2015-12-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Vad babblar du om? Han är inget banbrytande fall oavsett vad rättsliga rådet kommer fram till i sin prövning. Dessutom finns det inget stöd för att hans psykiatriska status skulle vara särskilt svårt att bedöma pga hans ålder. Förresten, vilka ovanliga tecken på hög återfallsrisk är det du syftar på?

Banbrytande är kanske att ta i, men han är ovanlig i kriminologisk mening i det avseende att han vid blott 19 års ålder lustmördar en för honom okänd kvinna. Hur många andra svenska fall känner du till? I RUP anges att hans ålder kraftigt försvårar definitiv utvärdering av ev. Axel-II personlighetsstörning. Ang. sista frågan: Gärningens karaktär i kombination med hans beteende före gripandet; mössen han plågade ihjäl, hans återkommande och impulsartade tankar att skada andra, etc. etc.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-12-17 kl. 21:59.
Citera
2015-12-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Banbrytande är kanske att ta i, men han är ovanlig i kriminologisk mening i det avseende att han vid blott 19 års ålder lustmördar en för honom okänd kvinna. Hur många andra svenska fall känner du till? I RUP anges att hans ålder kraftigt försvårar definitiv utvärdering av ev. Axel-II personlighetsstörning. Ang. sista frågan: Gärningens karaktär i kombination med hans beteende före gripandet; mössen han plågade ihjäl, hans återkommande och impulsartade tankar att skada andra, etc. etc.
Mja, egentligen har han alla de klassiska symptomen på en seriemördare/lustmördare.
  • Få vänner, ensam
  • Mobbad i skolan, bråkar med andra barn
  • Brusar lätt upp och blir ilsk för upplevda oförätter, så ilsk att han måste ta lugnande promenader
  • Konsumerar våldsporr
  • Grymheter mot djur
  • Inga flickvänner, problem med det motsatta könet
  • Saknar sociala ambitioner i livet
Många seriemördare gör sina första mord i tidiga 20-års åldern, sedan kan det ta år innan de mördar igen. Kristoffer blev sexuellt upphetsad av att mörda en annan kvinna. Det är ett annat oroväckande tecken på att han kan göra det igen. Iskylan han visar mot sin omgivning efter mordet där ingen upptäcker något, inte ens hans mamma och pappa, är också illavarslande.

Men visst, att mörda redan vid 19 års ålder, på det iskalla sätt han gjorde är kanske är rekord.
Citera
2015-12-18, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner

Precis, DSM-kriterierna förhindrar ju att personlighetssyndromdiagnos sätt på barn och ungdomar. Men under den väldigt censurerade psykologiska delen av utlåtandet så tycker jag mig skymta minst ett par personlighetssyndrom. Antisocial- och kanske paranoid personlighetsyndrom är nog några potentiella diagnoser om ett par år.
Citera
2015-12-18, 10:27
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Mja, egentligen har han alla de klassiska symptomen på en seriemördare/lustmördare.
  • Få vänner, ensam
  • Mobbad i skolan, bråkar med andra barn
  • Brusar lätt upp och blir ilsk för upplevda oförätter, så ilsk att han måste ta lugnande promenader
  • Konsumerar våldsporr
  • Grymheter mot djur
  • Inga flickvänner, problem med det motsatta könet
  • Saknar sociala ambitioner i livet
Många seriemördare gör sina första mord i tidiga 20-års åldern, sedan kan det ta år innan de mördar igen. Kristoffer blev sexuellt upphetsad av att mörda en annan kvinna. Det är ett annat oroväckande tecken på att han kan göra det igen. Iskylan han visar mot sin omgivning efter mordet där ingen upptäcker något, inte ens hans mamma och pappa, är också illavarslande.

Men visst, att mörda redan vid 19 års ålder, på det iskalla sätt han gjorde är kanske är rekord.

men ta Anders Eklund , han väntade väl till 35 års ålder vad vi vet iaf?
jag tror nämligen att han och Kristoffer är rätt lika
Citera
2015-12-18, 10:57
Medlem
mjohan84s avatar
när man läser om hennes Spotify-historik i fupen så ska det då ha spelats tre låtar, två låtar spelades fullt färdigt och sedan bröts den tredje låten, frågan är om hon bröt den själv när om hon nu såg Kristoffer ? hon kan ju ha tryckt på pausknappen via headset.

men sedan står det, låten var färdigspelad typ en halvtimme senare, ungefär nu alltså .

men enligt Spotify så spelades aldrig låten igen, men Kristoffer hävdar att musiken drog igång igen väl?
här på två punkter är han avslöjad som lögnare.
hittades DNA ifrån Andersson på hennes headset eller telefon? och hittades telefon i fodralet som tjejen haft på armen eller var den utdragen ur detta ?

vidare byts ip-adressen vid sista låten? kan någon ha haft tillgång till hennes konto ? typ mamman eller så för att kolla vad Ida gjorde? fattar inte varför ett annat IP är med där på sista låten
Senast redigerad av mjohan84 2015-12-18 kl. 11:09.
Citera
2015-12-18, 11:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Ny prövning om den misstänkte skall dömas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård:

http://www.expressen.se/nyheter/anderssons-psykiska-status-ska-provas-igen/

Annat vore en skandal. Om man inte kan bedömas som psykiskt sjuk när GM hör röster som befaller denne att mörda under ett par ögonblick som man passerar sitt blivande offer så är det något rejält fel på kriterierna för psykisk sjukdom.
Hans låga ålder och andra omständigheter ger vid handen att han är spritt språngande galen. Att "han enligt lagen inte är att betrakta som psykiskt sjuk" är ointressant, då är lagen för grovmaskig och ska ändras.
Gör man sånt här redan vid 19 års ålder kommer man inte att sluta med det.
Citera
2015-12-18, 13:42
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
när man läser om hennes Spotify-historik i fupen så ska det då ha spelats tre låtar, två låtar spelades fullt färdigt och sedan bröts den tredje låten, frågan är om hon bröt den själv när om hon nu såg Kristoffer ? hon kan ju ha tryckt på pausknappen via headset.
men sedan står det, låten var färdigspelad typ en halvtimme senare, ungefär nu alltså .
men enligt Spotify så spelades aldrig låten igen, men Kristoffer hävdar att musiken drog igång igen väl? här på två punkter är han avslöjad som lögnare.
hittades DNA ifrån Andersson på hennes headset eller telefon? och hittades telefon i fodralet som tjejen haft på armen eller var den utdragen ur detta ?

vidare byts ip-adressen vid sista låten? kan någon ha haft tillgång till hennes konto ? typ mamman eller så för att kolla vad Ida gjorde? fattar inte varför ett annat IP är med där på sista låten
Läs Spotifys svar på polisens frågor på sidan 131 i FUPen så kommer du få klarhet i dina funderingar. Inget DNA eller fingeravtryck från Kristoffer hittades på hennes telefon. Till sist så hade hon inte sin telefon på armen utan i en innerficka på baksidan av sina byxor.
Citera
2015-12-18, 14:21
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
men ta Anders Eklund , han väntade väl till 35 års ålder vad vi vet iaf?
jag tror nämligen att han och Kristoffer är rätt lika
Eklund hade ett långt brottsregister för sexualbrott innan han åkte fast. Betänk också att Pernillamordet, som han också dömdes för, skedde mer än 8 år innan englamordet.
Citera
2015-12-18, 15:23
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Eklund hade ett långt brottsregister för sexualbrott innan han åkte fast. Betänk också att Pernillamordet, som han också dömdes för, skedde mer än 8 år innan englamordet.

men det är väl först vid en fällande dom som Andersson kan jämföras med andra brottsmisstankar?
jag tror inte detta är det första han har gjort , men jag kan ha fel.

jag tror det var vid Pernillamordet som Eklund var 35?
Citera
2015-12-18, 17:48
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Jag blir inte riktigt klok på vad som kommer fram i FUP:en. Jag vet i och för sig inte om jag har hela eller kunnat se alla förhör med gärningsmannen.

Jag känner i alla fall att när det kommer till "griftefridsbrottet" så saknas det följdfrågor. Han förnekar ju halva gärningen medans det finns bevis för att han gjort mer än han säger.
Jag ser inga ytterligare frågor från förhörsledaren om det. Eller är det bara något jag missat?

Sen känner jag också att själva mordet berättar han om ganska detaljerat. Man får en klar bild av hur han gör då och han verkar minnas det kusligt klart. Däremot får jag känslan att de liksom hastar förbi "griftefridsbrottet" på ett helt annat sätt.
Hade det inte varit ett sätt att komma närmare honom och hans gärning om han fått gå in lika detaljerat där som när det gäller mordet? Kanske hade han försagt sig, kanske hade man fått en klarare bild av hans motiv?

Med reservation för att det kanske är något jag missat eller något som kanske har sekretess.
Citera
2015-12-18, 19:50
Medlem
Det borde vara ett mer kännbart straff än. Det han troligtvis kommer få,om. 5 år. Är. Han. Troligtvis ute,dom borde ta bort båda benen ovanför knäna eller. Förminska något annat.....
Citera
2015-12-18, 20:09
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Det borde vara ett mer kännbart straff än det han troligtvis kommer få. Om 5 år är han troligtvis ute, dom borde ta bort båda benen ovanför knäna eller förminska något annat...
Översatte ditt inlägg till Svenska.
Tror inte han kommer få bara 5 år, då har försvarsadvokaten trollat. 12 år känns rimligt, dock verkar det som att det kanske kan bli rättspsykiatrisk vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in