2015-12-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
https://brottsplatssverige.se/har-erkant-att-han-mordat-ida-idag-inleds-rattegangen/

Inte proffsigt av "Haparandaadvokaten" Marko Thukanen, att gå ut i media och tycka och tro om påföljd. En smula oprofessionellt för att vara en advokat.
Dessutom uttala sig om hur GM:s försvarsadvokat, Sofia Björksten som håller avsevärt högre klass ska lägga upp sitt försvar.

Varför? Advokaters jobb är ju att tycka. Därför tycker advokater till i tid och tid om fall de inte är inblandade i. Kanske handlar det om att bygga sig ett namn? Uttalandet kommer varken att skada honom eller rättsprocessen.
Citera
2015-12-15, 17:32
Medlem
Darwinists avatar
Det här är vad de på plats fått för intryck av KA:

Citat:
Magnus Hellberg:
Åklagaren Robert Näppi fick fler frågor i pausen – som:
Vad är ditt intryck av den mordmisstänkte Kristoffer Andersson i rättssalen?
– Han är ganska lugn. Väldigt lugn, egentligen.

Citat:
Britta Svensson:
Mitt intryck av Kristoffer Andersson de två korta stunder jag såg honom i sal 1 i morse är också att han var väldigt lugn. Märkligt av någon som är 19 år och har erkänt något så fruktansvärt. Har sett betydligt äldre mördare reagera med tydlig rädsla och skam inför att konfronteras med anhöriga till offer och andra åhörarare. Men här: ett lite underligt lugn.

http://www.expressen.se/nyheter/folj-rattegangen-om-joggingmordet/

Den här killen framstår ju mer och mer som en totalt empatilös psykopat, fyfan vilken obehaglig människa.
Citera
2015-12-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Han kan berätta sanningen om:

- Vad hans motiv var när han tog sig till spåret.
- Hur han tog sig till brottsplatsen från huvudspåret.
- Varför han valde Ida och inte någon av dom han mötte innan.
- Varför han slet av Ida kläderna.
- Varför sperma påträffats i anus.
- Hur länge han befann sig vid kroppen.
- Hur många gånger han förgrep sig på kroppen.
- Varför han stoppade pinnar i hennes mun.

Alla punkter har han mer eller mindre ljugit om, det är min övertygelse.

Som jag ser det så är det där frågeställningar som spelar mindre roll. Vad tillför det egentligen att detaljerat få veta varför det finns sperma i anus? Han har redan erkänt mord och vaginalt samlag. Kan inte se att något som kommer fram förändrar utgången.
Citera
2015-12-15, 17:48
Medlem
Danieloss avatar
Vilken otrolig skillnad jämfört med mordet på Lisa Holm där media kunde rapportera förhållandevis fritt hela dagarna. Nu kommer vi vanliga dödliga inte få veta mycket mer än vad som redan sipprat ut i FUP och liknande. Otroligt frustrerande!
Citera
2015-12-15, 17:58
Medlem
Expressenreportern Britta Svensson underblåser bilden av en tokig nallebjörn som av slumpartad impuls blivit sexualsadist. "Man ser en stackare, och det är gärningsmannen ... Han såg lite barnslig ut, och berättelsen han lämnat är torftig".

Måhända att det inte hör till journalistisk etikett att polemisera över nittonåringar, men jag tycker att han kommer för billigt i både rättssal och media. Tidningar har upprepat Kristoffers impulsberättelse om och om igen. Den har ju de facto motbevisats! Han är en mer eller mindre beräknande sexualsadist som njöt av det han gjorde.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-12-15 kl. 18:09.
Citera
2015-12-15, 18:00
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Som jag ser det så är det där frågeställningar som spelar mindre roll. Vad tillför det egentligen att detaljerat få veta varför det finns sperma i anus? Han har redan erkänt mord och vaginalt samlag. Kan inte se att något som kommer fram förändrar utgången.
Nej dom spelar inte mindre roll. När det gäller sperman så är det respektlöst mot offret och anhöriga att han ljuger om detaljerna bara för att han skäms. Han har erkänt att han dödade Ida och förgrep sig på hennes kropp, då kan han gott tala sanning i övrigt.

Hans motiv och hur han tog sig till brottsplatsen är väldigt viktiga frågor att fastslå då han nu hävdar dråp (oplanerat, på impuls). Kan man, som FUPen visar men som Kristoffer förnekar, fastslå att han valt ut Ida och genat i spåret för att möta henne pekar det åt mord (planerat).
Citera
2015-12-15, 18:05
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christella
Har du bilden eller en fungerande länk?

Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Har bilden, så jag kan ladda upp den på ett annat ställe när jag kommer hem här framåt kvällen.
Vi provar här istället.

http://imgur.com/sowEEPi
Citera
2015-12-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nej dom spelar inte mindre roll. När det gäller sperman så är det respektlöst mot offret och anhöriga att han ljuger om detaljerna bara för att han skäms. Han har erkänt att han dödade Ida och förgrep sig på hennes kropp, då kan han gott tala sanning i övrigt.

Hans motiv och hur han tog sig till brottsplatsen är väldigt viktiga frågor att fastslå då han nu hävdar dråp (oplanerat, på impuls). Kan man, som FUPen visar men som Kristoffer förnekar, fastslå att han valt ut Ida och genat i spåret för att möta henne pekar det åt mord (planerat).

Vad som är respektlöst eller inte tycker jag är känsloargument som inte bör påverka rättens sätt att jobba såvida det inte spelar roll för utfallet.

Däremot förstår jag din poäng om att det måste utredas om det är dråp eller mord. Inte för att jag tycker att straffet bör vara olika i det här fallet, men det är så lagen är skriven.
Citera
2015-12-15, 18:21
Medlem
allegragellers avatar
Idas föräldrar orkade inte med detaljerna..

http://www.expressen.se/nyheter/idas-foraldrar-orkade-inte-hora-om-mordet/

Usch fy fan, stackars människor.

Undrar om KA:s föräldrar är på plats eller om de inte heller orkar..
Citera
2015-12-15, 18:22
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Bild: https://www.facebook.com/kristoffer.andersson.50

Någon som vet om hans vänner sjunkit på FB sen han åkte fast?

Om min son satt fast för samma brott som J Anderssons son så hade jag inte sett så jävla glad ut på min fb-bild.
Citera
2015-12-15, 18:34
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vad som är respektlöst eller inte tycker jag är känsloargument som inte bör påverka rättens sätt att jobba såvida det inte spelar roll för utfallet.
Det är möjligt att vissa detaljer Kristoffer uteslutit eller förnekat inte spelar någon roll för hur han döms i slutändan, men det är naturligtvis viktigt att så mycket som möjligt av det som hände under dessa 20 minuter fastslås. Av dom förhör med Kristoffer som fanns med i FUPen tycker jag att man inte gick tillräckligt hårt åt när det var uppenbart att han ljög.
Citera
2015-12-15, 18:58
Medlem
Sid 185 i fupen, förhör med Idas pappa, så säger han att hon förmodligen hade mobilen på armen när hon sprang. Har det bringats någon klarhet i om så var fallet just denna dag? Isåfall faller ju KA:s argumentet "leta mobil i byxorna rätt" rätt platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in