Så här hade jag nog byggt upp en relativt avslappnad professionell garderob:
Hur ofta kommer du behöva ha kostym? Om det inte är varje dag skulle jag nog råda dig att köpa en (1) till att börja med, en enkelknäppt mörkblå eller mörkgrå historia.
Vilka skor man ska börja med är en smakfråga. Personligen tycker jag att svarta är snyggast till kostym, men man ska inte underskatta att många mörkbruna går att bära även till annat, vilket kan vara användbart om man har en begränsad garderob. I vilket fall som helst, börja med ett par enkla oxfords med cap toe. Kolla Loakes 1880-linje och Meermin.
Skjortor handlar också mycket om smak, men jag hade köpt ett antal i ljusblått, vitt och kanske något enkelt mönster som smått blåvittrutigt, med enkel manschett.
Accessoarer hade jag inte lagt så mycket pengar på. Jag har i stort sett aldrig slips på jobbet, och inte heller mina mer seniora kollegor, inte ens vid kundpresentationer. Aldrig sett röken av en bröstnäsduk eller knappt ens manschettknappar.
Sist men inte minst, låt garderoben växa fram sakta. Annars är risken stor för att du gjort felköp för tiotusentals kronor när du får en bättre uppfattning om hur din smak ser ut.