Citat:
Ursprungligen postat av
leading
Vad jag inte förstår, är varför bankerna tillåts ha en så stor makt, påverkan?
Politikerna bör väl även de ha ett privatintresse i detta, i och med att de själva säkerligen har lån på banken till sina lyxkåkar, som de lånat på sina vidlyftiga löner.
Men tror du verkligen pomperipossan, eller är det bara för att det är lätt att vara negativ, verkligen allvarlig när du säger att det kommer bli så dåligt för alla?
Många miljonlägenhetsköpare har kanske inte ens lån överhuvudtaget. Och de små lån de har, betalar de enkelt tillbaka.
Det är ju värre med dem som kostat på sig en bostad i mellan eller lågstatusområdena, som har lyckats kämpa ihop de 15%, och lånat upp sig till en miljonbostad.
Så nej, bostadsmarknaden kommer att vara kvar som snedvriden.
Jag tror precis som du att just politiker vaknar till liv när det även kan drabba dom, inte för att dom inte råd utan just att deras förmögenhet har vuxit sig så stark att man befarar att det sjunker ifall nu bubblan spricker!
Sen att man vill gå mjukt fram genom att skjuta problemet på dom stackars 90-talisterna (14%) är ju en typiskt mänsklig faktor, vilket kommer innebära exempelvis åtgärder som vi nu ser som amorteringskrav osv.
Men det jag menar på är att när dessa av olika anledningar väljer att sälja kommer köpare i sin tur välja att avvakta och det i sin tur gör dessa säljare desperata och det i sin tur leder till en "kylande" effekt i marknaden.
Ska bli oerhört spännande att se hur myndigheter och politiker lyckas pricka in det läget, leka med elden kan man tycka, men något måste ju göras snabbt!
Ingen ko på isen som kurtan och svennen skulle ha sagt😱