2015-12-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Viktning används inte då det ingående matematiska urvalet eller underlaget bedöms likvärdiga. Blandar jag 1 liter 50 %-ig sprit med 1 liter 25 %-ig sprit så får jag 2 liter 37.5 %-ig sprit. Ingen viktning.

Dom gånger man arbetar med viktade medelvärden så får man lägga ner en del tid på att göra viktningen relevant och inte godtycklig. I mitt förra exempel så värderar jag vetenskapsmännens uppskattning och medelvärde så pass högt att deras medelvärde inte bör omfatta 33 % av det samlade medelvärdet för alla tre grupperna utan kanske 66 %.

Att vikta medelvärden gör man i många sammanhang. Svenska akademien gör det varje år vid valet av litteraturpristagare.
Ska man vara lite petig och definiera ett viktat medelvärde som (∑(b_i)(x_i))/(∑(b_i)) där b_i är viktningen för observation i så är ju ett aritmetiskt medelvärde ett viktat medelvärde där b_1 = ... = b_n = 1
Citera
2015-12-14, 00:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Ska man vara lite petig och definiera ett viktat medelvärde som (∑(b_i)(x_i))/(∑(b_i)) där b_i är viktningen för observation i så är ju ett aritmetiskt medelvärde ett viktat medelvärde där b_1 = ... = b_n = 1

Nu försökte jag mig på en populärvetenskaplig förklaring för att försöka reda ut begreppen med utgångspunkt från att vi befinner oss i språkforumet.

Citera
2015-12-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nu försökte jag mig på en populärvetenskaplig förklaring för att försöka reda ut begreppen med utgångspunkt från att vi befinner oss i språkforumet.

Jag försökte bara rädda min heder då din förklaring gick stick i stäv med ett tidigare svar från min sida
Citera
2015-12-14, 09:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tycker nog ändå det är en onödig distinktion och att man hellre kunde säga väga för hela slanten.

Med ditt resonemang skulle vi således göra oss av med alla synonymer. Väga och vikta är synonymer och det är inte konstigare än att en viss bransch valt den ena synonymen före den andra. Det är således branschspecifikt att använda vikta.
Citera
2015-12-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Med ditt resonemang skulle vi således göra oss av med alla synonymer. Väga och vikta är synonymer och det är inte konstigare än att en viss bransch valt den ena synonymen före den andra. Det är således branschspecifikt att använda vikta.
Kan du förklara var jag och Moltas666 missar i våra förklaringar?
Citera
2015-12-14, 13:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Kan du förklara var jag och Moltas666 missar i våra förklaringar?

Ni missar det enkla språkliga faktum som jag förklarade på några få rader.
Citera
2015-12-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ni missar det enkla språkliga faktum som jag förklarade på några få rader.
Har du stöd för att du har rätt och vi har fel?
Citera
2015-12-14, 15:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Har du stöd för att du har rätt och vi har fel?

Har jag påstått att någon annan än TS har »fel«?

För övrigt får du försöka förstå skillnaden mellan en allmän språklig förklaringen och en ämnesspecifik förklaring.
Citera
2015-12-14, 15:41
Medlem
Citat:
Har jag påstått att någon annan än TS har »fel«?

För övrigt får du försöka förstå skillnaden mellan en allmän språklig förklaringen och en ämnesspecifik förklaring.
Min och Moltas666 utgångspunkt är att det är skillnad på att väga (kontrollera tyngd) och vikta (ge tyngd), du säger att det är synonymer. Det är inte förenliga påståenden. Jag undrar om du kan förklara mer i detalj.

För mig är "väga ned" (tynga ned?) och "vikta" nära varandra, medan "väga" och "vikta" betyder olika saker.
Citera
2015-12-14, 15:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Min och Moltas666 utgångspunkt är att det är skillnad på att väga (kontrollera tyngd) och vikta (ge tyngd), du säger att det är synonymer. Det är inte förenliga påståenden. Jag undrar om du kan förklara mer i detalj.

För mig är "väga ned" (tynga ned?) och "vikta" nära varandra, medan "väga" och "vikta" betyder olika saker.

Du är inte bekant med det faktum att ett ord kan ha flera [närliggande] betydelser. Vikta och väga är i grunden synonymer. Sedan är det en annan sak att branschspecifikt används vikta i betydelsen »tillmäta värde«.

Om du tittar lite över horisonten så finner du snart termer som exempelvis »vägt medelvärde«. Det vill säga inte ens inom statistiken är man strikt hållen till viktat.
Citera
2015-12-14, 16:00
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej då, det är inte något som ska göras godtyckligt, inte alls. Viktningen eller vägningen av flera medelvärden görs strikt efter hur stora grupper de representerar. Det sker efter en matematisk formel.
Jodå, vikterna kan väljas godtyckligt. Att det finns en samling vikter w_i som gör estimatorerna väntevärdesriktiga är en annan femma. Viktning används till exempel för att korrigera för självselektionsbias. Om vi har ett datamaterial som inte är representativt för populationen på grund av selektionsbias kan viktning användas för att korrigera detta och här används så gott som alltid vikter som ges implicit av datamaterialet. Till exempel används inversen av sannolikheten för behandlingstilldelning som vikter för de enskilda observationerna. Men det finns inga matematiska eller fysiska hinder för att välja andra vikter än de som angivs av nyss nämnda, resultatet blir bara att analysen blir sämre eftersom det introducerar bias. Det handlar alltså om ett designbeslut, även om det "rätta" svaret anges av en formel och/eller modell.
Citera
2015-12-14, 16:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jag tror att vi har skapat en förklaring på TS fråga både sett ur ett rent språkligt perspektiv och ur ett statistiskt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in