Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är engelska någon sorts originalspråk i detta fall eller varför ska vi rätta oss efter engelskan?

Men om vi skiter i engelskan så gav du mig en liten aha-känsla nu. "Ge vikt till", ja den förklaringen och distinktionen mot att väga som att ta reda på vikt känns rimlig och bra. Ett medelvärde där delarna viktbelastas olika beroende på hur stor grupp de gäller.
Jag tror att det kan vara här missförståndet kommer in. Du kan vikta ett medelvärde precis hur du vill, du är inte bunden till undergruppers relativa storlek eller avstånd i tid/rum (vilket är de tre vanligaste viktningarna). Det finns alltså inget inneboende rätt eller fel, på det sätt som en våg kan visa rätt eller fel vikt när du ställer dig på den.

Citat:
Problemet är väl bara att vi inte använder vikta i den betydelsen i andra sammanhang trots att det finns betydelsemässiga analogier. Man viktar inte en traktors drivhjul för att ge den bättre grepp, å andra sidan väger man den inte heller i det läget...

Jag är hyfsat nära att acceptera ordet vikta men jag väntar gärna lite till.
Jag ser "vikta" som närmare besläktat med "justera" än "väga". Kanske hjälper det?
Citera
2015-12-13, 22:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Nej då, det är inte något som ska göras godtyckligt, inte alls. Viktningen eller vägningen av flera medelvärden görs strikt efter hur stora grupper de representerar. Det sker efter en matematisk formel.

Nej, det är inte helt korrekt. Ett oviktat medelvärde är rent matematiskt, precis som du säger. Däremot kan man vikta olika delar av materialet som senare ger ett medelvärde. Viktningen tar hänsyn till parametrar som inte är strikt matematiska.

Tänk dig att TRE olika grupper av människor skall gissa på avståndet mellan jorden och månen. En grupp består av tio 8-åringar. En grupp består av tio personer med Downs syndrom. En grupp består av tio vetenskapsmän.

Rent matematiskt så kommer dom två första gruppernas gissningar innebära att medelvärdet kommer att kraftigt avvika från det rätta värdet. Om vi däremot viktar dom tre gruppernas gissningar beroende på den sista gruppens betydligt större kompetens så kommer det nu framräknade medelvärdet att bli mer korrekt.
Citera
2015-12-13, 23:04
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
Är engelska någon sorts originalspråk i detta fall eller varför ska vi rätta oss efter engelskan?
Samma sak på tyska: gewichten inte wiegen. Och franska: pondérer inte peser.
Citera
2015-12-13, 23:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag tror att det kan vara här missförståndet kommer in. Du kan vikta ett medelvärde precis hur du vill, du är inte bunden till undergruppers relativa storlek eller avstånd i tid/rum (vilket är de tre vanligaste viktningarna). Det finns alltså inget inneboende rätt eller fel, på det sätt som en våg kan visa rätt eller fel vikt när du ställer dig på den.
Man hamnar väl normalt inte i fängelse för godtycklig viktning/vägning av tal men jag skulle säga att det oftast finns kvantitativt givet vilken vikt de olika talen ska få och i de fallen kan man ju inte vikta/väga hur man vill.

Fast godtycklighet eller ej påverkar ju inte ordvalet här och jag har nog slutat vägra viktning, jag som precis hade börjat...

Citat:
Jag ser "vikta" som närmare besläktat med "justera" än "väga". Kanske hjälper det?
Jag tycker det hjälper.
Citera
2015-12-13, 23:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det är inte helt korrekt. Ett oviktat medelvärde är rent matematiskt, precis som du säger. Däremot kan man vikta olika delar av materialet som senare ger ett medelvärde. Viktningen tar hänsyn till parametrar som inte är strikt matematiska.

Tänk dig att TRE olika grupper av människor skall gissa på avståndet mellan jorden och månen. En grupp består av tio 8-åringar. En grupp består av tio personer med Downs syndrom. En grupp består av tio vetenskapsmän.

Rent matematiskt så kommer dom två första gruppernas gissningar innebära att medelvärdet kommer att kraftigt avvika från det rätta värdet. Om vi däremot viktar dom tre gruppernas gissningar beroende på den sista gruppens betydligt större kompetens så kommer det nu framräknade medelvärdet att bli mer korrekt.
Låt oss säga såhär då. Viktningen kan göras godtyckligt om det inte finns något objektivt kvantitativt mått att vikta efter men det finns massvis med tillfällen då viktningen inte kan göras godtyckligt. Har jag mätt upp 100 g som har halten x % guck och 200 g som har y % guck så finns det bara ett rätt sätt att räkna ut genomsnittliga halten guck i den sammanlagda massan.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPeng
Bra ledtrådar, bollen är hemma, viktning regerar.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-12-13 kl. 23:11.
Citera
2015-12-13, 23:10
Medlem
Citat:
Man hamnar väl normalt inte i fängelse för godtycklig viktning/vägning av tal men jag skulle säga att det oftast finns kvantitativt givet vilken vikt de olika talen ska få och i de fallen kan man ju inte vikta/väga hur man vill.
Det är för att du använder givna formler, inte för att formlerna följer givna regler.
Citera
2015-12-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPeng
Gewogen på nederländska iofs, men det talar vi tyst om, haha
Citera
2015-12-13, 23:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det är för att du använder givna formler, inte för att formlerna följer givna regler.
De följer ju givna regler för att få rätt resultat i de fall de är tillämpliga, se inlägg # 17. Men jag säger inte att man inte kan vikta hur man vill där det är tillämpligt.
Citera
2015-12-13, 23:33
Medlem
Citat:
Låt oss säga såhär då. Viktningen kan göras godtyckligt om det inte finns något objektivt kvantitativt mått att vikta efter men det finns massvis med tillfällen då viktningen inte kan göras godtyckligt. Har jag mätt upp 100 g som har halten x % guck och 200 g som har y % guck så finns det bara ett rätt sätt att räkna ut genomsnittliga halten guck i den sammanlagda massan.

Bra ledtrådar, bollen är hemma, viktning regerar.
Det är korrekt, men det är helt godtyckligt att vilja räkna ut just den genomsnittliga halten guck på ett sätt där man ger gucket från första mätningen lika mycket betydelse som gucket från andra mätningen.
Citera
2015-12-13, 23:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det är korrekt, men det är helt godtyckligt att vilja räkna ut just den genomsnittliga halten guck på ett sätt där man ger gucket från första mätningen lika mycket betydelse som gucket från andra mätningen.
Det är väl ändå inte godtyckligt om jag ska få rätt andel guck sett till den totala massan 100+200 g varav x resp. y % är guck. Då finns bara ett sätt att räkna, jag kan inte tillmäta gucket i ena delmängden vikt än det har, då blir det inte rätt i slutänden. Fast det påverkar ju inte det språkliga så det kan vi väl ta i matte- och fysikavdelningen snarare.
Citera
2015-12-14, 00:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Viktning används inte då det ingående matematiska urvalet eller underlaget bedöms likvärdigt. Blandar jag 1 liter 50 %-ig sprit med 1 liter 25 %-ig sprit så får jag 2 liter 37.5 %-ig sprit. Ingen viktning.

Dom gånger man arbetar med viktade medelvärden så får man lägga ner en del tid på att göra viktningen relevant och inte godtycklig. I mitt förra exempel så värderar jag vetenskapsmännens uppskattning och medelvärde så pass högt att deras medelvärde inte bör omfatta 33 % av det samlade medelvärdet för alla tre grupperna utan kanske 66 %.

Att vikta medelvärden gör man i många sammanhang. Svenska akademien gör det varje år vid valet av litteraturpristagare.
Senast redigerad av Moltas666 2015-12-14 kl. 00:22.
Citera
2015-12-14, 00:13
Medlem
Citat:
Det är väl ändå inte godtyckligt om jag ska få rätt andel guck sett till den totala massan 100+200 g varav x resp. y % är guck. Då finns bara ett sätt att räkna, jag kan inte tillmäta gucket i ena delmängden vikt än det har, då blir det inte rätt i slutänden. Fast det påverkar ju inte det språkliga så det kan vi väl ta i matte- och fysikavdelningen snarare.
Du missförstår. Det är korrekt att det finns strikta regler för att räkna ut det du frågar efter. Vad jag säger är att valet att räkna ut just det är godtyckligt - det är du som ställer upp reglerna när du ställer frågan. Formeln du använder följer alltså inga givna regler, utan du använder en formel som passar de begränsningar du angivit.

Det finns alltså inga viktningar som är mer korrekta eller mer godtyckliga än andra, däremot finns det en del som är mer intressanta och mer användbara än andra eftersom att de svarar på frågor som ställs oftare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in