2015-12-12, 21:43
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har helt fel utgångspunkt. Enligt ditt sjuka resonemang ställer banken inga krav överhuvudtaget och lånar ut hejvillt. Är det så det fungerar i verkligheten?

Nej knappast. Kolla in SBAB och se vad de vill låna ut. Det är inte vidlyftigt utlånande för fem öre.

Att låna ut 6.3 miljoner för ett par med ynka 40 000 kr brutto vardera är defenitivt vidlyftig utlåning. Det är lika mycket som 30 nya mellanklass bilar.
Du har hela regeringen, finansinspektionen, riksbanken, EU, oecd, IMF som säger emot dina naiva dumskalle åsikter.

Snart kommer den förnuftige och hårde alfahannen Thedeén införa bolånetak påå 400-600% disponel inkomst för dina kompisar som belånar sig till efter graven. Nu är det slut på lågtesosteronerade sillmjölke curlingen förordnad av kurt-sune.

Nytagen plåt på kurt-sune: https://i.warosu.org/data/sci/img/0073/09/1433525282215.jpg

Har råd att ligga hemma 24/7 på flashback, beställa hemkörd billig knakkervurst och späckmat från Lidl, porträtt på en Ruinfeldt som liten på väggen, datorskärm från 90-talet och spartanskt levende för att dra in lite mer kosing på kontot.

Fotograf: Gromph
Senast redigerad av slemhog 2015-12-12 kl. 21:57.
2015-12-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Men hur kan du vara så enögd människa.

25 procent av hushållen klarar inte ens av ett ökat boendekostnad motsvarande 3000kr. Acceptera det nu!

Det är inte så konstigt när väldigt många unga tar ett blancolån för insatts eller lånar av sina föräldrar för att ens få en möjlighet till eget boende idag, ja så sjukt är det.

Betyder inte det något för dig att KI,Riksbanken,OECD,Borg ja i stort sätt alla experter är överens om läget och gått ut och varnat för bubblan?

Kan skicka en massa källa på skiten om du nu vill ha det!

Inse fakta!

Lånar av sina föräldrar? Inse fakta, föräldrarna petar in 500 000 var i lägenhetsjäveln.
De jävla rika 40 - 60-talisterna gör vad som helst, de har makt positionerna, de har råd.

Klokt att någon nämde flockbeteende i stockholm, för visst är det så.
Dock, är det så kul att missa tåget, och inte skaffa en bostad alls, och få se när alla andra får sitt boende ökat i värde?
Boendet ökar i värde mer än någon annan fond eller bankonto. Boendet är ett bättre "bank-konto" än bankonton och fonder. Det är snarare en förlust att inte sätta in pengar i en lya, som inte spränger ens egen ekonomi. Som någon sa, visst är det många arbetslösa, men de som har arbete, de har råd! De folk som behövs, blir belönade av sitt arbete!

Priserna i storstäder ökar. Sedan när de nått gränsen för vad folk ens orkar föreställa sig, så går kraven ner till omkringliggande förorter.. osv. osv.. Så länge det ligger under 2 mille, verkar varenda människa ha råd = alla bostadsrätter går till 2 mille i en radie av 6 mil utanför stockholm.
Och kommer folk krypandes på knäna för det? Nja. Sverige har som sagt generösa A-kasa regler osv.

Det är inte mycket som talar för att bostadspriserna går ner. Bubbla? Visst. Men kommer verkligen alla paniksälja? Svenskar har större förmögenheter och sparande än vad många nog verkat fatta.

Kris vore bra, vi behöver minskade bopriser. Men det kommer nog inte ske. Det har skett en prisstabilisering. Inte en overklig prishöjning. Men om det sker en bostadsbubbla. Vilka tror ni får betala?

Skattebetalarna såklart. Arbetslösa, sjuka och de som ramlat mellan två stolar i ett byråkratiskt system.

mäklaren skrattar ändå ner till banken.
2015-12-13, 11:46
Medlem
Citat:
Problemet med highbanker och dig är att ni aldrig visar er kalkyl eller ens bemöda er att ta reda på hur mycket banken faktiskt lånar ut.
Jag har köpt massor av bostäder i mitt liv och ALDRIG att jag fått frågan av banken hur mycket jag kommer få i A-kassa, har du?
2015-12-13, 11:52
Medlem
Citat:
Folk i allmänhet inklusive undertecknad har fått betydligt lägre levnadskostnader pga kraftigt sänkt ränta.
Trist när den kraftigt höjs tillbaka för er då.
2015-12-13, 12:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Trist när den kraftigt höjs tillbaka för er då.
Då har vi buffert för det...:

Mina aktier går bra vettu.
2015-12-13, 12:59
Medlem
Citat:
Då har vi buffert för det...:

Mina aktier går bra vettu.

Bra, synd bara att det inte är din förmåga att klara en nedgång som diskuteras här.
2015-12-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Bra, synd bara att det inte är din förmåga att klara en nedgång som diskuteras här.
Plus att han inte fattat att hans aktier oxå kommer att rasa vid krasch .
2015-12-13, 15:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Plus att han inte fattat att hans aktier oxå kommer att rasa vid krasch .

Det är väl just det som är definitionen på krasch.
2015-12-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Lånar av sina föräldrar? Inse fakta, föräldrarna petar in 500 000 var i lägenhetsjäveln.
De jävla rika 40 - 60-talisterna gör vad som helst, de har makt positionerna, de har råd.

Klokt att någon nämde flockbeteende i stockholm, för visst är det så.
Dock, är det så kul att missa tåget, och inte skaffa en bostad alls, och få se när alla andra får sitt boende ökat i värde?
Boendet ökar i värde mer än någon annan fond eller bankonto. Boendet är ett bättre "bank-konto" än bankonton och fonder. Det är snarare en förlust att inte sätta in pengar i en lya, som inte spränger ens egen ekonomi. Som någon sa, visst är det många arbetslösa, men de som har arbete, de har råd! De folk som behövs, blir belönade av sitt arbete!

Priserna i storstäder ökar. Sedan när de nått gränsen för vad folk ens orkar föreställa sig, så går kraven ner till omkringliggande förorter.. osv. osv.. Så länge det ligger under 2 mille, verkar varenda människa ha råd = alla bostadsrätter går till 2 mille i en radie av 6 mil utanför stockholm.
Och kommer folk krypandes på knäna för det? Nja. Sverige har som sagt generösa A-kasa regler osv.

Det är inte mycket som talar för att bostadspriserna går ner. Bubbla? Visst. Men kommer verkligen alla paniksälja? Svenskar har större förmögenheter och sparande än vad många nog verkat fatta.

Kris vore bra, vi behöver minskade bopriser. Men det kommer nog inte ske. Det har skett en prisstabilisering. Inte en overklig prishöjning. Men om det sker en bostadsbubbla. Vilka tror ni får betala?

Skattebetalarna såklart. Arbetslösa, sjuka och de som ramlat mellan två stolar i ett byråkratiskt system.

mäklaren skrattar ändå ner till banken.

Tack för ett bra och seriöst inlägg, politiker?

Det är just det som är problemet att 40-60 talisterna som sitter med en förmögenhet och 90 talister som sitter med enorma skulder!
Bubbla har vi redan, och när den spricker lär vi märka, just nu verkar allt tala för att man gör allt för att nypa till dessa 14% som jag har varit inne på tidigare! En bra början? Kanske det, den som lever får se..

Att säga att det har skett en prisstabilisering förklarar ju hur enögda vissa som sitter med en uppblåst bubbla resonerar. Den förmögenhet lär vända dessvärre vid en krasch och dra med sig allt annat i form av arbetslöshet m.m när verkligheten har kommit ifatt. Jag kan verka väldigt negativ i min syn på framtiden men mer förberedd i väntan på det som kommer hända!

Jag är grön i detta område men tycker inte det är särskilt svårt att förstå problematiken i det hela!
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-13 kl. 16:45.
2015-12-13, 16:53
Medlem
ja

🎉
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-13 kl. 17:53. Anledning: larv
2015-12-13, 17:32
Bannlyst
Citat:
Kolla in SBAB och se vad de vill låna ut. Det är inte vidlyftigt utlånande för fem öre.

Jo det är det som det är eftersom SBAB likt alla andra banker knappt har något eget kapital. Svenskarna missköter sitt land konstant så detta är inte landet man bör bo i. Vi är nära samhällskollaps till följd av massinvandringen. Vilka familjer köper bostad i det läget? Det vill verkligen till att priserna inte 1, stagnerar och 2, faller då bankerna 3, börjar dra på sig kreditförluster och snabbt bli konkursmässiga. Då torde räntorna stiga och de här lånen till de här säkerheterna är inte mycket till marginaler inte. Det har varit djäkligt illa länge nu utan att det utvecklats till det bättre. Tvärtom.
2015-12-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Tack för ett bra och seriöst inlägg, politiker?

Det är just det som är problemet att 40-60 talisterna som sitter med en förmögenhet och 90 talister som sitter med enorma skulder!
Bubbla har vi redan, och när den spricker lär vi märka, just nu verkar allt tala för att man gör allt för att nypa till dessa 14% som jag har varit inne på tidigare! En bra början? Kanske det, den som lever får se..

Att säga att det har skett en prisstabilisering förklarar ju hur enögda vissa som sitter med en uppblåst bubbla resonerar. Den förmögenhet lär vända dessvärre vid en krasch och dra med sig allt annat i form av arbetslöshet m.m när verkligheten har kommit ifatt. Jag kan verka väldigt negativ i min syn på framtiden men mer förberedd i väntan på det som kommer hända!

Jag är grön i detta område men tycker inte det är särskilt svårt att förstå problematiken i det hela!

Vad jag inte förstår, är varför bankerna tillåts ha en så stor makt, påverkan?
Politikerna bör väl även de ha ett privatintresse i detta, i och med att de själva säkerligen har lån på banken till sina lyxkåkar, som de lånat på sina vidlyftiga löner.

Men tror du verkligen pomperipossan, eller är det bara för att det är lätt att vara negativ, verkligen allvarlig när du säger att det kommer bli så dåligt för alla?
Många miljonlägenhetsköpare har kanske inte ens lån överhuvudtaget. Och de små lån de har, betalar de enkelt tillbaka.

Det är ju värre med dem som kostat på sig en bostad i mellan eller lågstatusområdena, som har lyckats kämpa ihop de 15%, och lånat upp sig till en miljonbostad.

Så nej, bostadsmarknaden kommer att vara kvar som snedvriden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in