2015-12-07, 16:54
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipscola
Hejsan! Behöver som många andra lite tips. Går T1 på SU och det funkar bra, dock pluggar min tjej i Örebro och har tre år kvar av sina studier. Trodde att distansförhållande skulle gå lätt men det är inte jättetoppen. Hon kan inte byta hit då hennes kurser inte överensstämmer, så jag funderar på att byta till Örebro. Vad tror ni om det? Är det jättemycket sämre och mindre lätt att få bra jobb efter juristexamen på Örebro (i jämförelse med Stockholm)? Känner mig orimligt trött på Stockholm som stad så skulle inte ha något emot att flytta härifrån, förutom att det är rätt dött i Örebro.

Obs, vet att ni säger att det inte är någon skillnad mellan lärosätena. Men jag tror typ inte riktigt på det.
Kanske finns det en Öreborstudent med flickvän i Stockholm som du kan byta rätt av med? Genom att byta flickvän istället för studieort behöver ni inte blanda in några andra aktörer. Ni bestämmer själva vad som ska tillgodoräknas, t.ex. tidigare presenter och eventuella snedsteg.
Citera
2015-12-07, 20:24
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Hejsan! Behöver som många andra lite tips. Går T1 på SU och det funkar bra, dock pluggar min tjej i Örebro och har tre år kvar av sina studier. Trodde att distansförhållande skulle gå lätt men det är inte jättetoppen. Hon kan inte byta hit då hennes kurser inte överensstämmer, så jag funderar på att byta till Örebro. Vad tror ni om det? Är det jättemycket sämre och mindre lätt att få bra jobb efter juristexamen på Örebro (i jämförelse med Stockholm)? Känner mig orimligt trött på Stockholm som stad så skulle inte ha något emot att flytta härifrån, förutom att det är rätt dött i Örebro.

Obs, vet att ni säger att det inte är någon skillnad mellan lärosätena. Men jag tror typ inte riktigt på det.

Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
+ 1 på Sobofied.

Dock kan ett svar som du kanske gillar vara att en juristexamen från Örebro garanterat är bättre än ingen juristexamen från Stockholm, förutsatt att man vill jobba med något som kräver en juristexamen.

Man kan även resonera såhär:
Juristexamen från Örebro och flickvän är måhända en bättre kombination än juristexamen från Stockholm utan flickvän?
Att få jobb efter att ha valt Örebro framför Stockholm är knappast problematiskt då jag vet en hel del som studerat i exempelvis Örebro och Umeå och ändå får jobba på de större och mer eftertraktade byråerna. Det är verkligen ingen omöjlighet att få jobb på ex. MSA även om man utbildat sig på de lärosäten utan hundraåriga anor. (Därmed inte sagt att jag tror på Karlstad).

Utöver det kan man ju också ha i åtanke att om du vill byta, så är det bättre att göra det tidigt än sent...

Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Kanske finns det en Öreborstudent med flickvän i Stockholm som du kan byta rätt av med? Genom att byta flickvän istället för studieort behöver ni inte blanda in några andra aktörer. Ni bestämmer själva vad som ska tillgodoräknas, t.ex. tidigare presenter och eventuella snedsteg.
Känns ofördelaktigt att ta ansvar för andras snedsteg dock. Speciellt då de är svåra att kontrollera i förhand och förmodligen blir omnämnda först vid nästa bråk, och då är det byttibytt! Eventuellt om man då gör en uttömmande lista med vilka snedsteg man ansvarar för och inte lämnar den listan öppen... Jag hade 36:at den delen av avtalet om det inte var förbestämt noga.
Senast redigerad av wh0re 2015-12-07 kl. 20:28.
Citera
2015-12-07, 20:37
Medlem
wh0res avatar
Apropå statistik så har jag hört hårresande statistik från stackarna eller nötterna i T5, Civilrätt C vid GU. Fd KERAI, dvs Kredit-, Exekution, Redovisning, samt Associationsrätt. Immaterialrätten har fallit bort tydligen.

AB: 2,8 %
Ba: 10,1%
B: 24.2 %
U: 62,9 %

Man blir ju lite fundersam vad som händer i den kursen och hur den statistiken motsvarar de andra universitetens kurs... Hur fan såg den tentamen ut egentligen?
Citera
2015-12-07, 20:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Apropå statistik så har jag hört hårresande statistik från stackarna eller nötterna i T5, Civilrätt C vid GU. Fd KERAI, dvs Kredit-, Exekution, Redovisning, samt Associationsrätt. Immaterialrätten har fallit bort tydligen.

Man blir ju lite fundersam vad som händer i den kursen och hur den statistiken motsvarar de andra universitetens kurs... Hur fan såg den tentamen ut egentligen?

Heh! En gång i halvåret ungefär postas det sådan där statistik från GU. Jag beundrar deras konsekvens.
Citera
2015-12-07, 22:35
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:

Byt lärosäte! Lätt jag hade gjort det i dina kläder.
Gör tre år i Örebro och sedan byter du tillbaka till SU, gör några specialkurser och uppsatsen på SU. Då ser det väl ut som att du gått hela linjen på SU på ditt examensbevis?
Citera
2015-12-07, 23:26
Medlem
ace_secs avatar
Citat:

Herrejävlar! Visst, GU är duktiga på att vara extrema på att sätta de lägren betygen och ha sjuka tentor. Men de siffrorna måste de tar på allvar - något är ruttet!
Citera
2015-12-08, 06:39
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Herrejävlar! Visst, GU är duktiga på att vara extrema på att sätta de lägren betygen och ha sjuka tentor. Men de siffrorna måste de tar på allvar - något är ruttet!

En lite försiktig fråga, ligger det ruttna i svårighetsnivån eller i studenternas låga kunskaper?
Citera
2015-12-08, 10:38
Medlem
Citat:

Helt sinnessjukt, tråkigt för GU som får en så klar nackdel mot övriga lärosäten. Är det någon från GU som kan bekräfta eller vet hur tentan var upplagd?
Citera
2015-12-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Byt lärosäte! Lätt jag hade gjort det i dina kläder.
Gör tre år i Örebro och sedan byter du tillbaka till SU, gör några specialkurser och uppsatsen på SU. Då ser det väl ut som att du gått hela linjen på SU på ditt examensbevis?

Kan man göra så?

Men om det inte spelar någon större roll för yrkeslivet kanske det blir att byta. Avskyr ändå att pendla fram och tillbaka till biblioteket i den smockfulla tunnelbanan. Tack för svaren hörni! Kan ju sätta upp annonser för partnerbyte på universiteten. Haha.
Citera
2015-12-08, 12:16
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:

Tack för statistiken! Jag hade faktiskt snart tänkt höra om någon visste något om resultatet. Du går också på GU, va? Vilken termin?

Men vilka jävla siffror! Hur såg examinatione(r)n(a) ut? Tenta och PM som förra året? Hur reagerar studenterna?

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Heh! En gång i halvåret ungefär postas det sådan där statistik från GU. Jag beundrar deras konsekvens.

Här hade någon spydig kommentar mot samtliga andra universitet (och SU i synnerhet ) om hur lätt det är att få höga betyg där egentligen passat väldigt bra. Dock är det tyvärr så att det bara är GU som är sorgligt tuffa med betygen

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
En lite försiktig fråga, ligger det ruttna i svårighetsnivån eller i studenternas låga kunskaper?
Det är en ytterst befogad fråga. Men den är väldigt svår att besvara. X och Y har varit ansvariga för kursen alla år förutom HT 2014 (det år då jag läste kursen ), då A var kursansvarig. När X och Y haft kursen har ca. mer än 50 % kuggat första examinationstillfället. 2014 tycker jag att resultaten verkar ha varit väldigt snarlika resultaten på våra andra kurser; dvs. det märktes inte att det var resultat från "väggen". Det var i alla fall absolut inte mer än hälften som kuggade!

Antingen är det något som inte fungerar när X och Y har kursen eller så är min årskull, som läste HT 2014, EXTREMT mycket mer begåvad än övriga årskullar. Det senare är absolut inte osannolikt (), men troligen är det det förra som är sanningen. Anmärkas bör att många anser att X och Y är mycket pedagogiska och duktiga lärare. Jag tror även att de som läste före HT 2014 resp de som läste HT 2015 har lärt sig mycket mer än de som läste HT 2014. Jag tror att X och Y:s kurs håller högre nivå än A:s kurs.

Problemet ligger, gissar jag, i kraven på tentanderna. X och Y är mycket ambitiösa och förväntar sig detsamma från sina elever. De flesta studenterna har säkerligen kunskaper som hade räckt till mycket bra resultat på valfri annan kurs på programmet, men, som sagt, så har X och Y höga krav. Krav som studenterna helt enkelt inte klarar att nå upp till.Detta är dock bara min spekulation. Det är fritt fram för någon annan att spekulera, särskilt intressant är det om det finns någon som har läst kursen i år!
Citera
2015-12-09, 11:10
Medlem
flashbacktrolls avatar
Vilka typer av studenter är det, generellt alltså, som får bäst betyg? Är det de som pluggar mest individuellt eller i grupp, eller de som typ pluggar hela sin lediga tid (nåja) eller de som försöker skaffa sig en meningsfull sysselsättning vid sidan av studierna, för att få avkoppling? Jag menar, det finns ju folk som sitter med näsan i sina böcker nästan konstant, och ändå inte lär sig något.
Citera
2015-12-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Vilka typer av studenter är det, generellt alltså, som får bäst betyg? Är det de som pluggar mest individuellt eller i grupp, eller de som typ pluggar hela sin lediga tid (nåja) eller de som försöker skaffa sig en meningsfull sysselsättning vid sidan av studierna, för att få avkoppling? Jag menar, det finns ju folk som sitter med näsan i sina böcker nästan konstant, och ändå inte lär sig något.

Du sätter ju själv fingret på vad som gäller. Det gäller att plugga, men effektivt.Sen om du funkar bäst i grupp eller ensam får du själv komma underfund med.
För min del läser jag mycket på egen hand, men det hjälper mig att ibland sitta med polare för disciplinens skull. Väljer aktivt bort att sitta med kompisar som jag vet kommer snacka bort mycket av pluggtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in