2015-07-09, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Per Lindebergs bok Döden är en man från 1999 måste vara en av de mest värdelösa böcker som har skrivits i detta land.

Inte speciellt många verkar känna till eller förtränger det faktum att Per var bekant till en av de fällda läkarna.

Per Lindebergs fru arbetade tom på samma läkarstation som obducenten.

Det är en gåta att så många naiva stackare köpt Lindebergs vilda fantasier utan att ifrågasätta VARFÖR boken överhuvudtaget skrevs.

Per Lindeberg hade innan Döden är en man publicerat en bok som handlar om blyhalten i Stockholmsluften och det .
Vilken läkare var Per Lindeberg bekant med? Jag antar att detta bara var något du hittade på.
Citera
2015-07-09, 09:36
Medlem
En till uppdatering, denna gång om Lena Holfve.
https://dacostarkivet.wordpress.com/...9/lena-holfve/
Citera
2015-07-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Vilken läkare var Per Lindeberg bekant med? Jag antar att detta bara var något du hittade på.

De allra flesta känner väl till att Per Lindeberg och 'Obducenten' känner varandra?!? Boken Däem:s karaktärsskildring baseras huvudsakligen på intervjuer PL gjort med 'Obducenten' själv, och färgas självfallet av författarens förutbestämda uppfattning. Vissa här hävdar att Däem:s beskrivning av TH knappast talar till hans fördel, medan jag snarare anser att det är i stil med: "Ok, han har gjort si och så, MEN det är bara mänskligt, ingen är perfekt, alla gör sina misstag, är man en styckmördare bara för att man springer hos prostituerade (vilket anses som en bagatell) etc etc."

Av förståeliga skäl är detta inget PL skyltat med, men inget han kunnat dölja heller...frun jobbade som nämnts tidigare på samma avdelning som 'Obducenten'.

Objektiv uppslagsbok i ämnet är det sista man kan kalla Döden är en man.
Citera
2015-07-09, 17:04
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
De allra flesta känner väl till att Per Lindeberg och 'Obducenten' känner varandra?!? Boken Däem:s karaktärsskildring baseras huvudsakligen på intervjuer PL gjort med 'Obducenten' själv, och färgas självfallet av författarens förutbestämda uppfattning. Vissa här hävdar att Däem:s beskrivning av TH knappast talar till hans fördel, medan jag snarare anser att det är i stil med: "Ok, han har gjort si och så, MEN det är bara mänskligt, ingen är perfekt, alla gör sina misstag, är man en styckmördare bara för att man springer hos prostituerade (vilket anses som en bagatell) etc etc."

Av förståeliga skäl är detta inget PL skyltat med, men inget han kunnat dölja heller...frun jobbade som nämnts tidigare på samma avdelning som 'Obducenten'.

Det du nämner står ju i förordet till boken. På vilket sätt tycker du att PL döljer något om hur boken kom till och var hans fru jobbade? Tycker du att han borde gjort på något annat sätt, och i så fall hur?
Citera
2015-07-09, 17:53
Medlem
Och sedan nästa "bra fråga":
Är man en god justitiemördare, , bara för att man ingår i sekten svensk galen feminism? Dvs den som förespråkar sånt som drabbade de två läkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av storkmor

Citera
2015-07-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det du nämner står ju i förordet till boken. På vilket sätt tycker du att PL döljer något om hur boken kom till och var hans fru jobbade? Tycker du att han borde gjort på något annat sätt, och i så fall hur?

Ok, det har jag missat. (Jag fick informationen från Borgnäs bok). Desto bättre. Och desto konstigare att en och annan av hans lärjungar inte noterat det, utan ifrågasätter dess riktighet.
Citera
2015-07-09, 18:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Klart att människor som befinner sig i en utsatt situation känner oro inför män som bär med sig dessa saker. Men å andra sidan är det konstigt att en person som seglar under sommaren har en kniv på sig? Pianotråden, den du beskriver som "strypsnara" har ju också en förklaring. Och nu har du ju sett arkitekten, en bild kanske inte säger så mycket men uppfattar du honom som en våldsverkare?

De flesta normalt funtade människor skulle väl känna någon sorts oro eller undran om en man går runt på en gata mitt i natten där prostituerade kvinnor säljer sig och i bakfickan bär han en kniv och en pianotråd (strypsnara), det här är ett avvikande beteende och det blinkar definitivt en röd varningslampa här.

Det finns alldeles för stora tomrum vad gäller denne mans aktiviteter under och runt omkring Pingsthelgen 1984, och inte nog med det, han var trots ett mycket viktigt sista vittne och förhören med honom är väl fortfarande sekretessbelagda ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-07-09 kl. 18:28.
Citera
2015-07-09, 18:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Det finns google om du undrar över något, det är ingen som hittar på något bara så att du vet

"Borde inte varningsklockorna ha börjat ringa när det så småningom visade sig att Per Lindeberg själv var bekant till en av de fällda läkarna? Lindebergs fru arbetade på samma rättsläkarstation som obducenten. En mycket stor del av Lindebergs bok, hans försvarstal, baseras i själva verket på intervjuer med den dömde. Hur kan en sådan produkt, präglad av betydande brist på inte*g*ritet, kallas för opartisk?
"

Citera
2015-07-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och sedan nästa "bra fråga":
Är man en god justitiemördare, , bara för att man ingår i sekten svensk galen feminism? Dvs den som förespråkar sånt som drabbade de två läkarna.

Får säga "pass" på den frågan... Jag ingår inte i någon sekt, är inte svensk, ej heller feminist. Galen är det attribut jag periodvis tillskriver mig själv.

För övrigt anser jag att ovan nämnda grupp ges alldeles för stor credit för att ha styrt utgången i detta ärende.
Citera
2015-07-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Men det står ju inte att PL kände någon av läkarna i förordet. Just det påståendet ör en lögn.
Citera
2015-07-09, 20:57
Medlem
Nej, det är inte lögn. Se Lawns inlägg lite högre upp. Alternativt Borgnäs' bok och /eller Google.
Citera
2015-07-09, 20:59
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Men det står ju inte att PL kände någon av läkarna i förordet. Just det påståendet ör en lögn.
Visst är det så, men begreppet "känner" kan betyda högst olika saker. Att PL genomförde några intervjuer med TH gjorde uppenbart att vissa anser att de "kände" varandra. Den artikel som LMM2011 länkade till är ju rent vilseledande när Kärnborg skriver att "det visade sig" att PL:s fru jobbade på SRS och att PL gjort intervjuer med TH.

Det jag ville visa med mitt inlägg var bara att PL inte, som vissa vill göra gällande, dolde någonting av detta. Att vissa debattörer i denna tråd som tror på läkarnas skuld alltid tolkar saker som fan läser bibeln har jag för länge sedan insett och till viss del resignerat inför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in