2015-12-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Kom gärna emd en källa på att 25% inte klara en ökning av boendekostanden med 3000 kr.
Det är skillnad på vad folk svarat på i enkäter och verkligheten.
Visst är det skillnad på enkäter och verkligheten, men det är även skillnad på att klara någonting och på att vilja klara det.

Jag hade klarat av att bo i ett dubbelt så dyrt boende utan att behöva ändra min livsstil (däremot hade sparandet lidit), men det betyder inte att jag hade bott kvar om det hade blivit dubbelt så dyrt. Det är inte "vad jag klarar av" som avgör hur jag agerar, och på samma sätt kommer effekterna på bostadsmarknaden vid en räntehöjning bero på hur folk agerar - och det är inte nödvändigtvis så att alla som teoretiskt sett klarar den nya räntenivån anser att deras boende är värt det.
2015-12-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Kom gärna emd en källa på att 25% inte klara en ökning av boendekostanden med 3000 kr.
Det är skillnad på vad folk svarat på i enkäter och verkligheten.

Kom inte och säg att du vet bättre än dom som svarat!

Varsågod!

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article21863418.ab
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-12 kl. 16:59.
2015-12-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Visst är det skillnad på enkäter och verkligheten, men det är även skillnad på att klara någonting och på att vilja klara det.

Jag hade klarat av att bo i ett dubbelt så dyrt boende utan att behöva ändra min livsstil (däremot hade sparandet lidit), men det betyder inte att jag hade bott kvar om det hade blivit dubbelt så dyrt. Det är inte "vad jag klarar av" som avgör hur jag agerar, och på samma sätt kommer effekterna på bostadsmarknaden vid en räntehöjning bero på hur folk agerar - och det är inte nödvändigtvis så att alla som teoretiskt sett klarar den nya räntenivån anser att deras boende är värt det.

Och precis där som du säger, är precis vad general konsensus är för den stora massa. Sanningen är de flesta som har bostad bor väldigt billigt idag, och många sparar relativt mycket. Så alla väntar på den räntehöjning eller amorteringskrav, som skall göra så huspriserna skall komma ner så de kan köpa/uppgradera.

Fast man förbiser att sveriges befolkning ökar kraftigt, bostadsbrister blir värre för dag. Det kanske är så, utan vara alltför pessimistiskt, när räntor ökar igen, boendekostnaden stiger för alla, ändå minskar inte priserna, man drar ner andra utgifter först. Till slut handlar om alla skall bo någonstans. Barnfamiljer föredrar villa områdena, köpstarka innerstan. Att leva ständigt pessimistiskt är också jobbigt.

Mitt lilla teori.
2015-12-12, 17:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har ofta snackat om de där orterna som är beroende av ETT företag, är kanske så upp i Norrland men knappast söder om Stockholm, men är inte en miljon mycket uppe i norr, jobbar med svenskar som kommer långt norrut och de har bara betalat några hundra tusen för sin hus men jobbar i Norge och får ut minst en halv mille netto.

Är det långt uppe i norr du snackar om eller vilka platser betalar man mer än en miljon för ett boende med bara ett företag på orten?

Jag känner till flera sådana orter och de jag tänker på ligger inte i norrland.
2015-12-12, 17:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Kom inte och säg att du vet bättre än dom som svarat!

Varsågod!

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article21863418.ab

Det har ingen sagt heller men vi säger att det finns många anledningar att inte svara ärligt i enkäter. T.ex. har folk alltid i alla tider sagt att de inte klarar av höjningar av bensinpriset men det har alltid gått utmärkt.

Se i stället svaren som en signal folket vill sända till de som bestämmer, vi vill inte att priset höjs typ. Det betyder inte att man inte klarar av det.
2015-12-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har ingen sagt heller men vi säger att det finns många anledningar att inte svara ärligt i enkäter. T.ex. har folk alltid i alla tider sagt att de inte klarar av höjningar av bensinpriset men det har alltid gått utmärkt.

Se i stället svaren som en signal folket vill sända till de som bestämmer, vi vill inte att priset höjs typ. Det betyder inte att man inte klarar av det.

Kom precis hem från strandkanten, det finns väldigt fina kåkar!

🎉
2015-12-12, 18:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kom precis hem från strandkanten, det finns väldigt fina kåkar!

🎉

Jag såg ett hus idag som var gult.

2015-12-12, 18:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det stora problemet är ju att folk även inte har råd med insatsen och därför lånar även den. Jag förstår faktiskt barnfamiljer och unga som verkligen har blivit tvungna att torska med tanke på den allvarliga bostadsläget som finns. Det förstår ni väl att det inte håller i längden? Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är väldigt svårt att föra en diskution när ni är så principfasta!
Jag skulle inte tro att det är särskilt många som lånar till kontantinsatsen, det förekommer säkert men knappast i den utsträckningen du gör sken av. Det finns alltid bostäder men kanske inte riktigt där man vill bo.
2015-12-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag skulle inte tro att det är särskilt många som lånar till kontantinsatsen, det förekommer säkert men knappast i den utsträckningen du gör sken av. Det finns alltid bostäder men kanske inte riktigt där man vill bo.

Det är troligtvis där det brister, man går in på hemnet och ser boendekostnaden, oj vad billigt tänker man och tänker kanske att man har råd med dyrare och tar inte hänsyn alls till budgivning, sen sitter man helt enkelt utan någon marginal, i skiten helt enkelt därav denna punkt som jag tror kommer vara den första att spricka och dra med sig resten av marknaden nu när räntorna börjat vända.

Sen får man inte glömma bort att elen är väldigt billig just nu och kan vara en bidragande orsak så småningom!

Puss och kram
2015-12-12, 21:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Bankerna har lånat ut mycket vidlyftigt i 15 års tid, tror du alla som lånat får bättre marginaler bara för att bankerna nu ( dock försent enligt mig ) börjar ställa högre krav på nya låntagare?

Folk i allmänhet inklusive undertecknad har fått betydligt lägre levnadskostnader pga kraftigt sänkt ränta.

Det är pengar man kan amortera för om man vill, eller buffertspara, eller köpa aktier för etc...

Höga krav på nya låntagare påverkar bara marknaden högst marginellt, eftersom det bara är en liten del av den totala marknaden.
2015-12-12, 21:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är troligtvis där det brister, man går in på hemnet och ser boendekostnaden, oj vad billigt tänker man och tänker kanske att man har råd med dyrare och tar inte hänsyn alls till budgivning, sen sitter man helt enkelt utan någon marginal, i skiten helt enkelt därav denna punkt som jag tror kommer vara den första att spricka och dra med sig resten av marknaden nu när räntorna börjat vända.

Sen får man inte glömma bort att elen är väldigt billig just nu och kan vara en bidragande orsak så småningom!

Puss och kram

Du har helt fel utgångspunkt. Enligt ditt sjuka resonemang ställer banken inga krav överhuvudtaget och lånar ut hejvillt. Är det så det fungerar i verkligheten?

Nej knappast. Kolla in SBAB och se vad de vill låna ut. Det är inte vidlyftigt utlånande för fem öre.
2015-12-12, 21:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det stora problemet är ju att folk även inte har råd med insatsen och därför lånar även den. Jag förstår faktiskt barnfamiljer och unga som verkligen har blivit tvungna att torska med tanke på den allvarliga bostadsläget som finns. Det förstår ni väl att det inte håller i längden? Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är väldigt svårt att föra en diskution när ni är så principfasta!

Det är en liten del av marknaden som gör så, men smakar det så kostar det. Då blir räntan mycket högre, så ett sådant lån lär man se till att göra sig av med så snabbt det bara går.

Du har en skev bild av verkligheten återigen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in