Sorry om jag upprepar mig lite här, så blir det när man svarar flera personer
Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Fast då bör dom väl ha tillgång till gärningsbeskrivingen för att kunna göra dessa bedömningar?
De bör ha känt till att gärningsmannaprofilen polisen utgick ifrån var att mördaren bodde i närområdet samt att det var en potentiell seriemördare som kunde slå till igen. Det kunde du lista ut bara genom att följa rapporteringen om spaningsarbetet där polisen snabbt masstopsade 800 personer som bodde i närområdet, det tyder på att de var måna om att gripa mördaren snarast möjligt och att de visste ungefär var han bodde. Redan med den infon borde någon med koll på gärningsmannaprofiler börjat kunna lägga ihop två och två.
Citat:
Polisen trodde i början att dom hade att göra med en tidigare straffad person. Varför skulle vårdpersonalen ha gjort en annan bedömning?
Vid tiden när tipset kom hade polisen redan topsat eller förhört alla tidigare straffade personer inom närområdet, vid det här laget utgick man inte längre att det var en tidigare ostraffad person. De visste även att han inte fanns med i DNA-registret
Citat:
Tycker du verkligen att vårdpersonalen ska göra en bedömning baserad på rykten? Media var väldigt knapphändig med information. Att personer som mår dåligt uteblir från möten är nog inte särskilt ovanligt eller anmärkningsvärt.
Jag klandrar inte den som tipsade polisen om Kristoffer oavsett om det var baserat på rykten eller ej. Sen har ju de som jobbar inom vuxenpsykiatrin säkert ofta kontakt med polisen själva och det kan ju mycket väl tänkas att någon där hört något direkt från en polis med insyn i spaningsarbetet. Sen har det säkert pratats en hel del om mordet på kafferasterna och uppgifterna har spridit sig.
Citat:
Är impulsivitet, bristande empati och avsaknande av känslor sällsynt? Själv har jag noll koll på hur vanligt/ovanligt det är.
Tack och lov så har de flesta människor förmåga att känna empati. Att bristande empati, impulsivitet, avsaknad av känslor och aggressionsproblem är ökar risken för att begå ett mord är ju inte raketforskning direkt. Personalen måste ha känt till att mördaren sannolikt hade just såna egenskaper.
Citat:
Varför just Kristoffer? Det kanske finns andra killar med liknande problematik? Skulle vårdpersonalen ha tipsat polisen om dessa också?
Det kan mycket väl ha varit så att Kristoffer helt plötsligt uppträdde väldigt annorlunda efter mordet, han kan även ha sagt någonting som väckte misstankar. Han bodde i närområdet precis som mördaren och de bör ha misstänkt att GM sannolikt är en av de som har haft kontakt med psykiatrin.
Sen är det ju högst troligt att ingen av de andra som besökte avdelningen hade lika allvarliga problem som Kristoffer med just bristande empati, impulsivitet och aggression. Han har ju trots allt mördat en annan människa något mycket få personer är kapabla att göra.