Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Felaktigt såväl som lögnaktigt, drivet av din personliga agenda mot ditt land och mot USA. ISIS har inte bildats ur FSA.

Alltså har varken USA eller Danmark skickat pengar till ISIS eller för den delen nusra. Tvärtom har FSA stridit mot nusra och ISIS, alltså har man stött kampen mot ISIS och nusra även på denna front, utöver att USA som vi ser sedan ett år tillbaka har bombat ISIS sönder och samman i Syrien och Danmark är med i koalitionen mot ISIS.
Ditt förvirrade trams om Al-qaeda, som USA stridit mot sedan terroristorganisationen bildades, är ett bevis på var du får dina felaktiga konspiratoriska idéer ifrån. Ska du inte nämna Mossad och judarna igen?
Så ska du ner i ställa dig med ett plakat på ett torg i Danmark snart?

Läs vad jag skriver istället. Det är du som är lögnaktig. Du häfter dig vid något sant - ja, FSA strider mot ISIS och Al-Nusra. Det är en delvis sanning. Officielt strider de, och stora delar av FSA strider faktiskt mot dem. Och omvänd. Det har jag aldrig förnekat.
Vad du dock ignorerar - och som jag har gett källor som stödjer - är att detta är en
senare utveckling. Så om du håller koll på kronologin i händelserna, jf. innehållet i länkerna som jag har gett dig, så ser du att USA och Danmark skickade vapen och stöd under en period där Al-Nusra, FSA och de grupperna som nu är ISIS bildade gemensam front.
Vidare att FSA såg ett stort avhopp av soldater till sina dåvarande allierade, Al-Nusra och andra Al-Qaedamilitser. Att vapen därmed flödade inom det dåvarande lösa nätverk av rebeller, varför västliga resurser på vänskaplig vis hamnade i händerna på smågrupper som sedan har växt sig stora - ISIS bl.a.
Så du kan hålla på allt du vill med att tolka mig på ett otacksamt sätt. Alla kan läsa vad jag skriver och alla kan ta del av källorna. Bl.a. källor som explicit anger att amerikanska vapen på det vis jag påstår hamnade hos ISIS.
Angående min planerade protest så rörde det sig om just vapenleveranser till FSA som då samarbetade med Al-Nusra. Jag är emot att väst skickar vapen till civila militser som deltar i borgerkrig, precis därför att det inte finns egentlig kontroll med vad dessa sysslar med. Och som det visade sig hamnade vapen, soldater och viktig kunskap i slutet hos grupper som ingen bör stödja.
Så vi är eniga om att FSA kriger mot ISIS och co., men inte om att FSA inte omfattar stora grupper, framst sunniklaner, som de facto stödjar ISIS (jf. löpande desertering till ISIS och Al-Nusra). Och jag påstår att du är lögnaktig när du, trots källor och avsaknad av motkällor, nekar att FSA gjorde enad front med dessa grupperinger tills åtminstone 2012, och att militärmateriell från USA och pengar från Danmark därmed hamnade hos våldsislamisterna. Och detta kan sägas att ha bidragit till ISIS militärkapacitet och i den mån kan det ses som en kausal faktor i bildandet av gruppen som militärmakt i regionen, m.a.o. var USA inblandad i skapandet - kanske oavsiktligt - av ISIS genom sitt faktiska, men kanske omedvetna, stöd till gruppen i form av vapen, träning av soldater och pengar.
Vad precis är du oenig med mig i?