2014-01-16, 20:20
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
En klassisk garderob begränsas av den allmäna acceptansen för dess ensklilda komponenter, inte av ditt, Pörrs eller någon annans subjektiva tyckande.

I den klassiska garderoben ingår för övrigt i regel inte svarta plagg förutom formella läderprodukter, frack, smoking och några enskilda undantag så som virkad slips.

Begravningar är, tror det eller ej, inget nytt påfund, så en svart kostym ska det definitivt finnas i en klassisk garderob. Det är ett basplagg om något.
Citera
2014-01-16, 20:47
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnLeaves
Tycker du kan köpa det mesta second hand/vintage. Kanske framförallt vintage, är fantastisk kvalité på kläder gjorda innan 1980. Skor borde du dock självklart köpa nytt.

Ganska svårt, för att inte säga omöjligt att hitta fina produkter på vintagemarknaden numera. Allt innan 80-talet är förresten inte alls "fantastisk kvalité" utan rätt kass sådan. Både sextio-och sjuttiotalet var en enda stor kavalkad av svettiga polyesterprodukter. Man gjorde allt i polyester eller liknande människomaterial - kostymer, tröjor, skjortor!! (Nylonskjortan såg dagens ljus på 40-talet brrr).

Ska du ha kvalitetsvintage får du leta mycket och länge och det mesta har folk redan nypt eller satt ett överpris på (man börjar fatta att kostymer osv som fortfarande är i bärbart skick från 30-40-tal är oerhört sällsynt och man får betala därefter.) Mycket som kommer efter "the Golden Age" är antingen gjort av konstmaterial, ullblandningar och har ofta en osmickrande silhuett.

Så även om man vill köpa sig en kostym second hand, kommer man antagligen bara i slutändan bli missnöjd. Mycket av det som är där ute är slitet, fult och äckligt, och man behöver en rutinerad näsa om man ska ge sig in i vintageträsket.
Citera
2014-01-16, 21:35
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Ganska svårt, för att inte säga omöjligt att hitta fina produkter på vintagemarknaden numera. Allt innan 80-talet är förresten inte alls "fantastisk kvalité" utan rätt kass sådan. Både sextio-och sjuttiotalet var en enda stor kavalkad av svettiga polyesterprodukter. Man gjorde allt i polyester eller liknande människomaterial - kostymer, tröjor, skjortor!! (Nylonskjortan såg dagens ljus på 40-talet brrr).

Ska du ha kvalitetsvintage får du leta mycket och länge och det mesta har folk redan nypt eller satt ett överpris på (man börjar fatta att kostymer osv som fortfarande är i bärbart skick från 30-40-tal är oerhört sällsynt och man får betala därefter.) Mycket som kommer efter "the Golden Age" är antingen gjort av konstmaterial, ullblandningar och har ofta en osmickrande silhuett.

Så även om man vill köpa sig en kostym second hand, kommer man antagligen bara i slutändan bli missnöjd. Mycket av det som är där ute är slitet, fult och äckligt, och man behöver en rutinerad näsa om man ska ge sig in i vintageträsket.
I rumpan?!

Hur ser det ut på slipsfronten på second hand?
Citera
2014-01-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton

Det finns gott om breda polyesterslipsar där ute.

Måste tyvärr instämma med HimmelsBlau vad gäller second hand, man måste lägga väldigt mycket tid/ha tur för att hitta något vettigt. Tradera/eBay är bättre om man letar begagnade kvalitetskläder.
Citera
2014-01-16, 22:38
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefisk
Begravningar är, tror det eller ej, inget nytt påfund, så en svart kostym ska det definitivt finnas i en klassisk garderob. Det är ett basplagg om något.
Ja, den glömde jag helt bort! Dock kan man nog fundera över om den är på väg att fasas ut, eller kanske redan kan anses vara utfasad för det ändamålet. De enda förekommande svarta kostymerna på begravningar nu för tiden har nog tagit omvägen via modeindustrin, där bäraren förmodligen även använder nämnda kostym till icke begravningsrelaterade tillfällen.
Senast redigerad av Failminen 2014-01-16 kl. 22:41.
Citera
2014-01-17, 00:58
Medlem
Kurpatovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nu är vi i Klassisk stil och där gillar vi inte svart.

LBD? Liten svart klänning ala Holly Golightly?
Citera
2014-01-17, 08:04
Medlem
Citat:

Ska du vara riktigt petig ska det vara svart frack på begravning, men det slutade man med på 50-talet ungefär. Att det är ett måste med svart kostym är bara nonsens.
Klädseln ska vara mörk, däremot inte alls nödvändigtvis svart. En mörkt blå eller mörkt grå kostym fungerar utmärkt. Både på begravning som andra mer officiella tillställningar. Det (mörkblå kostym) är däremot ett basplagg i en garderob.
Citera
2014-01-17, 08:58
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
I rumpan?!

Ganska illa. Från de större tillverkarna eller high-end-tillverkarna hittar man sällan något bra, men det finns många kvalitetstillverkare, numera försvunna, vars slipsar man då och då kan stöta på. Det är dock svårt att veta vilka dessa är. Skulle jag leta slips skulle jag faktiskt, för jag tycker ofta de tar överpriser, gå till Herr Judit, då de ofta har fina slipstillverkare för en helt ok peng. Har sett Drake's, Brooks bros, RL etc där. Köpte själv en av mina första slipsar där för massa år sedan, en YSL, som fortfarande är en av mina favoriter. Har den på mig just nu faktiskt!

Grejen är ju den att Sverige inte har varit ett slipsbärande folk på många decennier, till skillnad från GB etc, och detta avspeglar sig förstås på andrahandsmarknaden. Detta gäller iofs alla sorters plagg.
Citera
2014-01-17, 13:27
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Ska du vara riktigt petig ska det vara svart frack på begravning, men det slutade man med på 50-talet ungefär. Att det är ett måste med svart kostym är bara nonsens.
Klädseln ska vara mörk, däremot inte alls nödvändigtvis svart. En mörkt blå eller mörkt grå kostym fungerar utmärkt. Både på begravning som andra mer officiella tillställningar. Det (mörkblå kostym) är däremot ett basplagg i en garderob.

Att en mörkblå kostym ska finnas som basplagg i en garderob håller jag givetvis med om. Det ena utesluter dock inte det andra, så jag hävdar fortfarande att en garderob ska innehålla en svart kostym för begravningar.

Sen får du anse att det är nonsens om du vill.
Citera
2014-01-17, 15:55
Medlem
Towans avatar
Citat:
Att en mörkblå kostym ska finnas som basplagg i en garderob håller jag givetvis med om. Det ena utesluter dock inte det andra, så jag hävdar fortfarande att en garderob ska innehålla en svart kostym för begravningar.

Sen får du anse att det är nonsens om du vill.

Helst ska det finnas både en mörkblå och en svart kostym, kanske, men om jag fick välja en skulle jag valt att ha en mörkblå.
Citera
2014-01-17, 16:37
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Helst ska det finnas både en mörkblå och en svart kostym, kanske, men om jag fick välja en skulle jag valt att ha en mörkblå.

Jo, du kan ju bygga en basgarderob med bara en skjorta, ett par skor osv också om du vill, men det är inte riktigt vad jag menar med att ha en basgarderob. Det är snarare en högst bristfällig garderob, enligt mig.

Men givetvis är en mörkblå kostym något som man ska ha och som även har större användningsområde. Inget snack om det.
Citera
2014-01-17, 17:26
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurpatov
LBD? Liten svart klänning ala Holly Golightly?
Diskussionerna är generellt androcentriska i detta delforum (om inte annat angivits). Av den anledningen är svart inte en populär färg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in