2015-12-07, 19:52
Medlem
thenewlifes avatar
gör dgi en tjänst och börja INTE med sertralin eller någon annan ssri om du nu vill ha ett friskt liv och bra sexliv. Ät omega 3, vitamin och mineral tillskott, jogga, lyssna på musik, träna, res, arbeta, praktisera osv istället. Kroppen har en oerhört bra läkningsförmåga för både kropp och själ. SSRI förstör kroppen och hjärnan.
Citera
2015-12-07, 20:49
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenewlife
gör dgi en tjänst och börja INTE med sertralin eller någon annan ssri om du nu vill ha ett friskt liv och bra sexliv. Ät omega 3, vitamin och mineral tillskott, jogga, lyssna på musik, träna, res, arbeta, praktisera osv istället. Kroppen har en oerhört bra läkningsförmåga för både kropp och själ. SSRI förstör kroppen och hjärnan.
SSRI på skyndar läkningprocessen vid vissa depressioner.
Citera
2015-12-07, 20:59
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
SSRI på skyndar läkningprocessen vid vissa depressioner.

samtidigt som den förstör kroppen.
Citera
2015-12-07, 21:17
Medlem
Varnar å det starkaste för att äta detta rävgift. Jag minns nästan ingenting från de sju år jag åt detta, och mådde under de sju åren allt ifrån bra (det är väl i princip det enda jag minns). Om jag bara fattat att det var denna medicin som låg bakom helvetet hade jag naturligtvis slutat direkt.

Gå inte på läkarnas försök att tvinga på dig detta skräp eller för den delen någon annan SSRI/SNRI eller liknande. Rävgift som förstör psyket.
Citera
2015-12-07, 22:14
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Varnar å det starkaste för att äta detta rävgift. Jag minns nästan ingenting från de sju år jag åt detta, och mådde under de sju åren allt ifrån bra (det är väl i princip det enda jag minns). Om jag bara fattat att det var denna medicin som låg bakom helvetet hade jag naturligtvis slutat direkt.

Gå inte på läkarnas försök att tvinga på dig detta skräp eller för den delen någon annan SSRI/SNRI eller liknande. Rävgift som förstör psyket.
Ja för det är ju inte individuellt!
Citera
2015-12-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Ja för det är ju inte individuellt!

Klart det är, men likt förbannad kan det gå åt helvete och det tycker jag man ska vara medveten om. Bara för att läkarna hejvilt skriver ut skiten innebär det inte att det är ofarligt. Har läst/hört om mängder med fall där skräpet förstört människors liv så har inte bara empiriska erfarenheter.
Citera
2015-12-07, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren

Sertralin är inte tänkt att man skall äta i 7 år. Det är tänkt som korttidsmedicinering max ett par år för att ta itu med bakomliggande orsaker och "läka" ut ett psykiatriskt tillstånd. Denna period väger man fördelar och nackdelar med medicineringen.

SSRI har funnits i många många år och ingenting tyder på särskilt alarmerande bieffekter. Det är väldigt milda mediciner där vissa patienter såklart överreagerar och får fler biverkningar än andra. Många blir otroligt hjälpta av den här typen av AD.
Citera
2015-12-09, 10:53
Medlem
TheAlamos avatar
Är inne på min andra omgång sertralin främst mot fobisk yrsel som jag fick tillbaka efter en lite nedstämd period med lite stress och möjligtvis en något höjd sköldkörtel. Jag gick från 0-100 mg på tre veckor och har nu gått på 100 i fyra veckor. Yrseln blev bättre under perioder och de senaste två veckorna så har jag inte direkt störts av den längre, alltså har den blivit bättre. Men de senaste fem dagarna eller nåt så har jag blivit mycket mer nojig och deppig med värmesvallningar och svettningar och den feta dödande sköna effekten jag minns från den första omgången känns inte alls. Det tog säkert en månad eller mer på 100 mg innan jag fick den på första försöket men jag börjar känna mig lite hopplös nu efter totalt sju veckor och ingen optimal effekt än.

Jag vägrar ge upp nu så klart. Antar att effekten kommer snart? Inte kan man bli immun mot medicinen efter att ha haft effekt på den under 6-8 månader tidigare? Den fungerade perfekt tills dagen jag slutade sist.

Märket Bluefish kan väl knappast göra någon skillnad jämfört med andra heller? Tyckte nästan att det var i samband med att jag började med den som det ändrades lite till det sämre.
Citera
2015-12-09, 21:16
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Är inne på min andra omgång sertralin främst mot fobisk yrsel som jag fick tillbaka efter en lite nedstämd period med lite stress och möjligtvis en något höjd sköldkörtel. Jag gick från 0-100 mg på tre veckor och har nu gått på 100 i fyra veckor. Yrseln blev bättre under perioder och de senaste två veckorna så har jag inte direkt störts av den längre, alltså har den blivit bättre. Men de senaste fem dagarna eller nåt så har jag blivit mycket mer nojig och deppig med värmesvallningar och svettningar och den feta dödande sköna effekten jag minns från den första omgången känns inte alls. Det tog säkert en månad eller mer på 100 mg innan jag fick den på första försöket men jag börjar känna mig lite hopplös nu efter totalt sju veckor och ingen optimal effekt än.

Jag vägrar ge upp nu så klart. Antar att effekten kommer snart? Inte kan man bli immun mot medicinen efter att ha haft effekt på den under 6-8 månader tidigare? Den fungerade perfekt tills dagen jag slutade sist.

Märket Bluefish kan väl knappast göra någon skillnad jämfört med andra heller? Tyckte nästan att det var i samband med att jag började med den som det ändrades lite till det sämre.

Får du sertralin mot fobisk yrsel? Är det en ny indikation?

Har någon föreslagit kbt för dig? ska vara mycket effektiv mot fobi. Du kan prova på egen hand, prova sakta sakta att utsätta dig för det du är fobisk mot och se hur det går. Alla har fobier mot något och detta är ingen sjukdom snälla du. sluta med medicinen är min rekommendation (obs jag är ingen läkare, är bara en som har långvarig erfarenhet av ssri).

Vad är du fobisk mot förresten? Eftersom du nämner yrsel så gissar jag på tt du har rädsla för att tala inför många människor och får yrsel, eller? man brukar då om kbt inte funkar få betablockerare (om man får då hög puls av att tala inför andra) och det brukar hjälpa, om det är det du lider av.
Citera
2015-12-09, 22:17
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenewlife
Får du sertralin mot fobisk yrsel? Är det en ny indikation?

Har någon föreslagit kbt för dig? ska vara mycket effektiv mot fobi. Du kan prova på egen hand, prova sakta sakta att utsätta dig för det du är fobisk mot och se hur det går. Alla har fobier mot något och detta är ingen sjukdom snälla du. sluta med medicinen är min rekommendation (obs jag är ingen läkare, är bara en som har långvarig erfarenhet av ssri).

Vad är du fobisk mot förresten? Eftersom du nämner yrsel så gissar jag på tt du har rädsla för att tala inför många människor och får yrsel, eller? man brukar då om kbt inte funkar få betablockerare (om man får då hög puls av att tala inför andra) och det brukar hjälpa, om det är det du lider av.
Du har fel i allt och det där hjälpte mig inte ett dugg. KBT har väldigt dålig effekt på fobisk yrsel enligt studier, här står det att man använder just SSRI mot det http://www.yrsel.com/ywp/fobisk-yrsel/.

Vilka sjukdomar får man SSRI mot? Ingen vad jag vet. Fobisk yrsel yttrar sig hela tiden, när man går, sitter, står upp mer eller mindre. KBT:n går ut på att man slutar tänka på den under tiden man går på medicin för att sedan trappa ut långsamt. Själv gick jag omkring i ett år med konstant fobisk yrsel, mer eller mindre, eftersom jag trodde att det skulle försvinna förr eller senare, men nej. SSRI är vad som behandlar det.
Citera
2015-12-11, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Jag ska börja med 50mg sertralin per dag imorgon och utvärdera med min läkare efter en månad.

Två saker jag oroar mig över bara;
*Svettningar; svettas redan jävligt mycket och lätt. Jobbar i kök (varmt), får rövsvett och småsvettig på ryggen. Om det blir värre kommer fan svetten tränga igenom kläderna haha.

*Styrketräning; har inte läst något om att man blir matt och trött dock (som biverkning)? Sedan om minskad ångest> bättre sömn> bättre resultat av träning - plus i slutändan.

En dum fråga; om man kör en period (låt oss säga 6 månader) av sertralin, sedan slutar, kommer det 'sitta kvar' resten av livet/flera månader, eller tar det bara avvänjingstiden som är på några veckor? Är rädd att 'sabba något' och bli beroende/"återfall" av medicinen när jag har jobbiga perioder i livet.

Kan tillägga att jag ska prova det för min hjärna går verkligen på högvarv om jag har mycket stressmoment. Extremt svårt att varva ner. Speciellt efter en jobbdag, kan inte ens kolla på tvserier/film för jag sitter och tänker på alla intryck under dagen (koncentrationsproblem)!

Leder till sömnbesvär för jag ligger och grubblar innan läggdags. Sover väldigt oroligt. Brukar vakna och inte kunna somna om när det är för mycket stress i vardagen. :P

Jag trodde jag skulle få prova en annan sömnmedicin idag när jag träffade läkaren; men han rekommenderade sertralin för han tyckte det lät som mina sömnbesvär berodde på ångest och oro från intryck och stressmoment i vardagen.

Skumläste även något att det kan ha positiva effekter på 'serotonin' (hormon?), vilket jag läst att brist kan göra att man ofta vaknar under vargtimmen (03-04.00) och ej kunna somna om. Det händer mig extremt ofta, även vid perioder med lite stress och bra välmående...alltså vaknar 04.00ish och ej kan somna om.
Update:
Inne på dag 4, 50mg per dag.

Bieffekter; muntorrhet (och min snopp har lagt av!).
Haft lite svårt att somna men det är nog för jag "översovit" (sovit 12-14h per natt 4 dagar nu).
Inbillar mig att jag varit lite yr och lätt illamående, dock knappt märkbart och kommit i korta intervaller.

Alltså, de 'vanliga' bieffekterna:
sömnlöshet (kanske), yrsel (tycker det är konstigt jag ej fått - har extremt lätt att få yrsel), sömnighet, huvudvärk, diarré (magen mår utmärkt, inga gaser heller), illamående (lite), muntorrhet (check), utebliven utlösning (check), trötthet.

Inte svettats mer eller märkt av håravfall (det jag oroade mig mest över innan jag började). Aptiten är lite sämre, förmodligen pga lite yr och illamående ibland.

Tycker jag är piggare nu dessa 4 dagar in på medicineringen än innan; kanske för jag varit ledig och sovit som fan. Idag på gymmet slog jag personbästa i både bänkpress och marklyft. :P

Frågor:
Är det för tidigt stadie att tro, att jag slipper dessa bieffekter jag ej fått? Eller kommer det ploppa upp mer senare (jag återkommer med svar)?

Kan dosen ha något med längd och vikt att göra? Jag är 2m lång och 100kg; 50mg per dag borde vara 'svagare' för mig gentemot kvinna på 40kg?

Och hur fungerar det med mängden? Verkar som man behöver hitta sin 'sweet spot' med antalet mg per dag, drar den slutsatsen efter läst tråden.
Alltså att man kan må kasst på 25mg, skitbra på 50mg och kasst igen på 75mg? Man vill väl ligga på så låg dos som möjligt? Eller kan bieffekterna vara värre på lägre dosering och försvinna när man höjer?
^Detta får dock min läkare sköta.
Senast redigerad av Vixo 2015-12-11 kl. 03:39.
Citera
2015-12-11, 03:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Update:
Inne på dag 4, 50mg per dag.

Bieffekter; muntorrhet (och min snopp har lagt av!).
Haft lite svårt att somna men det är nog för jag "översovit" (sovit 12-14h per natt 4 dagar nu).
Inbillar mig att jag varit lite yr och lätt illamående, dock knappt märkbart och kommit i korta perioder.

Alltså, de 'vanliga' bieffekterna:
sömnlöshet (kanske), yrsel, sömnighet, huvudvärk, diarré, illamående (lite), muntorrhet (check), utebliven utlösning (check), trötthet.

Inte svettats mer eller märkt av håravfall (det jag oroade mig mest över innan jag började). Aptiten är lite sämre, förmodligen pga lite yr och illamående ibland.

Tycker jag är piggare nu dessa 4 dagar in på medicineringen än innan; kanske för jag varit ledig och sovit som fan. Idag på gymmet slog jag personbästa i både bänkpress och marklyft. :P

Frågor:
Är det för tidigt stadie att tro, att jag slipper dessa bieffekter jag ej fått? Eller kommer det ploppa upp mer senare?

Kan dosen ha något med längd och vikt att göra? Jag är 2m lång och 100kg; 50mg per dag borde vara 'svagare' för mig gentemot kvinna på 40kg?

Och hur fungerar det med mängden? Verkar som man behöver hitta sin 'sweet spot' med antalet mg per dag, drar den slutsatsen efter läst tråden.
Alltså att man kan må kasst på 25mg, skitbra på 50mg och kasst igen på 75mg? Man vill väl ligga på så låg dos som möjligt? Eller kan bieffekterna vara värre på lägre dosering och försvinna när man höjer?
^Detta får dock min läkare sköta.

Jag är inte rätt person att fråga eftersom jag är immun mot antidepressiva mediciner. Gör dock ett försök.

1. Svårt att säga. Det kan hända att biverkningarna kommer, men högst troligt blir de nog inte så jobbiga i och med att du ändå klarat dig i 4 dagar.
2. Jag tror att de flesta blir ordinerade låg dos i början. Vet att jag också började på 50 mg. Det är klart att kroppsvolymen spelar in och du kommer antagligen få höjd dos om du inte anser att du mår bättre.
3. Ja, tanken är väl att man ska hitta sin nivå på medicineringen. Man kan få biverkningar vid dosjusteringar. Alltså det är väldigt svårt att säga. Allt är individuellt. Det kan vara si eller så men det finns ingen definitivt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in