Citat:
Ursprungligen postat av
Vixo
Jag ska börja med 50mg sertralin per dag imorgon och utvärdera med min läkare efter en månad.
Två saker jag oroar mig över bara;
*Svettningar; svettas redan jävligt mycket och lätt. Jobbar i kök (varmt), får rövsvett och småsvettig på ryggen. Om det blir värre kommer fan svetten tränga igenom kläderna haha.
*Styrketräning; har inte läst något om att man blir matt och trött dock (som biverkning)? Sedan om minskad ångest> bättre sömn> bättre resultat av träning - plus i slutändan.
En dum fråga; om man kör en period (låt oss säga 6 månader) av sertralin, sedan slutar, kommer det 'sitta kvar' resten av livet/flera månader, eller tar det bara avvänjingstiden som är på några veckor? Är rädd att 'sabba något' och bli beroende/"återfall" av medicinen när jag har jobbiga perioder i livet.
Kan tillägga att jag ska prova det för min hjärna går verkligen på högvarv om jag har mycket stressmoment. Extremt svårt att varva ner. Speciellt efter en jobbdag, kan inte ens kolla på tvserier/film för jag sitter och tänker på alla intryck under dagen (koncentrationsproblem)!
Leder till sömnbesvär för jag ligger och grubblar innan läggdags. Sover väldigt oroligt. Brukar vakna och inte kunna somna om när det är för mycket stress i vardagen. :P
Jag trodde jag skulle få prova en annan sömnmedicin idag när jag träffade läkaren; men han rekommenderade sertralin för han tyckte det lät som mina sömnbesvär berodde på ångest och oro från intryck och stressmoment i vardagen.
Skumläste även något att det kan ha positiva effekter på 'serotonin' (hormon?), vilket jag läst att brist kan göra att man ofta vaknar under vargtimmen (03-04.00) och ej kunna somna om. Det händer mig extremt ofta, även vid perioder med lite stress och bra välmående...alltså vaknar 04.00ish och ej kan somna om.
Update:
Inne på dag 4, 50mg per dag.
Bieffekter; muntorrhet (och min snopp har lagt av!).
Haft lite svårt att somna men det är nog för jag "översovit" (sovit 12-14h per natt 4 dagar nu).
Inbillar mig att jag varit lite yr och lätt illamående, dock knappt märkbart och kommit i korta intervaller.
Alltså, de 'vanliga' bieffekterna:
sömnlöshet (kanske), yrsel (tycker det är konstigt jag ej fått - har extremt lätt att få yrsel), sömnighet, huvudvärk, diarré (magen mår utmärkt, inga gaser heller), illamående (lite), muntorrhet (check), utebliven utlösning (check), trötthet.
Inte svettats mer eller märkt av håravfall (det jag oroade mig mest över innan jag började). Aptiten är lite sämre, förmodligen pga lite yr och illamående ibland.
Tycker jag är piggare nu dessa 4 dagar in på medicineringen än innan; kanske för jag varit ledig och sovit som fan. Idag på gymmet slog jag personbästa i både bänkpress och marklyft. :P
Frågor:
Är det för tidigt stadie att tro, att jag slipper dessa bieffekter jag ej fått? Eller kommer det ploppa upp mer senare (jag återkommer med svar)?
Kan dosen ha något med längd och vikt att göra? Jag är 2m lång och 100kg; 50mg per dag borde vara 'svagare' för mig gentemot kvinna på 40kg?
Och hur fungerar det med mängden? Verkar som man behöver hitta sin 'sweet spot' med antalet mg per dag, drar den slutsatsen efter läst tråden.
Alltså att man kan må kasst på 25mg, skitbra på 50mg och kasst igen på 75mg? Man vill väl ligga på så låg dos som möjligt? Eller kan bieffekterna vara värre på lägre dosering och försvinna när man höjer?
^Detta får dock min läkare sköta.