2015-05-28, 15:04
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2015-07-15, 21:25
Medlem
Börja klä sig som en man

Efter att ha fått i ordning på mitt liv efter en trasslig samt jobbig period i mitt liv är det dags att börja klä sig rätt.

Jobbar inom data & it, och då vi har en rätt casual stil på jobbet börjar det kännas mer och mer som jag behöver en vettig garderob, speciellt då dem kunder vi har oftast dyker upp i kostym vid möten.

Så tänkte att själv börja en garderob så man inte ser ut som luffare när man har genomgångar med kunder, standard på jobbet är för närvarande skjorta och byxa utan slipskrav skall tilläggas.

Är ute efter att under närmaste sex månaderna dryga ut med en kostym eller två samt lite ledigare men klassiska kläder. Är väldigt sugen på en tredelad kostym känns som den är lite väl strikt för min arbetsplats medan en snygg tvådelad kostym är rätt väg att gå.

Min budget för att bygga upp garderob kommer ligga runt 5500~6500 per månad under 6 månaders tid, kommer inte ha råd att alltid lägga detta men vill i alla fall lägga detta under tiden jag bygger upp min garderob.

Så behöver lite tips på vad jag ska leta efter och vad jag ska tänka på.
Citera
2015-07-15, 23:16
Medlem
Brukar finnas gott om artiklar i stil med "bygg din basgarderob" eller "3 kostymer alla måste ha" på sidor som Manolo, King och GQ.
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20070528/sa-bygger-du-din-basgarderob
http://thedronesclub.nu/2008/06/24/en-basgarderob-i-tre-steg-i/

Personligen tycker jag dock att det passar bäst att vara väldigt casual på svenska kontor, och att många av dessa sidor är verklighetsfrånvända och drivs av preppykillar som önskedrömmer om att alla ska se ut som en Harvard-lärare på 60-talet.
Upplever själv att det på ett svenskt kontor anses mer störande med folk som overdressar än de som underdressar.
Speciellt om man är ung. (under ~33) då ser man bara overkill ut om man glider runt i kostym hela dagarna i IT-branschen.
Förutom om man är säljare, det är en särskild grej. Men är man projektledare eller utvecklare - då räcker det med att ha kavaj då och då.
Jag skulle själv inte lita på en utvecklare som var för fint klädd

Bara för att kunderna har kostym behöver man själv inte ha det. De flesta kunder är nog vana att vara de som är mest finklädda och förväntar sig absolut inte att konsulterna ska vara det.
Senast redigerad av MarcoBolan 2015-07-15 kl. 23:23.
Citera
2015-07-15, 23:31
Medlem
Dotss avatar
Handla på något i stil med careofcarl rakt av samt inte underskatta vikten av vilka skor och strumpor du har.
Citera
2015-07-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dots
Handla på något i stil med careofcarl rakt av samt inte underskatta vikten av vilka skor och strumpor du har.
Vad på CoC är värt pengarna?

TS: Kolla Suitsupply för kavajer/kostymer och spana efter Loake 1880 för bra instegsskor. Börja skosamlingen med ett par svarta oxfordskor.
Citera
2015-07-15, 23:52
Medlem
Dotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymgolfare
Vad på CoC är värt pengarna?

TS: Kolla Suitsupply för kavajer/kostymer och spana efter Loake 1880 för bra instegsskor. Börja skosamlingen med ett par svarta oxfordskor.

Beror väl på plånboken men skjortor alla gånger samt detaljer som bälten, plånböcker och sånt. Det är ju en investering. Man får vad man betalar för you know.
Citera
2015-07-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dots
Beror väl på plånboken men skjortor alla gånger samt detaljer som bälten, plånböcker och sånt. Det är ju en investering. Man får vad man betalar för you know.
Nu vet inte jag mycket om plånböcker, men jag är tveksam till att en börs från Tommy Hilfiger är en investering, och ifall du med "sånt" menar slipsar/näsdukar/flugor/ så är CoC helt fel ute.
Citera
2015-07-16, 13:11
Medlem
zala's avatar
Ett tips är att inte spendera så mycket per månad i början. Din stil kommer naturligt att utvecklas och det som du nu tycker är snyggt kanske inte är lika iögonfallande om sex månader. Förstår att man vill bygga en garderob snabbt och effektivt när känner sig som en luffare på jobbet dock.
Citera
2015-07-16, 15:41
Medlem
hobokens avatar
Så här hade jag nog byggt upp en relativt avslappnad professionell garderob:

Hur ofta kommer du behöva ha kostym? Om det inte är varje dag skulle jag nog råda dig att köpa en (1) till att börja med, en enkelknäppt mörkblå eller mörkgrå historia.

Vilka skor man ska börja med är en smakfråga. Personligen tycker jag att svarta är snyggast till kostym, men man ska inte underskatta att många mörkbruna går att bära även till annat, vilket kan vara användbart om man har en begränsad garderob. I vilket fall som helst, börja med ett par enkla oxfords med cap toe. Kolla Loakes 1880-linje och Meermin.

Skjortor handlar också mycket om smak, men jag hade köpt ett antal i ljusblått, vitt och kanske något enkelt mönster som smått blåvittrutigt, med enkel manschett.

Accessoarer hade jag inte lagt så mycket pengar på. Jag har i stort sett aldrig slips på jobbet, och inte heller mina mer seniora kollegor, inte ens vid kundpresentationer. Aldrig sett röken av en bröstnäsduk eller knappt ens manschettknappar.

Sist men inte minst, låt garderoben växa fram sakta. Annars är risken stor för att du gjort felköp för tiotusentals kronor när du får en bättre uppfattning om hur din smak ser ut.
Citera
2015-07-16, 20:14
Medlem
ShogunAssasins avatar
Ämne sammanfogat.

/Moderator
Citera
2015-07-25, 23:18
Medlem
Pörrs avatar
Sneakers och t-shirt hör inte hemma i Klassisk stil.

Inlägg raderat.

/Moderator
Citera
2015-07-26, 23:42
Medlem
Tack för hjälpen!

Hur ser en typisk sensommar/höst-outfit ut för er?

mån: skepparskor, beigea chinos, vit skjorta, blå pullover.
tis: vita sneakers, slitna jeans, vit ulltröja.
ons: skepparskor, marinblåa chinos, rosa skjorta, grå cardigan.
tors: skepparskor, beigea chinos, blå skjorta, grå pullover.
fre: vita sneakers, svarta jeans, röd ulltröja.

Funkar det här eller är det för monotont?

Min garderob när jag beställt allt:

Skjortor:
Vit
Blå
Rosa
Blå-vit rutig
Svart

Pullovers:
Grå
Ljusblå
Mörkblå

Ulltröjor:
Röd
Vit

Cardigans:
Grå

T-shirts:
10+ urringade från Stayhard

Jeans:
Mörkblåa
Slitna ljusblåa
Svarta

Chinos:
Beiga
Blåa

Skor:
Skepparskor
Vita sneakers
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2015-07-26 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in