2015-12-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximerad
Hej!

Jag skulle gärna vilja ha era tankar om ett dilemma jag ställts inför, även om jag kanske redan nu kan lista ut svaret.

Till att börja med så läser jag det affärsjuridiska programmet i Linköping. Detta valde jag för att hålla så många dörrar som möjligt öppna i och med att kombinationen av ekonomi/juridik lät som ett sunt upplägg på förhand. Med tiden har jag dock insett att jag kanske stängt fler dörrar än vad jag öppnat nya, om ni förstår vad jag menar. Känslan jag får är att utbildningen kanske inte helt och hållet räcker till. Därför skickade jag tidigare i höstas in en spontanansökan till de olika universiteten i landet där man kan börja juristprogrammet även till våren. Detta gjorde jag helt enkelt bara för att se hur mina gymnasiebetyg står sig och vilken eventuell reservplats jag kanske skulle kunna hamna på. Efteråt kollade jag tidigare års antagningsstatistik för att se vad som krävts andra vårterminen. Då märkte jag att mina betyg faktiskt kanske var tillräckliga för att bli antagen. Till Stockholms universitet ska tilläggas.

Min fråga till er är således: vad tycker ni jag ska göra om jag eventuellt hamnar i det läget att jag får en plats i Stockholm? Ta den direkt? Hoppas att jag får chansen igen när jag läst klart min nuvarande utbildning för att endast behöva komplettera vissa kurser? Läsa dubbelt? Etc.

Tilläggas bör att jag här i Linköping har ett väldigt bra socialt liv på alla sätt och vis. Studentlivet är verkligen underbart. I Stockholm känns det som att man kanske skulle bli något mer isolerad, för att inte säga ensam. Någon som har läst vid SU och kan berätta lite om studentlivet för en juriststudent där?

Tacksam för svar.

Jag (som partisk student vid SU) skulle rekommendera dig att ta platsen om du får möjlighet. Om du skulle läsa klart dina 5 år vid Linköping skulle du ha minst 2 år av komplettering framför dig. Bättre då att tillgodoräkna dig det du kan nu och läsa in resten av juristprogrammet. Är man ute efter studentliv i Stockholm är det inte svårt att hitta, det ligger bara inte lika naturligt i ''vardagen'' som i Lund/Uppsala. Du kommer inte bli ensam om du är en normal hen. Andra fördelar med Stockholm är att det just ligger i Stockholm. 90 % av juristsverige är samlat här, vilket såklart innebär stora fördelar gällande tillgång till extrajobb etc.
Citera
2015-12-03, 13:51
Medlem
Citat:
Hej!

Jag skulle gärna vilja ha era tankar om ett dilemma jag ställts inför, även om jag kanske redan nu kan lista ut svaret.

Till att börja med så läser jag det affärsjuridiska programmet i Linköping. Detta valde jag för att hålla så många dörrar som möjligt öppna i och med att kombinationen av ekonomi/juridik lät som ett sunt upplägg på förhand. Med tiden har jag dock insett att jag kanske stängt fler dörrar än vad jag öppnat nya, om ni förstår vad jag menar. Känslan jag får är att utbildningen kanske inte helt och hållet räcker till. Därför skickade jag tidigare i höstas in en spontanansökan till de olika universiteten i landet där man kan börja juristprogrammet även till våren. Detta gjorde jag helt enkelt bara för att se hur mina gymnasiebetyg står sig och vilken eventuell reservplats jag kanske skulle kunna hamna på. Efteråt kollade jag tidigare års antagningsstatistik för att se vad som krävts andra vårterminen. Då märkte jag att mina betyg faktiskt kanske var tillräckliga för att bli antagen. Till Stockholms universitet ska tilläggas.

Min fråga till er är således: vad tycker ni jag ska göra om jag eventuellt hamnar i det läget att jag får en plats i Stockholm? Ta den direkt? Hoppas att jag får chansen igen när jag läst klart min nuvarande utbildning för att endast behöva komplettera vissa kurser? Läsa dubbelt? Etc.

Tilläggas bör att jag här i Linköping har ett väldigt bra socialt liv på alla sätt och vis. Studentlivet är verkligen underbart. I Stockholm känns det som att man kanske skulle bli något mer isolerad, för att inte säga ensam. Någon som har läst vid SU och kan berätta lite om studentlivet för en juriststudent där?

Tacksam för svar.

Jag skulle nog bytt om jag vore du, alternativt kompletterat ditt affärsjuridiska program efter examen med en jur.kand (ska tydligen vara ganska straight forward - i varje fall enligt de jag mött som gjort det - och får du ett jobb du vill ha utan komplettering behöver du ju inte göra det).

Revisionsbyråerna har tidigare anställt och anställer fortfarande affärsjurister till deras olika skatteavdelningar. Av vad jag har hört så börjar detta dock ändras och revisionsbyråerna prioriterar nu i högre grad folk med juristexamen + ekonomi, men en affärsjurist är på intet sätt utesluten, men har nog en lite brantare backe för att passera HR.
Citera
2015-12-03, 16:12
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för svar.
Hur länge har du läst i Linköping?

Min åsikt är att du på ett eller annat sätt (dvs. genom att börja på juristprogrammet nu direkt eller genom att komplettera efter examen i Linköping) ska försöka skaffa dig en "riktig" juristexamen. Jag håller alltså med Lindgren och Gatekeepr. Jag tror att det skulle öppna många dörrar för dig och du kommer även att kunna bli advokat, vilket jag personligen hade velat kunna bli om jag var du.

Jag vill också säga att du ställer frågan i Juristprogram-tråden och då tror jag att de allra flesta som svarar är "riktiga" juriststudenter och därför kommer att säga att du ska ta en juristexamen istället för att bara bli en "Köpingjurist" (underbart uttryck – tack till den som kom på det!).

Slutligen vill jag påpeka att några sidor bakåt i tråden diskuteras en Köpingjurist som blivit trainee på Cederquist (?). Så det är inte kört för Köpingjurister.
Citera
2015-12-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Hur länge har du läst i Linköping?

Min åsikt är att du på ett eller annat sätt (dvs. genom att börja på juristprogrammet nu direkt eller genom att komplettera efter examen i Linköping) ska försöka skaffa dig en "riktig" juristexamen. Jag håller alltså med Lindgren och Gatekeepr. Jag tror att det skulle öppna många dörrar för dig och du kommer även att kunna bli advokat, vilket jag personligen hade velat kunna bli om jag var du.

Jag vill också säga att du ställer frågan i Juristprogram-tråden och då tror jag att de allra flesta som svarar är "riktiga" juriststudenter och därför kommer att säga att du ska ta en juristexamen istället för att bara bli en "Köpingjurist" (underbart uttryck – tack till den som kom på det!).

Slutligen vill jag påpeka att några sidor bakåt i tråden diskuteras en Köpingjurist som blivit trainee på Cederquist (?). Så det är inte kört för Köpingjurister.

Tack för svaret! Jag läser min tredje termin just nu och har hittills endast läst kurser inom juridik, inte ekonomi. Därför finns kanske chansen att jag kan tillgodogöra mig en eller ett par kurser på juristprogrammet redan nu.

Avseende "Köpingsjuristen" som fått möjligheten till en trainee-roll hos Cederquist så tycker jag det är väldigt roligt att byrån är villig att ge chansen till en affärsjurist från Linköping. Med det sagt så känns deras agerande dock mer som ett undantag snarare än en regel, varför jag inte får särskilt stora high hopes på att det ska hända så många fler gånger.

Vart läser du själv?
Citera
2015-12-03, 19:06
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tack för svaret! Jag läser min tredje termin just nu och har hittills endast läst kurser inom juridik, inte ekonomi. Därför finns kanske chansen att jag kan tillgodogöra mig en eller ett par kurser på juristprogrammet redan nu.

Avseende "Köpingsjuristen" som fått möjligheten till en trainee-roll hos Cederquist så tycker jag det är väldigt roligt att byrån är villig att ge chansen till en affärsjurist från Linköping. Med det sagt så känns deras agerande dock mer som ett undantag snarare än en regel, varför jag inte får särskilt stora high hopes på att det ska hända så många fler gånger.

Vart läser du själv?

I vilket fall bör du snarast maila studievägledare på SU och kolla vad du kan tillgodoräkna dig.
Citera
2015-12-04, 08:29
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:

Vart läser du själv?
Jag läser T7 på GU.

Tre terminer är ju inte så länge och jag tycker absolut inte att du ska se det som bortslösad tid. Dock hade jag, i din situation, nog valt att ta platsen på SU om du får den. I alla fall om du känner att advokatyrket eller advokatbyråer lockar. För precis som du säger så kommer det nog inte att vara sådär överdrivet många från din klass som får jobb på någon av de större advokatbyråerna, gissar jag.

Hur tillgodoräknande går till vet jag ingenting om. Mellan juristprogrammen verkar det vara stört omöjligt men jag tycker att det verkar gå ganska smidigt för de fåtal Köpingjurister som jag hört talas om. Kanske förbarmar sig juristprogrammen över de stackars satar som till slut förstått vad som är rätt väg att gå

Hur som helst bör du, som Sobofied sa, snarast höra med studievägledare på SU om hur en eventuell tillgodoräkning skulle fungera. För trots att du "bara" har läst tre terminer så förstår jag att det kan kännas tråkigt att börja om helt från början. Och det är viktigt att veta förutsättningarna innan man fattar ett beslut.

När kommer antagningsbeskedet?

Edit: För att inte bara lyssna på de partiska 08: orna så kanske jag borde säga något om juristprogrammet på SU. Men om jag ska vara ärlig så vet jag inget om det mer än att alla får AB
Senast redigerad av theoverachiever 2015-12-04 kl. 08:32.
Citera
2015-12-04, 18:48
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Min fråga till er är således: vad tycker ni jag ska göra om jag eventuellt hamnar i det läget att jag får en plats i Stockholm? Ta den direkt?

Ta den direkt! I nuläget väger en traditionell juristexamen fortfarande tyngre än en så kallad affärsjuridisk juristexamen, och såvida du inte vill tillhöra skaran som får ägna ett helt yrkesliv eller mer åt att försöka förändra situationen, så bör du ta en "riktig" juristexamen om tillfället ges.

Citat:
Hoppas att jag får chansen igen när jag läst klart min nuvarande utbildning för att endast behöva komplettera vissa kurser? Läsa dubbelt? Etc.

Chansa inte! Livet är för kort för att slösas bort!

De jag känner som kompletterat en affärsjuridisk juristexamen med en riktig fick inte tillgodoräkna sig ett skit, men jag har hört att andra fått tillgodoräkna sig. För enkelhetens skull bör du inte utgå från det i varje fall.

Att läsa dubbelt blir nog praktiskt omöjligt.

Citat:

Studentlivet vid SU är inte mycket jämfört med Uppsala, Lund, Linköping, Jönköping osv. Till viss del eftersom många studenter vid SU är nollåttor som inte behöver träffa nya människor eftersom de redan har sitt gamla umgänge. Med det sagt så finns det ändå ett studentliv i Stockholm, men man får nog vara mer aktiv än vad man hade behövt på andra platser. Vill man ta del av studentlivet så går det alltså, men då krävs en dosa engagemang, och det kommer nog aldrig att nå upp till nivån i de riktiga studentstäderna.
Citera
2015-12-05, 09:14
Medlem
bstinsons avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för svar.

Jag har sedan tidigare en kandidatexamen från Jönköping. Läser för närvarande upp vissa kurser vid SU för att även få ut juristexamen. SU har varit mer än hjälpliga när det gäller tillgodoräknanden. Jag kommer sammanlagt behöva läsa 2 år på SU, varav viss tid är i dubbel takt. Kurser som jag varit tvungen att läsa är; Förvaltningsrätt, Rättshistoria, Straffrätt, Processrätt, Rättsinformatik, Allmän rättslära, Civilrätt D, Folkrätt och examensarbete. Gällande betygen från Jönköping så översätter inte SU dessa till AB/BA/B-skalan utan de "står kvar" genom att det står Tillgodoräknat på studieintyget. Betygen från Jönköping översätts dock till denna skala om man planerar att sitta ting. Det är därmed fullt möjligt att ta med sig sina betyg om man planerar att sitta ting. Jag har ingen uppfattning huruvida advokatbyråer bryr sig om huruvida det står "tillgodoräknat" i studieintyget.

Jag rekommenderar helt klart att läsa "the real deal".
Citera
2015-12-06, 22:24
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintex
Vill någon svara på hur man bäst kan förbereda sig inför T1 på SU så här ca. 2 månader innan juristprogrammet drar igång? Har inhandlat i princip alla böcker som finns listade i kurslitteraturen för JIK:en och tänkte läsa igenom de alla nu på två månader. Är det en bra eller dålig ide? Hur mer kan jag förbereda mig? Och vad är ert bästa tips gällande studietekniken?

Vänligen
Köpte du böckerna före kursstart? Överambitiöst tycker jag.
Det kommer nästan alltid någon ny bok till varje kursstart.
Citera
2015-12-07, 09:14
Medlem
Hejsan! Behöver som många andra lite tips. Går T1 på SU och det funkar bra, dock pluggar min tjej i Örebro och har tre år kvar av sina studier. Trodde att distansförhållande skulle gå lätt men det är inte jättetoppen. Hon kan inte byta hit då hennes kurser inte överensstämmer, så jag funderar på att byta till Örebro. Vad tror ni om det? Är det jättemycket sämre och mindre lätt att få bra jobb efter juristexamen på Örebro (i jämförelse med Stockholm)? Känner mig orimligt trött på Stockholm som stad så skulle inte ha något emot att flytta härifrån, förutom att det är rätt dött i Örebro.

Obs, vet att ni säger att det inte är någon skillnad mellan lärosätena. Men jag tror typ inte riktigt på det.
Citera
2015-12-07, 10:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipscola
Hejsan! Behöver som många andra lite tips. Går T1 på SU och det funkar bra, dock pluggar min tjej i Örebro och har tre år kvar av sina studier. Trodde att distansförhållande skulle gå lätt men det är inte jättetoppen. Hon kan inte byta hit då hennes kurser inte överensstämmer, så jag funderar på att byta till Örebro. Vad tror ni om det? Är det jättemycket sämre och mindre lätt att få bra jobb efter juristexamen på Örebro (i jämförelse med Stockholm)? Känner mig orimligt trött på Stockholm som stad så skulle inte ha något emot att flytta härifrån, förutom att det är rätt dött i Örebro.

Obs, vet att ni säger att det inte är någon skillnad mellan lärosätena. Men jag tror typ inte riktigt på det.

Så du vet vad vi kommer säga, litar inte på svaret, och ber om ett annat svar som du redan bestämt dig för är rätt?
Citera
2015-12-07, 10:15
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipscola

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Så du vet vad vi kommer säga, litar inte på svaret, och ber om ett annat svar som du redan bestämt dig för är rätt?
+ 1 på Sobofied.

Dock kan ett svar som du kanske gillar vara att en juristexamen från Örebro garanterat är bättre än ingen juristexamen från Stockholm, förutsatt att man vill jobba med något som kräver en juristexamen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in