2015-12-13, 19:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Bra, synd bara att det inte är din förmåga att klara en nedgång som diskuteras här.

Vem skulle inte klara en nedgång som köper idag menar du?
2015-12-13, 19:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Plus att han inte fattat att hans aktier oxå kommer att rasa vid krasch .
Beror väl helt på vilken typ av aktier man köper.

Kvalitetsbolag återhämtar sig alltid och delar ut även i sämre tider.
2015-12-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Kom inte och säg att du vet bättre än dom som svarat!

Varsågod!

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article21863418.ab
Det krävs siffror som visar hur mycket dom har kvar när alla utgifter är betalda, jag tror att många säger att dom inte klarar en höjning eftersom dom inte vill ha en höjning.
2015-12-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Vad jag inte förstår, är varför bankerna tillåts ha en så stor makt, påverkan?
Politikerna bör väl även de ha ett privatintresse i detta, i och med att de själva säkerligen har lån på banken till sina lyxkåkar, som de lånat på sina vidlyftiga löner.

Men tror du verkligen pomperipossan, eller är det bara för att det är lätt att vara negativ, verkligen allvarlig när du säger att det kommer bli så dåligt för alla?
Många miljonlägenhetsköpare har kanske inte ens lån överhuvudtaget. Och de små lån de har, betalar de enkelt tillbaka.

Det är ju värre med dem som kostat på sig en bostad i mellan eller lågstatusområdena, som har lyckats kämpa ihop de 15%, och lånat upp sig till en miljonbostad.

Så nej, bostadsmarknaden kommer att vara kvar som snedvriden.

Jag tror precis som du att just politiker vaknar till liv när det även kan drabba dom, inte för att dom inte råd utan just att deras förmögenhet har vuxit sig så stark att man befarar att det sjunker ifall nu bubblan spricker!

Sen att man vill gå mjukt fram genom att skjuta problemet på dom stackars 90-talisterna (14%) är ju en typiskt mänsklig faktor, vilket kommer innebära exempelvis åtgärder som vi nu ser som amorteringskrav osv.

Men det jag menar på är att när dessa av olika anledningar väljer att sälja kommer köpare i sin tur välja att avvakta och det i sin tur gör dessa säljare desperata och det i sin tur leder till en "kylande" effekt i marknaden.

Ska bli oerhört spännande att se hur myndigheter och politiker lyckas pricka in det läget, leka med elden kan man tycka, men något måste ju göras snabbt!

Ingen ko på isen som kurtan och svennen skulle ha sagt😱
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-13 kl. 19:31.
2015-12-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det krävs siffror som visar hur mycket dom har kvar när alla utgifter är betalda, jag tror att många säger att dom inte klarar en höjning eftersom dom inte vill ha en höjning.

Tydligen en summa under 1000kr😱

Ja, man kan tycka mycket om det!
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-13 kl. 19:47.
2015-12-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är en liten del av marknaden som gör så, men smakar det så kostar det. Då blir räntan mycket högre, så ett sådant lån lär man se till att göra sig av med så snabbt det bara går.

Du har en skev bild av verkligheten återigen.

Den delen du pratar om är tillräckligt stor för att skaka om marknaden, tyvärr!

Vilken del av marknaden ehn menar verklighet befinner du dig i egentligen😰
2015-12-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Den delen du pratar om är tillräckligt stor för att skaka om marknaden, tyvärr!

Vilken del av marknaden ehn menar verklighet befinner du dig i egentligen😰
Jag tror att Kurt-Sune är så låst i sitt försök att intala sig själv att det enda som räknas är räntekostnader mot disponibel inkomst, att han helt glömt bort att det kan bli allvarliga konsekvenser även om inte en enda person flyttar på grund av högre kostnader. Att folk INTE flyttar är för övrigt även det problematiskt (om de vill flytta)...
2015-12-13, 20:13
Medlem
Citat:
Vem skulle inte klara en nedgång som köper idag menar du?

Dom som redan köpt då?
2015-12-13, 20:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag tror att Kurt-Sune är så låst i sitt försök att intala sig själv att det enda som räknas är räntekostnader mot disponibel inkomst, att han helt glömt bort att det kan bli allvarliga konsekvenser även om inte en enda person flyttar på grund av högre kostnader. Att folk INTE flyttar är för övrigt även det problematiskt (om de vill flytta)...

Att folk inte flyttar håller i sig priserna uppe, så vart vill du komma?
2015-12-13, 20:43
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Du har helt fel utgångspunkt. Enligt ditt sjuka resonemang ställer banken inga krav överhuvudtaget och lånar ut hejvillt. Är det så det fungerar i verkligheten?

Nej knappast. Kolla in SBAB och se vad de vill låna ut. Det är inte vidlyftigt utlånande för fem öre.

Jag gick precis in och kollade av ren nyfikenhet efter ditt inlägg ovan, vi får låna till en vill på lite över 10 msek och det känns lite väl högt skulle jag säga,

Vi köpte ett hus för 7 msek i somras och då kan vi tycka att vi tagit i lite väl mycket. En anledning till att vi köpte det var att det finns en uthyrningsdel som vi får in 9000/mån på. Med dagens ränta bor vi i stort sett gratis men när den går upp så kommer vi givetvis behöva betala en hel del rätt snabbt.
2015-12-13, 21:04
Medlem
kan vi dra den slutsatsen att myndigheter ser med en allvarlig oro över den utveckling bostadsmarknaden har visat och därmed kommer att ta till åtgärder för att dämpa dessa, och dessa i sig inte är riskfria?
2015-12-13, 21:05
Medlem
Citat:
Att folk inte flyttar håller i sig priserna uppe, så vart vill du komma?
Nu talade jag om att man bor kvar trots att man vill flytta. Vid en räntehöjning (eller prisfall, eller båda samtidigt) kan det finnas folk som vill flytta, men bor kvar av olika anledningar (man vill inte göra förlust, man kan tvingas till högre belåningsgrad trots att man byter ned sig etc). En ofrivillig rigiditet på bostadsmarknaden, skulle man kunna säga. Det är problematiskt, eftersom att det t ex innebär minskad arbetskraftsrörlighet. Nederländerna är ett bra exempel på hur fallande huspriser ledde till stora problem som inte berodde på att folk inte klarade bokostnaderna.

Tillägg: det håller inte nödvändigtvis priserna uppe, utan kan skapa en köparens marknad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in