Nu när jag läste förhören med Kristoffer igen slår det mig att det är ganska uppenbart att han även ljuger om hur länge han vart med Ida. Hon överfölls 19:36.
Citat:
Kristoffer tittade i sin telefon och visade ett samtal från sin pappa den 5 augusti klockan 20.00.
Citat:
Fhl: Hur lång tid tror du ungefär att allt det här tog från det att du tog tag i Ida och till du lämnade den här platsen?
Kristoffer: Själva överfallet och bära iväg henne kanske tog 10 minuter. Sen tog ju max fem (ohörbart 26.38) och sen 5-10 minuter att lägga pinnar och allt det där.*
Bfhl: Kan du repetera det? Från det du överföll henne och till du var helt klar och lämnade platsen. Hur lång tid tog det då ungefär tror du?
Kristoffer: 30, 30-40 minuter ungefär. Eller menar du tills jag var hemma eller?
Bfhl: Nej, jag menar bara tills du lämnade platsen.
Kristoffer: Mm okej, (ohörbart 25.48) minuter som max.
Bfhl: 25 minuter.
*19:36 + 25 minuter ~ 20:00, då ska han ju precis ha dumpat kroppen enligt honom själv.
Citat:
Fhl: Mm. Och när ringde din pappa till dig då?
Kristoffer: Åtta ungefär.
Fhl: Vad höll du på med då när din pappa ringde?
Kristoffer: Det var då jag dumpade kroppen (ohörbart 25.28)
Bfhl: Det var då precis när du dragit in henne bakom stenen?
Kristoffer: Ja.
Senare i förhöret missförstår han frågan, han tror att dom frågar när han lämnar brottsplatsen:
Citat:
FL: Nej. Ska vi börja, vi kan prata om, för då vill vi klara ut en grej här. När du gick hemifrån…
Kristoffer: Mm.
FL: … till det här spåret, när var det du gick hemifrån för att komma till spåret?
Kristoffer: Ungefär tjugo över åtta kanske, nått sånt.
FL: Tjugo över åtta.
Bitr.fl.: Vi tänkte hemifrån pappa. Du sa…
Han lär alltså ha vart på platsen i närmare 40 minuter.