2015-07-27, 01:06
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Tack för hjälpen!

Hur ser en typisk sensommar/höst-outfit ut för er?

mån: skepparskor, beigea chinos, vit skjorta, blå pullover.
tis: vita sneakers, slitna jeans, vit ulltröja.
ons: skepparskor, marinblåa chinos, rosa skjorta, grå cardigan.
tors: skepparskor, beigea chinos, blå skjorta, grå pullover.
fre: vita sneakers, svarta jeans, röd ulltröja.

Funkar det här eller är det för monotont?

Min garderob när jag beställt allt:

Skjortor:
Vit
Blå
Rosa
Blå-vit rutig
Svart

Pullovers:
Grå
Ljusblå
Mörkblå

Ulltröjor:
Röd
Vit

Cardigans:
Grå

T-shirts:
10+ urringade från Stayhard

Jeans:
Mörkblåa
Slitna ljusblåa
Svarta

Chinos:
Beiga
Blåa

Skor:
Skepparskor
Vita sneakers

Skjortorna var rätt fula i mitt tycke. Kontrastfärger inuti känns ganska wannabe. Dessutom har kragen ingen elegans alls, den är alldeles för liten. Det du (man) vill ha är en schyst roll. FÖr att få en hyfsad collar roll behöver kragen vara ganska "stor" för att få till böjen. Kolla här.

Svart skjorta är långt ifrån preppy om du nu vill köra på det spåret. Skippa det helt. Den rutiga var också ful, jag är ledsen att behöva säga det. Satsa på en vit, ljusblå, blåvitrandig, rosa, gul som är enfärgade (utan någon som helst kontrast). Ett väldigt säkert kort är Ralph Lauren som erbjuder olika passformar i bra kvalitet (jag föredrar slim fit, men vill du ha lite mer casual så finns custom fit). Dock är de rätt dyra, så mitt tips är att du kollar in Uniqlo.

Stayhard borde inte ens få nämnas här inne. Du behöver inte ha så många t-shirtar, det räcker med en vit och en marinblå typ. Oftast är det sällan läge för en t-shirt, inte i Sverige i alla fall. Om du vill ha över 10 st så kör på helfärgade i väldigt enkla färger i en helt helt normal passform (inga oversized eller med klippta ärmar a la AH).

De enda jeansen som låter snygga är de mörka. Ett par otvättade jeans och ett par blå i en mörkare nyans är det enda du behöver. Skippa svarta och slitna jeans, det kommer aldrig bli bra ihop med det du eftersträvar.

Beige och marinblå chinos är perfekt. Du kan ju satsa på någon linnebyxa eller ullbyxa också.

"Skepparskor" som jag förmodar är seglarskor passar bäst till upprullade chinos, strumplöst en avslappnad dag. Ska du ha mer stil i det hela så rekommenderar jag ett par loafers, där du kan ha ullbyxor och kavaj till på hösten eller beige chinos och skjorta en sommardag. Vita sneakers är snyggt.

Pullovrarna var gångbara, men undvik den ljusblå. Kör istället en mörkgrön eller någon pastellfärg som korall eller smaragd. Försök att alltid ha skjortan i en ljusare färg än tröjan. Det enda som kommer fungera bra till en ljusblå pullover är väl vit skjorta (och det gör sig bättre med en mörkare färg anyway).

Kombinationen rosa skjorta + grå cardigan ger mig gubbkänsla. Satsa på ljusrosa ihop med mörkgrönt, det är riktigt snyggt.

Tänk på att passform är viktigast av allt i första hand. En dåligt sittande tröja eller skjorta blir verkligen ful hur den än ser ut. Lycka till!
Citera
2015-07-27, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Skjortorna var rätt fula i mitt tycke. Kontrastfärger inuti känns ganska wannabe. Dessutom har kragen ingen elegans alls, den är alldeles för liten. Det du (man) vill ha är en schyst roll. FÖr att få en hyfsad collar roll behöver kragen vara ganska "stor" för att få till böjen. Kolla här.

Svart skjorta är långt ifrån preppy om du nu vill köra på det spåret. Skippa det helt. Den rutiga var också ful, jag är ledsen att behöva säga det. Satsa på en vit, ljusblå, blåvitrandig, rosa, gul som är enfärgade (utan någon som helst kontrast). Ett väldigt säkert kort är Ralph Lauren som erbjuder olika passformar i bra kvalitet (jag föredrar slim fit, men vill du ha lite mer casual så finns custom fit). Dock är de rätt dyra, så mitt tips är att du kollar in Uniqlo.

Stayhard borde inte ens få nämnas här inne. Du behöver inte ha så många t-shirtar, det räcker med en vit och en marinblå typ. Oftast är det sällan läge för en t-shirt, inte i Sverige i alla fall. Om du vill ha över 10 st så kör på helfärgade i väldigt enkla färger i en helt helt normal passform (inga oversized eller med klippta ärmar a la AH).

De enda jeansen som låter snygga är de mörka. Ett par otvättade jeans och ett par blå i en mörkare nyans är det enda du behöver. Skippa svarta och slitna jeans, det kommer aldrig bli bra ihop med det du eftersträvar.

Beige och marinblå chinos är perfekt. Du kan ju satsa på någon linnebyxa eller ullbyxa också.

"Skepparskor" som jag förmodar är seglarskor passar bäst till upprullade chinos, strumplöst en avslappnad dag. Ska du ha mer stil i det hela så rekommenderar jag ett par loafers, där du kan ha ullbyxor och kavaj till på hösten eller beige chinos och skjorta en sommardag. Vita sneakers är snyggt.

Pullovrarna var gångbara, men undvik den ljusblå. Kör istället en mörkgrön eller någon pastellfärg som korall eller smaragd. Försök att alltid ha skjortan i en ljusare färg än tröjan. Det enda som kommer fungera bra till en ljusblå pullover är väl vit skjorta (och det gör sig bättre med en mörkare färg anyway).

Kombinationen rosa skjorta + grå cardigan ger mig gubbkänsla. Satsa på ljusrosa ihop med mörkgrönt, det är riktigt snyggt.

Tänk på att passform är viktigast av allt i första hand. En dåligt sittande tröja eller skjorta blir verkligen ful hur den än ser ut. Lycka till!

Wow! Har läst igenom ditt inlägg ett antal gånger nu. Ska gå igenom det mer utförligt imorgon medan jag väljer ut nya plagg. Uniqlo var ett bra tips, de har ett större utbud av olika färger på sina skjortor och tröjor verkar det som!

Återkommer senare med mer funderingar och planeringar!
Citera
2015-07-27, 09:37
Medlem
ApaOnCracks avatar
Citat:
Wow! Har läst igenom ditt inlägg ett antal gånger nu. Ska gå igenom det mer utförligt imorgon medan jag väljer ut nya plagg. Uniqlo var ett bra tips, de har ett större utbud av olika färger på sina skjortor och tröjor verkar det som!

Tyckte personen över mig var ganska klockren i praktiskt taget allt han sa. Det ag ville lägga till är att du borde skaffa en kabelstickad pullover och skippa cardigan och köp en half-zip istället Glöm inte att en snygg klocka och några armband kan höja intrycket mycket!
Angående t-shirts så är upprullade skjortor ett oftast snyggare val. Jag skulle faktiskt undvika t-shirts nästan helt och hållet såvida du inte är ganska muskulös.
Senast redigerad av ApaOnCrack 2015-07-27 kl. 09:49.
Citera
2015-07-27, 14:37
Medlem
Rippless avatar
Citat:

Jag kan hjälpa dig om det är något du vill ha hjälp med. Jag kollade igenom det du länkade igen nu och tänkte på säsongsanpassade kläder. Glöm inte att det är riktigt härligt att ha en vintergarderob och en sommargarderob. I Sverige är det väldigt sällan folk har detta i åtanke, mycket beror väl på det sjukt svåra vädret. I hemlandet Italien så tar man fram linnekostymen, bomullsbyxorna och loafersen när det börjar bli varmare. På vintern har man i stället flanellkostym/flanellbyxor, oxfordskjortor, ullslipsar och chelsea boots. Försök att tänka lite på detta och välj material och färger efter vilken årstid det är tänkt.

Låt säga att du planerar att köpa 6 kabelstickade tröjor, vilket enligt mig är ett perfekt plagg då det kan användas på alla vis. Till sommaren är det bomull som gäller. Materialet har inga värmande egenskaper som ull eller kashmir och har väldigt dåliga vattenavstötande egenskaper. Till sommaren fungerar det perfekt, vem vill sitta i en kokhet ulltröja i 25 grader? Fördelen med bomull är att det kan bäras utan problem med ett linne under eftersom materialet inte är sticksigt, som jag upplever att ull är.

Bomull gör sig bäst i pastellfärger. Nyanser som kamelfärgat och grött behöver en viss lyster som endast kashmir eller lammull/merinoull kan få fram. En grå kabelstickad tröja i bomull ser genast ganska billig ut. En färg som passar både ull och bomull är marinblått. Satsa på en marinblå, en korallfärgad och en khakifärgad (beige) i bomull. Den sistnämnda kan vara svår att få snygg i bomull, jag har en i pimabomull (finare variant av bomull, tror det är samma i slutändan) och den saknar lyster.

Vinterns kabelstickade tröjor är i lammull, merinoull eller kashmir. Satsa på höstiga färger som mörkgrönt, charchoal och ljusare grått. Försök även införskaffa en kamelfärgad i kashmir (finns på Softgoat.se för runt 1500 kr) då den kan användas vid finare tillfällen. Förra året hade Morris schysta kabelstickade tröjor i merinoull. Kolla även in Gant som kör klassiska i lammull i gångbara färger.

Till sommaren är det bäst att köra bomullschinos. Jag personligen köper aldrig dyra byxor, tycker man kan få rätt vettiga chinos på H&M i olika passformer. Det du inte får på H&M är de riktigt höga midjorna. Ha 2 par chinos i de färger du redan har och försök även hitta ett par linnebyxor. På sommaren är det underförstått att ha skjortor i olika färger. Något som är preppy och somrigt är madrasskjortor. Även patchworkskjortor faller nog in rätt bra i denna kategori också.

På vintern är det nog flanellbyxor som är det bästa valet. Vill du ha ett par vettiga flanellbyxor får du räkna med att ge över 2000 kr. Incotex är det klassiska valet, men Morris Heritage hade riktigt snygga flanellbyxor förra året för 2000 kr. Incotex går nog på närmre 2700 kr.

Du bor även försöka hitta två kavajer för det är alltid nödvändigt. Club blazer är nog det mest preppy, vilket även är väldigt gångbart. En tweedkavaj är bra på vintern. Tänk på att passformen på en kavaj är viktigt. Hur breda slagen är, är också en aspekt i val av kavaj. Jag föredrar bredare slag då smala slag tenderar att se rätt löjligt ut. För breda slag ser också konstigt ut. Det gäller att hitta det som passar din kropp.

Du är runt 20 förmodar jag? Vad har du för budget?
Citera
2015-07-27, 15:05
Medlem
Mounotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag kan hjälpa dig om det är något du vill ha hjälp med. Jag kollade igenom det du länkade igen nu och tänkte på säsongsanpassade kläder. Glöm inte att det är riktigt härligt att ha en vintergarderob och en sommargarderob. I Sverige är det väldigt sällan folk har detta i åtanke, mycket beror väl på det sjukt svåra vädret. I hemlandet Italien så tar man fram linnekostymen, bomullsbyxorna och loafersen när det börjar bli varmare. På vintern har man i stället flanellkostym/flanellbyxor, oxfordskjortor, ullslipsar och chelsea boots. Försök att tänka lite på detta och välj material och färger efter vilken årstid det är tänkt.

Låt säga att du planerar att köpa 6 kabelstickade tröjor, vilket enligt mig är ett perfekt plagg då det kan användas på alla vis. Till sommaren är det bomull som gäller. Materialet har inga värmande egenskaper som ull eller kashmir och har väldigt dåliga vattenavstötande egenskaper. Till sommaren fungerar det perfekt, vem vill sitta i en kokhet ulltröja i 25 grader? Fördelen med bomull är att det kan bäras utan problem med ett linne under eftersom materialet inte är sticksigt, som jag upplever att ull är.

Bomull gör sig bäst i pastellfärger. Nyanser som kamelfärgat och grött behöver en viss lyster som endast kashmir eller lammull/merinoull kan få fram. En grå kabelstickad tröja i bomull ser genast ganska billig ut. En färg som passar både ull och bomull är marinblått. Satsa på en marinblå, en korallfärgad och en khakifärgad (beige) i bomull. Den sistnämnda kan vara svår att få snygg i bomull, jag har en i pimabomull (finare variant av bomull, tror det är samma i slutändan) och den saknar lyster.

Vinterns kabelstickade tröjor är i lammull, merinoull eller kashmir. Satsa på höstiga färger som mörkgrönt, charchoal och ljusare grått. Försök även införskaffa en kamelfärgad i kashmir (finns på Softgoat.se för runt 1500 kr) då den kan användas vid finare tillfällen. Förra året hade Morris schysta kabelstickade tröjor i merinoull. Kolla även in Gant som kör klassiska i lammull i gångbara färger.

Till sommaren är det bäst att köra bomullschinos. Jag personligen köper aldrig dyra byxor, tycker man kan få rätt vettiga chinos på H&M i olika passformer. Det du inte får på H&M är de riktigt höga midjorna. Ha 2 par chinos i de färger du redan har och försök även hitta ett par linnebyxor. På sommaren är det underförstått att ha skjortor i olika färger. Något som är preppy och somrigt är madrasskjortor. Även patchworkskjortor faller nog in rätt bra i denna kategori också.

På vintern är det nog flanellbyxor som är det bästa valet. Vill du ha ett par vettiga flanellbyxor får du räkna med att ge över 2000 kr. Incotex är det klassiska valet, men Morris Heritage hade riktigt snygga flanellbyxor förra året för 2000 kr. Incotex går nog på närmre 2700 kr.

Du bor även försöka hitta två kavajer för det är alltid nödvändigt. Club blazer är nog det mest preppy, vilket även är väldigt gångbart. En tweedkavaj är bra på vintern. Tänk på att passformen på en kavaj är viktigt. Hur breda slagen är, är också en aspekt i val av kavaj. Jag föredrar bredare slag då smala slag tenderar att se rätt löjligt ut. För breda slag ser också konstigt ut. Det gäller att hitta det som passar din kropp.

Du är runt 20 förmodar jag? Vad har du för budget?
Bra inlägg, flikar in ett inlägg från någon i tråden tidigare!

Steg 1
2-3 button-down oxfordskjortor (en ljusbla, en vit och en ljusbla-vit randig)
2-3 piketrojor i glada farger
2 lammullstrojor, v-ringade
1 rugbytroja
1 par chinos, beiga
1 par vanliga jeans, inte baggy och inte pinnsmala (jag misstanker starkt att du redan har ett par)

Steg 2
1 blazer, morkbla med guldknappar (och absolut inget marke pa brostfickan)
1 par udda gra ullbyxor med pressveck
1 bla-rod-randig sidenslips (randerna gar snett ned fran hoger axel mot vanster hoft nar du bar den)
2 button-down oxfordskjortor till (en rosa och ytterligare en ljusbla)
1-2 piketrojor till
1 par chinos till
1 par manchesterbyxor

Steg 3
1 kostym (morkgra eller morkbla, enkelknappt)
3-4 par skjortor med dubbelmanschett (1-2 vita, 2 ljusbla)
2 par silkessnoddar som manschettknappar
2 slipsar till, varav en morkbla med roda eller vita prickar
1 gammal tweedkavaj
etc. (sorry, lite ont om tid - men nar du har kommit hit ger det nog sig sjalvt)

Kostnad / inkopsstallen
De flesta basvarorna kan kopas till en billig penning i god kvalitet fran tillverkare som inte bemodar sig om att satta en blaffig logga pa kladerna - t.ex. skjortor, chinos och lammullstrojor. Satsa pa ett par pikeer fran Lacoste och Polo Ralph Lauren (men inte med den jattestora loggan). J. Crew ar en bra affar vad galler pris / kvalitet men kan vara svar att fa tag pa i Europa.
Citera
2015-07-27, 15:22
Medlem
AndrewBernards avatar
Inlägg flyttade från (FB) Preppy-stilen

/Moderator
Citera
2015-08-06, 11:28
Medlem
ApaOnCracks avatar
Bra artikel från CareOfCarl om basgarderob
http://www.careofcarl.com/sv/blogg/bygg-en-basgarderob/2015/08/02/plaggen-som-aldrig-gar-ur-tiden-3.html
Citera
2015-11-26, 21:33
Medlem
doughies avatar
Det här med att bygga en basgarderob är något som jag tyckt varit intressant länge, av två anledningar. Det första och viktigaste är att ha en garderob där så mycket som möjligt går att matcha tillsammans för att maximera antalet kombinationer i garderoben. Ett stort antal basplagg i enkla färger som passar tillsammans för att efter ett tag ha en riktigt bra basgarderob. Den andra anledningen är att komma så pass billigt undan som möjligt i förhållande till vad man får, och därigenom undvika onödiga utgifter.

För att göra detta på ett bra sätt anser jag att de absolut flesta plaggen ska vara blåa (skjortor, kavajer, kostymer, jeans, rockar och tröjor), gråa (byxor och kostymer), beige (kavajer, rockar, byxor och tröjor), bruna (kavajer, rockar och tröjor) och vita (skjortor, och eventuellt krämvita byxor). Inte de intressantaste färgvalen, men med bra mönster - och tygstrukturkombinationer kommer det vara mycket bra. Även mörka nyanser av andra färger får anses utgöra basplagg, t ex mörkgröna och vinröda plagg.

Tillkommer gör accessoarer där samma färger också fungerar bra. Man kan (och bör) enligt min mening komplettera med kanske en rosa skjorta, lila tröja, vinröd slips och grön näsduk etc.

Min garderob i dagsläget (inklusive vad som snart anländer):
Grå rock
Brun duffel
Blå hybridkavaj
Blå sommarytterväst
Blå och beige regnjacka
Brun vår - och sommarjacka
Mörkblå kostym
Två mörkblåa kavajer till höst/vinter
Brunmönstrad kavaj till höst/vinter
Hundtandsmönstrad kavaj till höst/vinter
Mörkgrön kavaj till höst/vinter
Två blåa kavajer till vår/sommar
Brun kavaj till vår/sommar
Beige kavaj till vår/sommar
Fem par gråa byxor i olika nyanser och tyger till höst/vinter (ja, gråa byxor är överlägset!)
Mörkgröna manchesterbyxor till höst/vinter
Blåa lediga mollskinsbyxor till höst/vinter
Bruna manchesterbyxor till höst/vinter
Bruna ullbyxor till höst/vinter
Två par beige bomullsbyxor till vår/sommar
Blågråa bomullsbyxor till vår/sommar
Gråa i tunn ull till vår/sommar
Rådenimjeans
Cirka sju pullovers/cardigans i blått, beige, brun, grön, röd etc.
Ca 15 skjortor i vitt, blått, och blandningar av dessa i olika mönster (ljusblåa och randiga är bäst!)
OTC-strumpor i blått, grått, grönt, beige, brunt etc. Oftast ribbade men ibland med små mönster.

Accessoarer har jag i framförallt blått, grått och brunt men i princip någonting i alla möjliga färger. Jag använder både hängslen och bälte, men oftast hängslen då jag tycker att det är betydligt skönare och mer praktiskt.

I dagsläget känner jag att jag har fyllt mina basbehov rätt bra. Jag kan använda i princip alla plagg jag har med varandra vilket innebär att jag har många kombinationer att välja på. Jag har inte stressat utan tagit mitt garderobsbyggande i en förhållandevis låg takt efter att ha funderat ut vad jag gillar och därmed också undvikit dåliga köp. Jag har försökt köpa det dyraste jag haft råd med (skräddarsytt och måttsytt i vissa fall) alternativt köpt bra bassaker jag behöver på rea.

Jag kommer i framtiden mer och mer satsa på lite roligare plagg (sådana som inte är ett måste i basgarderoben, men ändå fungerar till det mesta jag har) men även komplettera med t ex fler kostymer.

Hur formellt man behöver klä sig i vardagen avgör såklart om man behöver kostymer eller kavajer plus uddabyxor, men jag tror ändå att tankesättet att välja enkla färger är bättre än att ta ut svängarna.

Mvh,

Tråkmåns
Citera
2015-12-07, 00:48
Medlem
ska uppdatera min garderob, och kmr att börja köpa olika slags byxor. undrar vad jag ska satsa på, hur många chinos, ska man köra manchesterbyxor samt flanell och isåfall hur många? Jeans har jag koll på

så min fråga är, hur ska jag tänka när jag köper byxor hur många av varje för att få en bra grund + lite till? vilka märken i chinos ska jag satsa på?

tack för era stiltips
Citera
2015-12-07, 17:52
Medlem
Skulle säga att jag befinner mig lite i en övergångsfas just nu mellan en mer preppy-inriktad stil och klassisk stil. När det kommer till skjortor och tröjor upplever jag att det hittills känns lugnt. Är ännu inte helt bekväm med att bära udda kavaj/kostym till vardags så det får ligga på is lite. Däremot skulle jag behöva uppdatera min basgarderob ordentligt när det kommer till skor, byxor samt ytterplagg.

Skorna är prio 1. Har just nu bara ett par chelsea boots i mocka som jag använder varje dag och det börjar ta ut sin rätt. Söker ett par skor som komplement nu när det börjar närma sig minusgrader och snö, vad har ni för förslag?

Är också ute efter 1-2 par bättre skor att kunna bära under vår/sommar/höst. Hade tänkt mig åtminstone ett par brogues (Liknande dessa). Tips på ett till par? Tänker mig att de får ligga i prisklassen kring 2500-3000 kr/styck. Har också tittat lite på ett par loafers att bära vid väldigt informella tillfällen. Vad har ni för åsikter kring Guccis?

Prio 2 är byxor. Bär i stort sett enbart jeans samt vid ett fåtal tillfällen khakifärgade chinos. Har tittat runt lite efter flanellbyxor men inte gjort slag i saken. Pga bristande erfarenheter. Vilka märken prisvärda och bra? Vilka övriga typer av byxor skulle ni rekommendera (utöver dem jag redan äger givetvis). Manchester, ull, mollskinn?

Sist men inte minst så är det ytterplaggen. Är hemskt sugen på att köpa mig en oljerock. Lutar mot Barbour och deras Ashby (Även om det kan komma att bli en Beaufort, vad säger ni med koll?) i olivgrönt.

Den stil jag eftersträvar just nu kan sammanfattas som välklädd utan vara alltför uppklädd. Enkelt och stilrent.

Ovannämnda plagg/skor är tänkta att köpas in under minst en ettårsperiod och kan självklart revideras under resans gång allteftersom man blir mer bekväm och ens egna stil utkristalliserar sig. Alla förslag samt feedback uppskattas enormt!
Citera
2015-12-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
Skulle säga att jag befinner mig lite i en övergångsfas just nu mellan en mer preppy-inriktad stil och klassisk stil. När det kommer till skjortor och tröjor upplever jag att det hittills känns lugnt. Är ännu inte helt bekväm med att bära udda kavaj/kostym till vardags så det får ligga på is lite. Däremot skulle jag behöva uppdatera min basgarderob ordentligt när det kommer till skor, byxor samt ytterplagg.

Skorna är prio 1. Har just nu bara ett par chelsea boots i mocka som jag använder varje dag och det börjar ta ut sin rätt. Söker ett par skor som komplement nu när det börjar närma sig minusgrader och snö, vad har ni för förslag?

Är också ute efter 1-2 par bättre skor att kunna bära under vår/sommar/höst. Hade tänkt mig åtminstone ett par brogues (Liknande dessa). Tips på ett till par? Tänker mig att de får ligga i prisklassen kring 2500-3000 kr/styck. Har också tittat lite på ett par loafers att bära vid väldigt informella tillfällen. Vad har ni för åsikter kring Guccis?

Prio 2 är byxor. Bär i stort sett enbart jeans samt vid ett fåtal tillfällen khakifärgade chinos. Har tittat runt lite efter flanellbyxor men inte gjort slag i saken. Pga bristande erfarenheter. Vilka märken prisvärda och bra? Vilka övriga typer av byxor skulle ni rekommendera (utöver dem jag redan äger givetvis). Manchester, ull, mollskinn?

Sist men inte minst så är det ytterplaggen. Är hemskt sugen på att köpa mig en oljerock. Lutar mot Barbour och deras Ashby (Även om det kan komma att bli en Beaufort, vad säger ni med koll?) i olivgrönt.

Den stil jag eftersträvar just nu kan sammanfattas som välklädd utan vara alltför uppklädd. Enkelt och stilrent.

Ovannämnda plagg/skor är tänkta att köpas in under minst en ettårsperiod och kan självklart revideras under resans gång allteftersom man blir mer bekväm och ens egna stil utkristalliserar sig. Alla förslag samt feedback uppskattas enormt!

När du väljer flanellbyxor kan du kolla på Incotex. Tycker du att de är lite för dyra så kan du kolla suitsupply. Där finns massor av flanellbyxor med från bla VBC som är snygga
Ullbyxor i olika utföranden känns som bra basplagg.
Oljerock är också trevligt.

Ang skor så ser det första paret schyssta ut, men Gucci-loafers ger mig lite "bankir på sexresa i Hamburg"-vibbar. Men smaken är ju som baken.

Edit: menar inget illa med det sista, vill man ha den looken så är det klockrent
Citera
2015-12-08, 22:34
Medlem
GlasKupas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen

Skor för vinter så skulle jag ha valt ett par chukkas, kängor eller ett par derbies med Dainitesula.

Jag skulle även ha bytt ut Gucciloaferserna mot ett par tassles eller möjligen ett par carshoes.

Jag köpte nyligen ett par byxor i mollskinn från Bladen, som jag tycker sitter jävligt bra faktiskt. Perfekt om du vill ha en lite högre midja. Finns även byxor i manchester och flanell från dom hos Tweed country sports.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in