Citat:
Tack för hjälpen!
Hur ser en typisk sensommar/höst-outfit ut för er?
mån: skepparskor, beigea chinos, vit skjorta, blå pullover.
tis: vita sneakers, slitna jeans, vit ulltröja.
ons: skepparskor, marinblåa chinos, rosa skjorta, grå cardigan.
tors: skepparskor, beigea chinos, blå skjorta, grå pullover.
fre: vita sneakers, svarta jeans, röd ulltröja.
Funkar det här eller är det för monotont?
Min garderob när jag beställt allt:
Skjortor:
Vit
Blå
Rosa
Blå-vit rutig
Svart
Pullovers:
Grå
Ljusblå
Mörkblå
Ulltröjor:
Röd
Vit
Cardigans:
Grå
T-shirts:
10+ urringade från Stayhard
Jeans:
Mörkblåa
Slitna ljusblåa
Svarta
Chinos:
Beiga
Blåa
Skor:
Skepparskor
Vita sneakers
Hur ser en typisk sensommar/höst-outfit ut för er?
mån: skepparskor, beigea chinos, vit skjorta, blå pullover.
tis: vita sneakers, slitna jeans, vit ulltröja.
ons: skepparskor, marinblåa chinos, rosa skjorta, grå cardigan.
tors: skepparskor, beigea chinos, blå skjorta, grå pullover.
fre: vita sneakers, svarta jeans, röd ulltröja.
Funkar det här eller är det för monotont?
Min garderob när jag beställt allt:
Skjortor:
Vit
Blå
Rosa
Blå-vit rutig
Svart
Pullovers:
Grå
Ljusblå
Mörkblå
Ulltröjor:
Röd
Vit
Cardigans:
Grå
T-shirts:
10+ urringade från Stayhard
Jeans:
Mörkblåa
Slitna ljusblåa
Svarta
Chinos:
Beiga
Blåa
Skor:
Skepparskor
Vita sneakers
Skjortorna var rätt fula i mitt tycke. Kontrastfärger inuti känns ganska wannabe. Dessutom har kragen ingen elegans alls, den är alldeles för liten. Det du (man) vill ha är en schyst roll. FÖr att få en hyfsad collar roll behöver kragen vara ganska "stor" för att få till böjen. Kolla här.
Svart skjorta är långt ifrån preppy om du nu vill köra på det spåret. Skippa det helt. Den rutiga var också ful, jag är ledsen att behöva säga det. Satsa på en vit, ljusblå, blåvitrandig, rosa, gul som är enfärgade (utan någon som helst kontrast). Ett väldigt säkert kort är Ralph Lauren som erbjuder olika passformar i bra kvalitet (jag föredrar slim fit, men vill du ha lite mer casual så finns custom fit). Dock är de rätt dyra, så mitt tips är att du kollar in Uniqlo.
Stayhard borde inte ens få nämnas här inne. Du behöver inte ha så många t-shirtar, det räcker med en vit och en marinblå typ. Oftast är det sällan läge för en t-shirt, inte i Sverige i alla fall. Om du vill ha över 10 st så kör på helfärgade i väldigt enkla färger i en helt helt normal passform (inga oversized eller med klippta ärmar a la AH).
De enda jeansen som låter snygga är de mörka. Ett par otvättade jeans och ett par blå i en mörkare nyans är det enda du behöver. Skippa svarta och slitna jeans, det kommer aldrig bli bra ihop med det du eftersträvar.
Beige och marinblå chinos är perfekt. Du kan ju satsa på någon linnebyxa eller ullbyxa också.
"Skepparskor" som jag förmodar är seglarskor passar bäst till upprullade chinos, strumplöst en avslappnad dag. Ska du ha mer stil i det hela så rekommenderar jag ett par loafers, där du kan ha ullbyxor och kavaj till på hösten eller beige chinos och skjorta en sommardag. Vita sneakers är snyggt.
Pullovrarna var gångbara, men undvik den ljusblå. Kör istället en mörkgrön eller någon pastellfärg som korall eller smaragd. Försök att alltid ha skjortan i en ljusare färg än tröjan. Det enda som kommer fungera bra till en ljusblå pullover är väl vit skjorta (och det gör sig bättre med en mörkare färg anyway).
Kombinationen rosa skjorta + grå cardigan ger mig gubbkänsla. Satsa på ljusrosa ihop med mörkgrönt, det är riktigt snyggt.
Tänk på att passform är viktigast av allt i första hand. En dåligt sittande tröja eller skjorta blir verkligen ful hur den än ser ut. Lycka till!
Glöm inte att en snygg klocka och några armband kan höja intrycket mycket!