Citat:
Ursprungligen postat av
Vixo
Jag ska börja med 50mg sertralin per dag imorgon och utvärdera med min läkare efter en månad.
Två saker jag oroar mig över bara;
*Svettningar; svettas redan jävligt mycket och lätt. Jobbar i kök (varmt), får rövsvett och småsvettig på ryggen. Om det blir värre kommer fan svetten tränga igenom kläderna haha.
*Styrketräning; har inte läst något om att man blir matt och trött dock (som biverkning)? Sedan om minskad ångest> bättre sömn> bättre resultat av träning - plus i slutändan.
En dum fråga; om man kör en period (låt oss säga 6 månader) av sertralin, sedan slutar, kommer det 'sitta kvar' resten av livet/flera månader, eller tar det bara avvänjingstiden som är på några veckor? Är rädd att 'sabba något' och bli beroende/"återfall" av medicinen när jag har jobbiga perioder i livet.
Kan tillägga att jag ska prova det för min hjärna går verkligen på högvarv om jag har mycket stressmoment. Extremt svårt att varva ner. Speciellt efter en jobbdag, kan inte ens kolla på tvserier/film för jag sitter och tänker på alla intryck under dagen (koncentrationsproblem)!
Leder till sömnbesvär för jag ligger och grubblar innan läggdags. Sover väldigt oroligt. Brukar vakna och inte kunna somna om när det är för mycket stress i vardagen. :P
Jag trodde jag skulle få prova en annan sömnmedicin idag när jag träffade läkaren; men han rekommenderade sertralin för han tyckte det lät som mina sömnbesvär berodde på ångest och oro från intryck och stressmoment i vardagen.
Skumläste även något att det kan ha positiva effekter på 'serotonin' (hormon?), vilket jag läst att brist kan göra att man ofta vaknar under vargtimmen (03-04.00) och ej kunna somna om. Det händer mig extremt ofta, även vid perioder med lite stress och bra välmående...alltså vaknar 04.00ish och ej kan somna om.
Svettningar är en biverkning som jag inte har upplevt. Men biverkningarna är ofta högst individuella, och det är mycket möjligt att du kan drabbas av det.
Vad gäller styrketräningen finns det forskningsresultat som pekar på att Sertralin minskar testosteronnivåerna, vilket medför att muskelbyggandet går sämre. Tyvärr. Personligen upplever jag dock att Sertralin haft en positiv inverkan på min träning. Tidigare var jag nedstämd och väldigt trött, och prestationen på gymmet blev därefter. Sedan jag börjat med Sertralin är jag mycket piggare och mer aktiv. Kommer iväg till gymmet oftare och tränar bättre när jag väl är där.
Tycker dock att det är konstigt att du fått detta för sömnen. Visst är Sertralin avsett att minska oro och ångest, men en väldigt vanlig biverkning är att man får svårare att sova. Något som jag bland annat drabbats av, och fått bota med annan medicin (Lergigan).
Det stämmer bra att Sertralin påverkar serotoninnivåerna. Serotonin är en signalsubstans som enkelt uttryckt reglerar glädje. Sertralin och andra SRRI:s minskar återupptagningen av serotonin i hjärnan, vilket gör att mängderna av det i blodet blir högre, om man ska uttrycka det förenklat. Detta gör i förlängningen att man blir gladare.