Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Syrien vet naturligtvis detta bättre än du, du gissar bara och har flera gånger visat att du har fördomar mot Syrien. För Syrien var detta angrepp från USA-koalitionen ett i raden av många, som pågått sedan över ett år.
De vet att när USA påstår att de bombar IS, så drabbar det viktiga samhällsfunktioner och civila på regeringskontrollerat område.
Mer om USA:s attack den 6e december:
https://www.rt.com/news/325179-coalition-jets-syrian-army-attack/
Varför ska jag utgå ifrån att regimen talar sanning? Inte ens Ryssland har valt att bekräfta regimens anklagelser, så varför ska jag tro på det? Du har tidigare skrivit att man, från ryskt håll, är osäker på vem det var från koalitionen som låg bakom det, men om du nu är så pricksäker på att Syrien talar sanning, varför väljer Ryssland inte att komma ut i Syriens försvar genom att bekräfta det? Eller finns det skäl att tvivla det Syrien påstår?
Istället för att förlita mig på deras ord hade det stärkt deras fall om de hade konkreta bevis - vilket de uppenbarligen inte har. Det är lockade att tro på vad vissa oppositionella grupper skriver, men det är inte något som de själva vet med full säkerhet. Jag menar, om en attack sker mot syriska regimen, den första spontana tanken som uppkommer är inte att Ryssland utförde det för det vore ologiskt, därför blir den rimliga slutsatsen att koalitionen låg bakom det - en naturlig bedömning, men långt ifrån säker.
Jag har inget förtroende för den syriska regimen, och det finns goda skäl för det, uppenbarligen. Däremot har jag varit uppriktig och rättvis genom att mena på att attacken kan ha varit utförd av USA eller Ryssland - i vilket fall som helst måste det ha skett av misstag. Varken USA eller Ryssland tjänar på att attackera syriska mål. Om man påstår att USA avsiktligen attackerade syriska mål måste man lida av brist på rationellt tänkande - vilket du ger uttryck för.
Återigen, du har inte den moraliska rätten på din sida att åberopa humanitet som ett argument mot USA med tanke på regimen du anser är legitim. Assad har bombat och förstört halva Syrien, det har inte inneburit en lokala konsekvenser, utan även globala. Om det är någon som har förorsakat skada på allvarlig nivå är det regimen.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Om USA-koalitionen velat bekämpa terroristerna i Syrien, så hade de gjort det för länge sedan. Ryssland har på 2 månader visat att det går, de har uträttat mycket, USA har haft mer än ett år på sig, men åstadkom istället att terroristerna expanderade.
Detta är fakta och slutsatsen är given.
Är det fakta för att Assad säger det? Du upprepar exakt samma dynga som han gör. Återkom med egna kommenterar istället, eller så styrker du dina påståenden med källor - opartiska källor.