2015-12-07, 10:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Under medeltiden talade man om intellectus och ratio. Intellektet är en överrationell intuitiv kunskapsväg medan ratio motsvarar förnuftet och det diskursiva tänkandet. Intellektet är inte en individuell egenskap utan något vi kan "delta" i genom kontemplation och religiöst leverne. Det kommer till oss i de ögonblick vi lägger vårt ego åt sidan.

Lägger vi till sinneserfarenheten kan vi tala om tre kunskapsvägar, dessa motsvarar människans natur.
Ande - Intellekt - Metafysik
Själ - Förnuft - Filosofi
Kropp - Sinneserfarenhet - Vetenskap
Genom Intellekt når vi kunskap om Gud eftersom Intellektet i grunden är gudomligt.I västvärlden har insikten om Intellektet gradvist gått förlorat vilket försvårat förståelsen för det. Tydliga tendenser finns redan under medeltiden men med Descartes och den nya tidens filosofi är Intellektet helt bortsopat. Hädanefter kommer kampen mellan rationalism och empirism att utgöra det kunskapsteoretiska underlaget tillsammans med en tilltagande skepticism. Jag kan rekommendera denna länk för en förklaring mellan metafysik, filosofi och tro. http://www.sophia-perennis.com/philo...meta_philo.htm

Edit: Denna intervju med Frithjof Schuon berör också intellektet:

Du drar ditt misslyckade postulerande om "intuition" med dig från tråd till tråd ... med början från ruta étt varje gång.

Anser du på allvar, att intuitions-postulerande på något sätt blir sant av att bli upprepat?
Citera
2015-12-07, 10:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du har väl en dimension och förmåga att nå kunskap som vi andra saknar och därför inte kan granska.

Myein POSTULERAR att h*n har en sån förmåga; men några belägg för det har h*n inte presenterat.

Det är bara det vanliga predikande av ad hoc premisser.
Citera
2015-12-07, 11:18
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ja, vad kan jag säga? Något sådant intellekt har inte jag deltagit i. Och detta är ju naturligtvis bullcrap. Men visst. Ok. Du har väl en dimension och förmåga att nå kunskap som vi andra saknar och därför inte kan granska. Lite förmätet tycker jag, men vi säger så.
Det är inte min avsikt att vara förmäten eller högdragen på något vis. Jag vill bara presentera det jag anser vara nödvändigt för att både Gud och religion ska kunna förstås fullt ut.
Citera
2015-12-07, 11:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är inte min avsikt att vara förmäten eller högdragen på något vis. Jag vill bara presentera det jag anser vara nödvändigt för att både Gud och religion ska kunna förstås fullt ut.

Läs min signatur. Det du sysslar med är precis vad det satiriseras om där: Efterrationalisering.
Citera
2015-12-07, 11:45
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag förstår det. Men det blir snabbt förmätet när du säger dig använda någon sorts metafysisk intellekt som du "deltar" i. Jag köper det inte för fem öre. Men säger du så, så finns det inte så mycket att diskutera. Jag använder mig nämligen av inrerciouglou. Ett slags intellekt endast jag besitter som säger att gud förmodligen inte finns. Same Bullshit.
Citera
2015-12-07, 11:50
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Läs min signatur. Det du sysslar med är precis vad det satiriseras om där: Efterrationalisering.
Någon mer filosofiskt bevandrad får rätta mig om jag har fel men är inte ens epistemologi axiomatisk? Min likväl som din? Den sätter upp ramarna för det som kan bevisas och kan därmed inte bevisa sig självt. Att mina axiom leder mig till andra slutsatser innebär inte att logisk stringens saknas. Du verkar vara blind för dina egna utgångspunkter vilket leder till en 'pådyvlande' kunskapsteoretisk hållning.
Citera
2015-12-07, 12:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Någon mer filosofiskt bevandrad får rätta mig om jag har fel men är inte ens epistemologi axiomatisk?

Jo, om man som du försöker dra det hela till solipsism-punkten och desutom låtsas att det hela skall pågå på den (filosofisk) "absoluta planhalvan".

Särskild det sista (att filosofisk absoluthet är exklusivt) verkar vara en tvångstanke blant pådyvlande teister.
Citera
2015-12-07, 12:07
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Jag förstår det. Men det blir snabbt förmätet när du säger dig använda någon sorts metafysisk intellekt som du "deltar" i. Jag köper det inte för fem öre. Men säger du så, så finns det inte så mycket att diskutera. Jag använder mig nämligen av inrerciouglou. Ett slags intellekt endast jag besitter som säger att gud förmodligen inte finns. Same Bullshit.
Det jag talar om kan kallas för Gnosis, begreppet är inte något hittepå från min sida utan en historiskt förankrad idé om upplevd kunskap. Det har sina rötter i antiken men fortlever in i medeltidens och senare tiders mystiker. Man behöver självfallet inte acceptera det men det bör behandlas med större respekt än egna påhitt vars enda syfte är 'stänga' andras möjlighet till kunskap.
Citera
2015-12-07, 12:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det jag talar om kan kallas för Gnosis, begreppet är inte något hittepå från min sida utan en historiskt förankrad idé om upplevd kunskap. Det har sina rötter i antiken men fortlever in i medeltidens och senare tiders mystiker. Man behöver självfallet inte acceptera det men det bör behandlas med större respekt än egna påhitt vars enda syfte är 'stänga' andras möjlighet till kunskap.

Oavsett anciennitet är det ändå ett hitta-på koncept du med hitta-på verktyg närmast är besatt av att marknadsföra (på ett inte särskild intellektuellt hederligt sätt).
Citera
2015-12-07, 12:18
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Jo, om man som du försöker dra det hela till solipsism-punkten och desutom låtsas att det hela skall pågå på den (filosofisk) "absoluta planhalvan".

Särskild det sista (att filosofisk absoluthet är exklusivt) verkar vara en tvångstanke blant pådyvlande teister.
Jag förordar ingen solipsism och jag vet inte vad du menar med den "absoluta planhalvan". Men du verkar kräva att något ska vara falsifierbart för att det ska kunna vara sant? Det är ju i sig en ofalsifierbar utgångspunkt.
Citera
2015-12-07, 12:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag förordar ingen solipsism

Möjligt att du inte "förordar" solipsism, men det är byggd in i ditt resonemang.

Citat:
och jag vet inte vad du menar med den "absoluta planhalvan".

Men Herren Noodlis, du har filosofiska "ambitioner" och du vet inte vad (filosofisk) absoluthet är.

Citat:
Men du verkar kräva att något ska vara falsifierbart för att det ska kunna vara sant?

Som gemensam kommunikations-platform: Ja.

Citat:
Det är ju i sig en ofalsifierbar utgångspunkt.

Där ser du ... solipsismen smygar sig in i din demagogi igen.
Citera
2015-12-07, 12:35
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Men du verkar kräva att något ska vara falsifierbart för att det ska kunna vara sant?
Citat:
Som gemensam kommunikations-platform: Ja.
Citat:
Det är ju i sig en ofalsifierbar utgångspunkt.
Citat:
Där ser du ... solipsismen smygar sig in i din demagogi igen.
På vilket sätt är det solipsism att peka ut att din egen utgångspunkt inte kan bevisas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in