Det är förvisso sant att missbruk, kriminalitet och prostitution drar still sig allehanda udda exemplar, och många
presumtiva likstyckare finns det ju i storstan, men det bör ju ha varit en ganska originell man alltså - ett blandexemplar. Inte vem som helst.
Och förmodligen hade personen en lång och utvecklad kontakt med CdC (gammal vän, sexkund, knarkköpare, lover, hälare, släkting osv).
Brottet är så sunkigt och grovt det kan bli, men hanteringen av kroppen och paketeringen tyder inte på darrhänthet eller rädsla, men så hamnar säckarna ändå på bara marken, med bara ett par kilometer emellan sig.
Hm hm ... nåt mer? ... tabletterna ("fluddret"/benso) som CdC åt har förresten en tydlig hämningslösande effekt. Personer som "fluddrar" har svårt att hålla klaffen, och lösa idéer, könsord, sexinviter, förolämpningar, hot och allehanda dumheter flyger omkring ...
Har man hamnat i luven på otäcka personer i undre världen ska man nog tänka på vad man säger